به گزارش پارس به نقل از فارس، با انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب دولت یازدهم و با توجه به رویکردهایی که ایشان در باب مسایل فرهنگی و بخصوص سینما مطرح کردند که عدم اعتقاد به سانسور پیش از انتشار، تاکید بر استفاده از افراد متخصص برای مدیریت فرهنگی و سینمایی، تاکید بر اهمیت تشکل های صنفی و سینمایی، شفاف سازی قوانین، باز کردن دایره خودی ها و در نهایت تاکید بر اهمیت زیان سینما و تئاتر به عنوان بهترین زبان ترویج هنر و فرهنگ بخشی از آنها بودن برخی از سینماگران شناخته شده کشورمان مهمترین انتظارات خود را از وزیر ارشاد دولت یازدهم بیان کردند.

وزیر ارشاد باید دغدغه فرهنگ و هنر داشته باشد

ابوالحسن داوودی گفت: وزیر ارشاد بیش از آنکه سیاسى باشد، باید دغدغه فرهنگ و هنر را داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دوره نباید به شکل افراطى سیاست یک جبهه یا جناح خاص سیاسی را در نظر بگیرد.

وی درباره ویژگی های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه گفت: به عقیده من وزیر آینده این عرصه، بیش از آنکه سیاسى باشد، باید دغدغه فرهنگ و هنر را داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دوره نباید به شکل افراطى سیاست یک جبهه یا جناح خاص سیاسی را در نظر بگیرد. فرهنگ وهنر متعلق به جناح خاصى نیست، به همه ملت بزرگ ایران تعلق دارد. امیدواریم با ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد این تحول در عرصه فرهنگ و هنر باشیم.

وزارت ارشاد نیاز به وزیری نخبه دارد

پرویز شیخ طادی با اشاره به فرا جناحی عمل کردن وزیر ارشاد گفت: وزارت ارشاد قرار است آینده فرهنگی، اخلاقی کشور را راهبردی و تبیین کند. این وزارتخانه به وزیری نخبه نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: وزیر ارشاد نباید جناحی عمل کند و از قبیله ای عمل کردن پرهیز کند. وزیر ارشاد باید نگاه درستی نسبت به مقوله فرهنگ داشته باشد و سفر کرده باشد و از الگوها و مدل های دیگران به بهترین نحو استفاده کند.

شیخ طادی در ادامه توضیح داد: وزیری که دنیا دیده باشد و از تجربیات دیگران به درستی بهره ببرد، وزیر باید توانایی انتخاب درست مدیران را داشته باشد. زمانی که وزیر فرقه ای و گروهی عمل نکند بودجه عادلانه تقسیم می شود و براساس عدالت تصمیم گیری ها صورت می گیرد.

وزیر ارشاد باید از مقوله فرهنگ و هنر مطلع باشد

محمدعلی نجفی گفت: وزیر ارشاد باید از مقوله فرهنگ و هنر اطلاع کافی داشته باشد. عده ای از هنرمندان سرمایه شان از نوع فرهنگ است که در این مدت آسیب دیدند.

وی افزود: مهمترین ویژگی وزیر ارشاد به عقیده من این است که باید از مقوله فرهنگ و هنر اطلاع کافی داشته باشد. عده ای از هنرمندان سرمایه شان از نوع فرهنگ است که در این مدت آسیب دیدند. برخی از افراد در این حوزه فرهنگشان از نوع سرمایه است.

لزوم شناخت نسبی وزیر ارشاد از تمامی هنرها

محسن علی اکبری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت خانه گسترده ای است، تمامی رشته های هنری را در برمی گیرد به همین دلیل فردی که مسئولیت این وزارتخانه را به عهده می گیرد باید دارای از تمامی هنرها شناخت نسبی داشته باشد.

وی در ادامه توضیح داد: وزیر ارشاد باید انسان متعادلی باشد و صرفا نباید به گروه یا قشر خاصی توجه داشته باشد. وزیر باید به گونه ای عمل کند که تعامل و حس همگرایی در بین هنرمندان ایجاد کند. وزیری در این زمان موفق است که افرادی را منصوب کند که در اذهان عمومی سابقه خوبی داشته باشند و بتواند تعامل خوبی با هنرمندان داشته باشد و ایجاد همگرایی و همدلی میان اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کند تا هرچه بیشتر به سمت اعتلای هنر دینی گام بردارد.

