به گزارش پارس به نقل از فارس، « مهدی فرجی» مدیر شبکه یک سیما امروز در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های جمعی به تشریح برنامه های سیما در ماه مبارک تلویزیون پرداخت.

بنا بر این گزارش، فرجی در این مراسم گفت: پخش برنامه های تابستان و ماه مبارک رمضان از حدود خرداد ماه به تدریج آغاز شده است. البته خیز جدی ما برای تابستان است که از شنبه یک تیر خواهد بود و پخش بسیاری از برنامه های تابستانی رسما آغاز می شود.

وی افزود: ما شعاری برای تابستان و ماه مبارک رمضان انتخاب کردیم و نشاط معنوی و امید، امید پویایی و رفاه و همدلی رئوس برنامه های ما است.

فرجی گفت: این شعار کلی بود که در نظر گرفته شد با نمایندگان مختلف سیما جلسات مختلفی درباره برنامه های سیما گذاشتم و تصمیم گرفتیم، سبک زندگی اسلامی ایرانی، معنوی و دینی و شاد و جذاب آموزنده و یاد دهنده مد نظر برنامه ها باشد و توجه به کیفی سازی مهمترین رویکردهای برنامه سازی تابستان خواهد بود.

مدیر شبکه یک تاکید کرد: اولویت و ملاحظاتی در برنامه های تابستان لحاظ شده که استقرار دولت جدید، تورم، شرایط اقتصادی، اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان از جمله آنها است. اولویت و ملاحظات برنامه سازی که رویکرد به اخلاق در برنامه های ماه رمضان، افطار و سحر و سخنرانی هایی که پخش می شو د رویکرد اخلاقی مورد توجه برنامه های سیما است.

وی عنوان داشت: برای پخش تلاوت یک جزء قرآن کریم در روز، یک شبکه مجازی ایجاد کرده ایم که در ۸ شبکه و روزانه ۱۱ نوبت تلاوت یک جزء قرآن را پخش می کند و همچنین سایر برنامه ها نیز منعطف به سمت ماه رمضان می شود از جمله ترویج فرهنگ افطاری دادن در مساجد و هیاتهاست.

**جشن سه روزه برای عید فطر

وی گفت: برای عید فطر نیز برنامه ای داریم که این عید را در یک بسته سه روزه جشن می گیریم.

فرجی درباره برنامه تابستان شبکه ها سیما گفت: شبکه های مختلف جشنواره های فیلم و سریال دارند. شبکه دو در این مدت ۳ جشنواره فیلم سینمایی در ۳ بخش دارد که البته این جشنواره آفتاب در نیمروز پخش می شود. جشنواره مهتاب که در آخر شب ساعت ۱۱: ۳۰ فیلم سینمایی خانوادگی پخش می کند و سینما صبحانه هر روز ۸ تا ۹: ۳۰ فیلم سینمایی پخش می کند.

مدیر شبکه یک تصریح کرد: در کنار شبکه ۲، شبکه ۳ نیز جشنواره فیلم های سینمایی سینما گلخانه را از خرداد شروع کرده و تا پایان تابستان ادامه می دهد و پخش فیلمهای طنز ایرانی و خارجی مهمترین مشخصه آن است.

فرجی افزود: شبکه چهار نیز جشنواره فیلم هایی سنیمایی دارد هر شب ساعت یک ربع به ۹ شب جشنواره دارد. در ماه مبارک رمضان شبکه قران و معارف نیز جشنواره فیلم های معنا گرا را دارند.

**پخش ۵ سریال در ماه رمضان

وی گفت: اما سریال های مختلفی برای ماه مبارک رمضان پیش بینی شده از جمله سریال دودکش، سریال بچه های نسبتا بد، سریال خروس، سریال مادرانه و سریال شاید برای شما اتفاق بیافتد از جمله سریال های شبکه های سیما برای ماه مبارک رمضان است که البته بیش از باکس های موجود رمضانی است و ما حداکثر ۴ فیلم پخش می کنیم که سیما درباره پخش آنها تصمیم می گیرد.

