به گزارش پارس نیوز، 

دوستی دختر و پسر ها از نظر روانشناسی

برخی از دوستی های قبل از ازدواج بین دخترها و پسرها ، دوستی هایی هستند که هدفی غیر از ازدواج دارند . این نوع دوستی ها پایدار و بلند مدت نیستند و مشکلات زیادی را برای دختران و پسران در پی دارند که در این بخش این مشکلات را بررسی می کنیم.دوستی دختر و پسر

 

مشکلات روابط دوستی میان دختر و پسر

روابط عاطفی

دوستی های قبل از ازدواج بین دختران و پسران که با هدف غیر از ازدواج صورت می گیرد مشکلات پی در پی را برای جوانان دارد . جوانانی که با این هدف با یکدیگر دوست می شوند ، دچار وابستگی عاطفی می گردند که قطع رابطه را برای آنان سخت می کند .

اغلب این دوستی ها با آشنایی ناکافی و معیارهای نادرست تشکیل شده است و هر یک از طرفین در این نوع دوستی ها مسئولیت برقراری رابطه را بر عهده نمی گیرند. به عنوان مثال دختر و پسری را در نظر بگیرید که با یکدیگر با قصد غیر از ازدواج دوست شده اند و طرف مقابل خود را بر اساس معیارهای ازدواجشان انتخاب نکرده اند زیرا قرار نیست با یکدیگر ازدواج کنند ، چنین دوستی هایی فقط به ضرر افراد تمام می شود و مشکلات روحی فراوانی برای آن ها به بار می آورد .

 

عواقب دوستی هایی که هدفی غیر از ازدواج دارند

همانطور که گفتیم افرادی که با هدف غیر از ازدواج با یکدیگر دوست می شوند ، چون بر اساس معیارهای ازدواج انتخاب نشده اند معمولا افرادی هستند که کیفیت اخلاقی پایینی دارند و به درد ازدواج نمی خورند. دختر و پسری که با یکدیگر با هدف یر از ازدواج دوست هستند در آینده دو حالت برایشان به وجود می آید :اولین حالت این است که آن ها بعد از مدتی به خاطر مشکلاتی که وجود دارد دوستی خود را برهم می زنند وبسیار ضربه روحی خواهند خورد .

حالت دوم وقتی است که طرفین به یکدیگر وابستگی عاطفی زیادی پیدا می کنند و نمی توانند از یکدیگر جدا شوند ، در این حالت طرفین تصمیم به ازدواج می گیرند ککه کار غیرعاقلانه ای است زیرا طرف مقابلشان را بر اساس معیارهایشان انتخاب نکرده اند و او مناسب ازدواج نیست.

در این گونه روابط حداقل شناخت وجود دارد و فردی که برای این نوع دوستی انتخاب می شود معیارهای اخلاقی مورد نظر فرد دیگر را ندارد مثلا در برخی موارد دختران حدی از یک رابطه را می پسندند اما پسران پا را از این حدود فراتر می گذارند و خواسته بیشتری دارند ، در این روابط دختران به علت ترس از دست دادن دوستی شان تسلیم خواسته طرف مقابل خود می شوند.

بنابراین بهتر است این نوع دوستی ها را یکدفعه به پایانرساند زیرا کم کردن تدریجی رابطه و تنزل آن به یک دوستی معمولی موثر نیست زیرا طرفین رابطه عاطفی با یکدیگر برقرار ساخته اند و ممکن است مشکلات روحی آنان را بیشتر شود.

 

مشکلات دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

بدبینی

یکی از مشکلات دوستی های زودگذر و حساب نشده، بدبینی است که اثرات منفی شدیدی در ذهنیت آنها درباره جنس مخالف می گذارد.

انگیزه های متفاوت در دوستی

هدف پسرها و دخترها از دوستی متفاوت است و وقتی انگیزه و هدف افراد از ایجاد رابطه متفاوت باشد، برای هر دو طرف مشکل ایجاد خواهد شد دخترها این روابط را مقدمه ازدواج می پندارند ولی پسرها بیشتر به قصد کنجکاوی، محک زدن توان اجتماعی خود در برقراری رابطه با جنس مخالف و گاهی نیز گذران وقت وارد رابطه می شوند.

