به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی براری- رییس موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ارتباطات - در مراسم امضای تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی ضمن اعلام این خبر درباره گسترش همکاری با این نهاد توضیح داد: جهاد دانشگاهی در طول سال های فعالیت خود توانسته است نقش به سزایی در توسعه کشور و رفع نیازهای حوزه های مختلف داشته باشد و وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را می کند تا از این ظرفیت بهترین استفاده را کند.

توسعه خدمات در فضای مجازی

به گفته وی، نخستین محور همکاری وزارتخانه و جهاد دانشگاهی طبق متن تفاهم نامه توسعه سرویس ها در فضا مجازی است.

رییس موسسه تحقیقات ICT وزارت ارتباطات در این زمینه گفت: فضای مجازی نیازمند جهاد در توسعه سرویس است. ما معتقدیم که یکی از قدم های جدی در دفاع سایبری، توسعه خدمات در فضای سایبر است.

براری با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف جامعه علمی توانمندی در کشور وجود دارد، ادامه داد: از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجوی کشور ۱۷ درصد در رشته های برق و کامپیوتر تحصیل می کنند. همچنین در هر دانشگاه فعال در این زمینه بین ۲۰ تا ۳۰ فناوری محقق شده وجود دارد.

تشکیل کمیته هایی برای افزایش همکاری با جهاد دانشگاهی

رییس مؤسسه تحقیقات ICT وزارت ارتباطات با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی باید نگاشت خود را در این حوزه مشخص کند، تصریح کرد: نقش این نهاد باید در اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تقویت شود که به همین دلیل وزارتخانه کمیته هایی را برای استفاده از جهاد دانشگاهی در صادرات خدمات تخصصی و توسعه سرویس ها تشکیل داده است.

به گفته وی، قرار است، طبق بند دیگری از این قرارداد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد دانشگاهی پروژه هایی را در استان ها برای کاربردی کردن ICT در حوزه هایی مانند سلامت و ایمنی در جاده ها، اجرا کنند.

ایجاد پارک های بازی های رایانه یی

رییس مؤسسه تحقیقات ICT وزارت ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ۲۰هزار شرکت دانش بنیان تأسیس شود، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام آماگی می کند تا با کمک جهاد دانشگاهی مراکز رشد شرکت های دانش بنیان حوزه ICT را راه اندازی کند.

براری افزود: اکنون که به سمت استفاده از نسل چهارم شبکه تلفن همراه پیش می رویم، می توانیم ادعا کنیم که بین شش تا هشت میلیون شغل در این حوزه ایجاد خواهد شد. این عدد با توجه به آماری که بنیاد بازی های رایانه یی برای ۲۵ میلیون ایرانی خریدار بازی های رایانه یی ارائه کرده است، عدد عجیبی نیست.

به گفته وی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد در استانهای کشور، پارک هایی را برای آموزش ساخت بازی های رایانه یی و تولید آنها راه اندازی کند.