**پخش هفتگی سین مثل سریال

فرجی گفت: برنامه های ترکیبی و جنگ گونه نیز در ماه رمضان از سیما پخش می شود که برنامه سین مثل سریال بصورت هفتگی پخش می شود و جنگ امروز هنوز تمام نشده داریم که بصورت روزانه از شبکه یک پخش می شود. / شبکه ۲ نیز جنگ باز هم زندگی، سفید پررنگ، فرش سفید و زنده باد زندگی را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: شبکه ۳ روزهای سفید، قطعه ای از بهشت، دوباره زندگی، نشان سفید، جنگ شاد « امروز» که ۹۰ قسمت است و با حضور خانواده ها خواهد بود و درباره مهارت های زندگی و مباحث مربوط به خانواده است، برنامه پنج و ده دقیقه و برنامه تابستانی کیش و مجموعه دخترانه را خواهند داشت و مجموعه نمایشی سیما با حضور خانواده ها که گفت وگوهایی خواهند داشت که بصورت شب نشینی است. شبکه تهران نیز مجموعه جنگ گونه راه شب را دارد که دو سالی است برای آن برنامه ریزی می شود، شب به یاد ماندنی، وقتمون کمه و برنامه ها روتین این شبکه هم پخش می شود که البته حال و هوای رمضانی و تابستانی دارد. شبکه ورزش نیز برنامه های فراوانی پیش بینی کرده است مستندهای ورزشی آموزش ورزش، ورزش حرکت از نو، برنامه با کی کجا که برنامه زنده و گفت وگو محور و با حضور شخصیت های ورزشی است که جمعه پخش می شود و پخش بسیاری از رویدادهای ورزشی با کمترین فاصله از رویدادهای ورزشی را خواهیم داشت.

وی عنوان داشت: شبکه قرآن و معارف هم برنامه های زیادی دارد از جمله روزنه، خانه محبت، شب آسمانی که بسیار پر بیننده است و برنامه راه روشن که سه شنبه ها از حرم حضرت موسی بن رضا و چهارشنه ها از قم پخش می شود، پخش عصر انتظار نیز ادامه دارد و تمنا، حلق های توسل، بیان جاویدان و بسیاری از برنامه های دیگر که برای مردم متدین و بینندگان این شبکه تدارک دیده شده است.

وی گفت: شبکه مستند نیز کنداکتور ویژه ای دارد و مستندهای جدید ایران و خارجی را پخش می کند. شبکه سلامت و نمایش هم به طور طبیعی کار خود را ادامه می دهد. شبکه پویا نیز کنداکتور اصلی اش را در اختیار ما قرار داده که انیمیشن های جدید ایرانی و خارجی را در تابستان برای کودکان و نوجوانان پخش می کنند و به سرعت به جمع شبکه های پر بیننده می پیوندد. البته شبکه آموزش نیز برنامه مشاعره را در تابستان خواهد داشت، لذت نقاشی و آموزش عکاسی نیز به برنامه ها اضافه شده و یک سریال تکراری که پخش آن شروع شده است.

**مسابقات تلویزیونی در تابستان

مدیر شبکه یک درباره مسابقات تلویزیونی در تابستان نیز گفت: شبکه یک مسابقه چهار باغ، شبکه دو مسابقه نشان برتر و نوجوانی، شبکه سه مسابقه کلید و رکورد که بجز پنجشنبه و جمعه هر روز پخش می شود، شبکه نمایش مسابقه خنده ممنوع، شبکه چهار مسابقه علمی بعد چهارم که شنبه تا پنج شنبه پخش می شود، شبکه تهران با مسابقه فوت و فن و باران، شبکه قرآن با مسابقه اسراء و پخش مسابقات بین المللی قران کریم را خواهند داشت.

فرجی گفت: شبکه های سیما برنامه های طنزی نیز دارند که سریال دودکش و خروس ۲ سریال طنز و شبکه ۳ نیز برنامه خنده بازار و کرکر خنده را دارند ضمن اینکه شبکه سلامت ۲ برنامه لبخند و اخمت را باز کن را تهیه کرده است.

**برنامه های رمضانی تلویزیون

فرجی درباره جزییات برنامه های ماه رمضان شبکه های سیما گفت: برنامه های ماه مبارک رمضان طبیعتا از سحر و پخش تلاوت های قرآن از شهرهای مختلف شروع می شود که از مشهد مقدس آغاز و بعد ادامه پیدا می کند از اقصی نقاط و تا ساعت های پایانی شب ادامه خواهد داشت که جدول آن اعلام می شود.

وی افزود: امسال علاوه بر قبور مقدس امامان معصوم مانند مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه بعضی ازمساجد جامع شهرها نیز برای پخش تلاوت پیش بینی شده که روزانه یک جزء از تلاوت قران از این اماکن پخش شود. مسجد جامع یزد، حرم عبدالعظیم حسنی، مشهد مقدس، شیراز حرم حضرت احمد بن موسی، از بوشهر و شهرری و آران بیدگل مکان هایی هستند که انشاء الله تلاوت قرآن از آنها پخش می کنیم.

