به گزارش پارس نیوز، 

موج دوم بارش‌های شدید در کشور با احتمال وقوع سیل در ۲۲ استان کشور همراه شده است و همزمان در استان لرستان اوضاع کاملا بحرانی است. علاوه بر لرستان استان‌های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و ایلام هم اوضاع بحرانی است.

طغیان رودخانه های لرستان 

با شدت بارش ها و طغیان رودخانه خرم رود، سیلاب در برخی مناطق به خانه های مردم نفوذ کرده است.مردا پور گفت: با شدت بارندگی ها رودخانه های خرم رود و کرگانه طغیان کردند و سیلاب در برخی مناطق شهر خرم آباد به مناطق مسکونی نفوذ کرده است. معاون عمرانی استانداری لرستان افزود: البته طغیان رودخانه ها پیش بینی شده بود و مناطق حاشیه این رودخانه ها تخلیه شده بود. سیلاب رودخانه کشکان هم ضلع غربی شهر معمولان را غرق آب کرد.همچنین به علت طغیان رودخانه کشکان آب ضلع غربی شهر معمولان را در برگرفت و سیلاب از طریق دهانه تونل معمولان در حال ورود به ضلع شرقی شهر است.

هم اکنون تمام مسیرهای ارتباطی منتهی به شهر معمولان از سمت خرم  اباد و پلدختر بسته است و امداد رسانی و انتقال تجهیزات و لوازم ضروری به این شهر فقط از طریق بالگرد امکان پذیر است. فرماندار ازنا هم از قطع راه ارتباطی این شهر به دورود خبر داد.

باند فرودگاه خرم‌آباد بسته شد

همزمان قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهی جدیدترین وضعیت فرودگاه‌های کشور پس از وقوع سیل اخیر را تشریح کرد.

حسین اسفندیاری ، با اشاره به این‌که وقوع سیل اخیر موجب ورود آب به فرودگاه خرم‌آباد شده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که وقوع سیل در کنار فرودگاه خرم‌آباد رخ داده متأسفانه نتوانستند مانع از ورود آب به فرودگاه شوند و مسیر سیل را مهار کنند. بنابراین آب تا ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متری روی باند فرودگاه قرار گرفته است اما خوشبختانه دستگاه‌ها آسیبی ندیده‌اند و ماشین‌آلات زمینی به قسمت‌های مرتفع منتقل شدند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهی ادامه داد: علی‌رغم قطع بارندگی اما احتمال وقوع سیل بسیار بالاست و باید در این رابطه کاملاً آماده بود. باند فرودگاه خرم‌آباد ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متر زیرآب رفته است هرچند که برای کمک‌های امدادی مشکلی در این راستا وجود ندارد و هلی‌کوپترها امکان ورود و پرواز دارند. امیدوار هستیم سیلی که از رودخانه‌های بیرون فرودگاه طغیان کرده است مهار شود و مجدداً بتوانیم باند را برای انجام پروازها آماده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سایر فرودگاه‌های کشور مشکلی برای انجام پروازها ندارند و شرایط عملیاتی در آنها برقرار است، خاطر نشان کرد: در مورد فرودگاه ایلام نیز مشکلی وجود ندارد هرچند که زیرساخت‌های فیبر نوری شهر آسیب دیده است که مربوط به فرودگاه نیست.

تخلیه ۲۷ روستای خوزستان

معاون میراث فرهنگی خوزستان و مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی ـ تاریخی شوشتر گفت: باتوجه به اعلام حالت فوق‎العاده در استان خوزستان، کلیه گردشگران و شهروندان از حضور در حاشیه رودخانه‎ها در شوشتر منع شده‎اند. محمدحسین ارسطوزاده در این مورد اظهار کرد: از آن‎جا که میراث جهانی سازه‎های آبی تاریخی شوشتر در جوار رودخانه‎ها قرار دارند، هشدارها بسیار جدی هستند و به منظور تأمین امنیت گردشگران نوروزی و نیز پایش آثار تاریخی، محوطه تاریخی آسیاب‎های شوشتر و دیگر بناهای همجوار با رودخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و امکان بازدید برای گردشگران میسر نیست. همچنین استاندار خوزستان با اشاره به تخلیه 27 روستا در استان گفت: تا روز گذشته حدود 90 درصد از حجم مخازن سدهای خوزستان پر شده است. غلامرضا شریعتی در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: تاکنون ساکنین 27 روستای خوزستان تخلیه شده‌اند و به ساکنین 44 روستای دیگر نیز که در خطر سیلاب قرار دارند، اعلام کرده‌ایم که محل سکونت خود را ترک کنند. وی افزود: 27 روستایی که ساکنین آنها از محل زندگیشان منتقل شده‌اند، صرفا دچار آبگرفتگی نشده بودند و برخی از آن روستاها در خطر سیلاب قرار داشتند.استاندار خوزستان با اشاره به اینکه سیل‌بندها در بسیاری از مناطق تقویت شده‌اند، تصریح کرد: به دلیل مسایل ایمنی در حال تخلیه روستاهایی هستیم که در خطر سیلاب قرار دارند و در این زمینه در حال قانع کردن ساکنین روستاها هستیم که محل زندگی خود را ترک و به مناطق امن بروند.شریعتی با بیان اینکه شاهد سرریز از سدهای خوزستان نبوده‌ایم، ادامه داد: مدیریت سدها در کنترل است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.وی عنوان کرد: طغیان رودخانه و همچنین بارش‌ها در استان‌های بالادست به سمت خوزستان می‌آید و استان را با شرایط فعلی مواجه کرده است و باید این سیلاب‌ها نیز کنترل شوند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد از حجم مخازن استان خوزستان پر شده است و در این زمینه باید با مدیریت مناسب و تدبیر شرایطی را فراهم کنیم که شاهد کمترین خسارت اجتماعی، فنی و ... باشیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در روز گذشته با اشاره به آغاز بارندگی در خوزستان، گفت: این بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون خواهد بود.محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیشترین بارش‌ها را در مناطق شمالی و شرقی خوزستان خواهیم داشت. این بارش‌ها در حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون خواهد بود.