اجبار به ازدواج

بیشتر خانواده های ایرانی ، نگاه مثبتی به چنین روابطی به ویژه اگر نیت ازدواج در آن نباشد، وجود ندارد. بسیاری اوقات آشکار شدن رابطه یا ایجاد شرایطی در آن که مغایر با ارزش های شخصی یا خانوادگی افراد باشد، سبب می شود تا خانواده ها طرفین را به سمت وصلت های اجباری سوق دهند.

 

ازدواج اجباری یکی از عواقب دوستی میان دختر و پسر

روابط عجولانه

بسیاری از این افراد از ترس اینکه مبادا تنها بمانند، با عجله دوستانی برای خود انتخاب می کنند که چون با دقت و حوصله نبوده است برای آنها مشکلاتی به وجود می آورد.

تغییر دیگری

گاهی در این دوستی ها دو طرف سعی در تغییر دیگری می کنند که چون همه افراد ترجیح می دهند همان گونه که هستند مورد پذیرش قرار گیرند دچار مشکل می شوند . به همین دلیل تلاش در تغییر دیگری در جهت دلخواه خود در بسیاری موارد با ناکامی مواجه می شود و اگر هم طرف مقابل به اجبار به آن تن در دهد، با دلخوری، انتظار متقابل و کاهش اعتماد به نفس همراه خواهد بود.

تلاش برای تغییر دادن دیگری در روابط عاطفی قبل از ازدواج

قطع رابطه

قطع این گونه روابط که در آن دختر و پسر مدت زمان طولانی را با یکدیگر دوست بوده اند بسیار مشکل است و به اندازه از دست دادن یک عزیز زجر آور است اما باید توجه کنید که اگر می خواهید رابطه تان را به پایان برسانید ، بهتر است قطع رابطه یکدفعه ای باشد و تدریجی نباشد و در این دوران نباید به گریه ها و خواهش ها و...طرف مقابل خود اعتنا کنید و برای اینکه بتوانید به زندگی عادیتان برگردید لازم است با واقعیت رو به رو شوید و چند ماه ناراحتی تان را کنترل کنید. به یاد داشته باشید اگر مدام امیدوارانه به فکر از سرگیری رابطه باشید، نمی توانید به زندگی عادی و معمول تان باز گردید.

یک نکته مهم

اگر تصمیم به قطع رابطه گرفتید، این جدایی باید یک باره و برای همیشه صورت گیرد و نه به صورت تدریجی یا با کم کردن رابطه زیرا کم کردن تدریجی رابطه موثر نیست و تنزل رابطه به یک دوستی معمولی هم موثر نخواهد بود زیرا طرفین با یکدیگر رابطه عاطفی دارند.

دوستی های ناپایدار میان دختر و پسر

دوستی برای شناخت جنس متفاوت

برخی از افراد با این هدف وارد دوستی با طرف مقابل خود می شوند که در نظر دارند یکدیگر را برای ازدواج بیشتر بشناسند اما این نظر کاملا غلط است . اگر می خواهید به شناخت بیشتری قبل از ازدواج برسید راه دیگری نیز به جز این دوستی های بی اساس وجود دارد . برای به دست آوردن این شناخت حتما لازم نیست با یکدیگر دوست شوید و روابط عاطفی برقرار کنید بهتر است رابطه ای مانند دو هم کلاسی یا دو همکار، داشته باشید و پا را فراتر از آن نگذارید .

امروزه یک ذهنیت نادرست در برخی از جوانان ما شکل گرفته که هر چه دوستی های قبل از ازدواج آن ها بیشتر باشد می توانند در انتخاب همسر بهتر عمل کنند اما نمی دانند که افرادی که دوستی با آدم های بیشتری را تجربه کردند و به قول معروف دوست دختر و یا دوست پسرهای بیشتری داشته اند، بعد از ازدواج رضایت کمتری از زندگی شان دارند و مشکلات بیشتری را تجربه خواهند کرد.