فرجی گفت: طرح ۱۴۴۷ شبکه قرآن نیز امسال در برنامه ها خواهد بود و همه شبکه ها ویژه برنامه هایی برای این موضوع دارند که انشاءالله مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

وی گفت: سال گذشته از طرح۱۴۴۶ استقبال خوبی شد و میلیون ها نفر از مخاطبان با حفظ برنامه هایی که پیش بینی شده بود و آیاتی که تعیین شده بود در مسابقه شرکت کردند و اعتقاد ما این است که امسال نیز مورد استقابل قرار می گیرد.

**ویژه برنامه های سحرگاهی

فرجی گفت: امسال برنامه ماه خدا از شبکه یک، سحر مرا صدا کن از شبکه دو و ویژه برنامه شبکه معارف و قرآن بصورت زنده پخش می شود و سایر شبکه ها برنامه تولیدی و غیر زنده پخش می کنند.

**ویژه برنامه های افطار

وی افزود: برنامه های افطار مانند سالهای گذشته ولی با کمی تفاوت پخش می شود و امسال فقط ویژه برنامه افطار از شبکه یک، شبکه سه و شبکه قرآن خواهد بود و سایر شبکه ها ویژه برنامه افطار بصورت جنگ و گفت و گو دارند. شهر باران از شبکه یک، ماه عسل از شبکه سه و شبکه قرآن و معارف و شبکه جام جم برای ایرانیان خارج از کشور برنامه افطار خواهند داشت.

وی گفت: البته شبکه تهران برنامه جشن رمضان را مانند هر سال خواهد داشت.

به گفته فرجی سریال های ماه مبارک رمضان دودکش، بچه های نسبتا بد، مادرانه و شاید برای شما اتفقاق بیافتد ماه خواهند بود.

**پخش مستندی ویژه رزمندگان دفاع مقدس

مدیر شبکه یک همچنین از پخشمستند رکاب زنان مبلغ و شیدایی که مربوط به رزمندگان دفاع مقدس در ماه مبارک رمضان از شبکه یک به همراه مستند یک زندگی ساده خبر داد.

**ویژه برنامه های شب های احیاء

فرجی گفت: امسال شب های احیا ویژه برنامه هایی برقرار است که از مراکز مختلفی که مراسم برگزار می کنند از جمله مشهد، قم، حضرت عبدالعظیم و اماکن مذهبی تصاویر پخش می کنیم.

وی گفت: آنچه که برنامه های امسال را متفاوت می کند نوآوری هایی است که داشتیم از جلمه تاسیس شبکه مجازی تلاوت قران که باعث می شود هرکس بخواهد قران را تلاوت کند هر ساعت از صبح تا شب این امکان برایش فراهم باشد.

وی افزود: پخش مسابقات و سرگرمی در ماه رمضان نیز از دیگر نوآوری هاست که سال های گذشته نبود. مسابقه کلید شبکه ۳ و سفره سلامت که شخصیت های ماندگار از خانواده های شهدای حوزه سلامت در آن حضور دارند. همچنین برنامه نمایش نقش عشق را نیز داریم که با حضور بازیگران سریال امام علی علیه السلام از شبکه ۳ پخش می شود و در شبکه جام جم نیز مسابقه ای پخش می شود که در چهار لوکیشن زیبا و مختلف شرکت کنندگان را بایکدیگر ارتباط می دهد. پخش مستند یک زندگی از شبکه مستند نیز کار جذاب و خوبی است. پخش فیلم های سینمایی معناگرا از شبکه قرار نیز سابقه نداشته و جدید است و سالهای قبل این امکان وجود نداشت که اینها همه از نوآوری های سیما برای امسال است.

  فرجی همچنین در بخش دیگری از نشست درباره برگزاری مناظره های انتخاباتی عنوان داشت: مناظره اول ۶۰ درصد بیننده، مناظره دوم ۶۴ درصد بیننده و مناظره سوم بیش از ۷۰ درصد بیننده داشت که ۸۵ درصد آنها معتقد بودند که رسانه ملی در این میان عدالت رسانه ای را رعایت کرده است.

وی گفت: البته ما در تلاشیم که برنامه های مناظره ای ما به پایان نرسد و در تدارک تهیه و تولید برنامه های مناظره گونه جدیدی هستیم.