به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مرتضی کاظمی با بیان اینکه هنر معاصر ایران از گرایش هنری مختلفی بهره می برد، گفت: در نقاشی معاصر ایران، چهار شیوه است که هنوز به حیات خود ادامه می دهند.

اول نقاشی ایرانی یا همان نگارگری که ریشه در تاریخ گذشته ما دارد و اوج خود را در عصر صفویه گذارند و همچنان ادامه دارد.

دوم هنر خیالی نگاری که در نقاشی قهوه خانه ای تجلی یافت و در عصر قاجار به اوج خود رسید و متاسفانه امروز به دلیل درگذشت بسیاری از اساتید این رشته، این هنر را در اوج نمی بینیم. اما سبک سوم نقاشان طبیعت گرایانه هستند که سرسلسله آن ها کمال الملک بود که مبدا و آغاز کننده این شیوه است؛ این هنر نیز همچنان در جریان هنری کشور مست تر است. چهارمین جریان نیز مدرنیست ها هستند که با تاسیس دانشگاه هنر در دو دهه ابتدایی قرن حاضر شمسی، وارد عرصه هنر شدند و امروز نیز با قدرت در هنر کشور حضور دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمال الملک را می توان دارای مکتب هنری دانست، توضیح داد: از آنجا که مکتب در هنر تعریف خودش را از دیدگاه علمی دارد، در حال حاضر نمی توان به جریان هنری که کمال الملک رقم زد، عنوان مکتب اطلاق کرد، زیرا این موضوع نیازمند نظریات کار شناسی و تدوین مولفه ها از سوی منتقدین هنری است. اگرچه با تاسیس این موزه و گردآوری آثار کمال الملک و شاگردانش در کنار هم بستر تحقیق و پژوهش فراهم خواهد شد.

این مدیر هنری افزود: تاسیس موزه مکتب کمال الملک گنجینه ای را فراهم خواهد آورد تا با گردآوری آثار برجسته ترین شاگردان این مکتب زمینه آشنایی نسل جوان و تحقیق پژوهشگران فراهم شود. گردآوری این آثار نتایجی را در مقابل مخاطبان قرا می دهد تا از نقطه شروع این جریان هنری تا اوج و فرود این مکتب را شاهد باشند. همچنین در کنار هم دیدن این آثار این فرصت را در اختیار کسانی قرار خواهد داد که در این زمینه تحقیق داشته باشند. متاسفانه تاکون مکان و مرجعی برای شناسایی دستاورد هنری کمال الملک برای هنر ایران فراهم نبود و تا آنجا که من اطلاع دارم در موزه مکتب کمال الملک، تلاش شده است هنرمندی از قلم نیفتد تا زمینه پژوهشی دچار نقصان نشود.

کاظمی با اشاره به دیگر دستاوردهای تاسیس موزه مکتب کمال الملک گفت: با آشنایی دانشجویان از این جریان هنری زمینه حضور پرقدرت تر این مکتب در هنر کشور فراهم خواهد شد و از سوی دیگر شاهد ورود آثار این مکتب به بازار هنر داخلی و به تبع آن بازارهای جهانی خواهیم بود. از آنجا که امروزه بازار بین المللی اقتصاد هنر در اختیار هنر مدرن و معاصر است، با ایجاد شرایط شناسایی و پژوهشی در مکتب کمال الملک می توان این جریان را نیز وارد بازارهای داخلی و خارجی کرد.

وی افزود: از آنجا که راه ورود به کتب تاریخ هنر امروزه از بازار ها هنری می گذرد، ایجاد این زمینه برای جریان هنری که کمال الملک رقم زد، می تواند زمینه معرفی هنر ایران به وسیله تاریخ هنر را نیز فراهم آورد.

این مدیر هنری در مورد تاسیس موزه مکتب کمال الملک در باغ نگارستان نیز گفت: مدرسه صنایع مستظرفه که توسط کمال الملک سنگ بنای آن گذاشته شد، اولین نقطه ای بود که هنر و فن را از هم جدا کرد، زیرا پیش از این زمان هنر، فن و صنعت در ادبیات مردم ما یکی بودند و تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه توانست، هنر را به موضوعی جدا از صنعت بدل کند و به هنر حیات مستقل و شاکله مجزا ببخشد. به همین جهت تاسیس این موزه در مکان و خواستگاه اولیه خود می تواند تاثیر بیشتری بر مخاطبان داشته باشد.

کاظمی همچنین با تقدیر از اقدام سازمان زیباسازی در جهت گردآوری و تاسیس موزه مکتب کمال الملک گفت: در نگاه اول شاید این موضوع مطرح شود که برپایی چنین موزه ای کار سازمان زیباسازی نیست و دستگاه های دیگری در تاسیس چنین موزه ایی اولا تر هستند که متاسفنه در این زمینه کم کار کرده اند. اما باید توجه داشت بررسی مکتب کمال الملک و شکوفایی بیشتر این جریان از سوی هنرمندان جوان، می تواند گسترش هنرهای شهری را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان گفت: این اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران در زمانی که موزه به نسبت هنر کم داریم، می تواند زمینه رونق هنر و اعتلای فرهنگ را فراهم آورد و امیدوارم چنین موزه هایی در رشته ها و بناهای هنری مختلف نیز فراهم شود و شاهد موزه دائمی این هنر ها نیز باشیم.