وی افزود: مشکل اصلی، خود این حوضه‌ها نیستند بلکه مشکل حوضه‌های بالادستی است. استان‌های ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته و امروز بارش‌های خیلی خوبی داشتند و روز گذشته نیز در همین بارندگی‌های بعد از ظهر ایلام حدود 80 میلیمتر و لرستان حدود 60 میلیمتر بارندگی داشته‌اند که این بارندگی‌ها تا امروز ادامه خواهد داشت.سبزه‌زاری ادامه داد: دیروز ابتدای بارندگی‌ها بود و با توجه به اینکه بارش‌ها تا پایان امروز ادامه دارند و سدهای خوزستان نیز دیگر جایی ندارند، موجب می‌شود که وضعیت کنونی وضعیت خوبی نباشد.مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: بارش‌ها تا امشب ادامه دارد.ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان با ارسال پیامک به شهروندان ساکن مناطق در خطر سیلاب در اهواز هشدار داد.در این پیامک که یک‌شنبه شب و بامداد دوشنبه از سوی مدیریت بحران استانداری خوزستان به تلفن همراه ساکنان برخی مناطق شهر اهواز ارسال شده، آمده است: «شما در بستر سیلابی رودخانه و در معرض خطر می‌باشید.»همچنین در پیامک دیگری به شهروندان گوشزد شده: «سیلاب ورودی به استان و میزان خروجی سدها کاملا مدیریت شده می‌باشد ولی از تردد و توقف در مناطق مستعد سیلاب به ویژه حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌های ساحلی که در بستر رودخانه‌ها قرار دارند خودداری کنید.»

آسیب سیل به 15 نقطه از راه‌های استان ایلام

رئیس پلیس راه استان  ایلام با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تردد ایمن در محورهای مواصلاتی استان  اندیشیده شده است در خصوص ترددهای غیرضروری در جاده های استان هشدار داد.سرهنگ "رضا همتی زاده " اظهار کرد: با توجه  به بارش های شدید شب گذشته تعداد ۱۵ نقطه در  جاده های استان آسیب دیده اند و بعضا دچار رانش زمین و یا ریزش کوه شده اند که عمده آنها در مسیر ایلام_صالح آباد واقع شده  که باعث مسدودی جاده و تردد از مسیر جایگزین ایلام صالح اباد( ماربره) صورت میگیرد.وی ادامه داد: برخی روستاهای در حاشیه ارمو و چم شیر و چم جنگل تخلیه شده اند و تمهیدات لازم در این مسیرها اندیشیده شده است. همتی زاده همچنین افزود: ۳۵ تیم گشتی پلیس راه به صورت آماده باش دوشادوش نیروهای راهداری در جاده های استان حضور دارند و برای مقابله با هر گونه حوادث و اتفاقات ناشی از بارندگی های پیش رو  آمادگی لازم را دارند.رئیس پلیس راه استان در پایان گفت: از هموطنان عزیز تقاضا داریم تا اطلاع بعدی از ترددهای غیرضروری در جاده ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و دارای خطر ریزش و رانش خودداری کنند.

آب رودخانه کن و احتمال طغیان

همزمان در تهران رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از انسداد جاده امامزاده داوود به دلیل احتمال طغیان رودخانه کن خبر داد.سرهنگ محمد رازقی دراین‌باره گفت: به علت بالا آمدن آب رودخانه کن و احتمال طغیان و تخریب اطراف رودخانه کن، محدوده کن _ جاده امامزاده داوود تا اطلاع ثانوی بسته شد. رازقی از شهروندان و مسافرانی که قصد تردد از این مسیر را دارند خواست به هیچ عنوان در این مسیر تردد نداشته و سفر خود را به روزهای دیگر موکول کنند. از سوی دیگر در پی بارندگی های شدید که از روز گذشته در استان تهران آغاز شده است، سیلاب در فشم جاری شد.جاری شدن سیلاب در مناطقی مانند «بهشت رضوان»، «اشکسته» و آبشار «کفترلو» سبب شد، تا مناطقی از فشم که پیش از این مسیل بوده و سپس تبدیل به خیابان شده است، سیلاب جاری شود.