وزیر آینده ارشاد از مدیران امتحان پس داده استفاده کند

حبیب اسماعیلی گفت: امید ما به رئیس جمهور و وزیر آینده ارشاد این است که تلاش کند از آدم هایی که امتحان خود را در این زمینه پس داده اند در مدیریت سینمایی استفاده کنند.

وی افزود: انتظار اولیه ما از شخص رئیس جمهور آینده است که بتواند با برنامه ریزی مدونی وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد چرا که تا وضعیت معیشتی مردم خوب نشود نمی توانیم توقعی از مردم داشته باشیم که برای فرهنگ و هنر هزینه کند.

اسماعیلی تاکید کرد: وقتی این اتفاق بیفتد و اوضاع معیشتی مردم بهبود پیدا کند باید به مسئله تولید رسیدگی شود و اگر چرخه تولید به وجود بیاید تولید رونق خواهد گرفت و یکی از مقوله هایی که در اثر رونق تولید رشد خواهد کرد عرصه فرهنگ و هنر است چرا که فرهنگ و هنر نقش اساسی در همه حکومت ها دارد.

وزیر، آشتی و تعامل بین جناح های مختلف فکری سینمایی ایجاد کند

ابراهیم اصغری گفت: انتظار از وزیر ارشاد بعدی این است که اولین کارش آشتی و تعامل بین جناح های مختلف فکری سینمایی باشد و این حاشیه های حزبی و سیاسی را بین اهالی فرهنگ به صفر برساند و حواشی را ملاک حضور آدم ها قرار ندهد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: اما انتظار از وزیر ارشاد این است که اولین کارش آشتی و تعامل بین جناح های مختلف فکری سینمایی باشد و این حاشیه های حزبی و سیاسی را بین اهالی فرهنگ به صفر برساند و این حواشی را ملاک حضور آدم ها قرار ندهد.

وزیر ارشاد جلوی افراط و تفریط را بگیرد

علی آشتیانی پور گفت: امیدوارم نوع نگاه آقای روحانی به عنوان رییس جمهور از جنسی باشد که جلوی افراط و تفریط گرفته شود و به شعور مردم احترام گذاشته شود چرا که باید قبول کنیم مردم بر تمامی کارهای ما نظارت می کنند.

آشتیانی پور تأکید کرد: تصورم این است که اگر بخواهیم ساده ترین راه را به وزیر ارشاد آینده آدرس بدهیم باید بگوییم هر کاری که آقای حسینی کرد انجام ندهد نه اینکه تلاش های ایشان را زیر سؤال ببریم اما وقتی که همه تلاش های ایشان و مدیران زیرمجموعه شان نتیجه معکوس داده هر کسی که این کارها را انجام ندهد بزرگترین کار را برای فرهنگ و هنر انجام داده است.

وزیر ارشاد آینده از ظرفیت غیرمتعهدها استفاده کند

مسعود اطیابی گفت: امیدوارم وزیر آینده از فرصت کشورهای غیرمتعهد استفاده کند و جایزه ای تحت عنوان سینمای نوین جهان پایه گذاری شود تا فیلم هایی که نگاه انسانی دارند و به پیشرفت کشورهای عضو عدم تعهد کمک می کنند مورد تجلیل قرار گیرند.

وی افزود: متأسفانه در تمام ۱۶ سال گذشته نوع حمایت ها و نوع برخورد با هنرمندان سیاسی و جناحی بود و علیرغم اینکه بیشتر هنرمندان جناحی نیستند امیدوارم هم رئیس جمهور و هم وزیر ارشاد آینده فراجناحی عمل کنند و یک تعامل دوسویه با هنرمندان داشته باشند.

این تهیه کننده سینما خاطر نشان کرد: انتظار دوم من به عنوان یک سینماگر از وزیر ارشاد آینده این است که از فرصت ریاست ایران در جنبش کشورهای عدم تعهد استفاده کنند و با توجه به زمان دو ساله ای که تا پایان ریاست ایران باقی است به گونه ای برنامه ریزی کند تا از ظرفیت این کشورها برای رشد و توسعه سینما بهره گیری شود.

وزیر ارشاد به اهالی فرهنگ و هنر اعتماد کند

حجازی با اشاره به اشراف وزیر ارشاد بر فرهنگ و هنر گفت: وزیر ارشاد به اهالی فرهنگ و هنر اعتماد داشته باشد. اعتماد به اهالی فرهنگ باعث رشد و تعالی فرهنگ خواهد شد.

حجازی درباره ویژگی وزیر ارشاد توضیح داد: وزیر ارشاد فارغ از نگاه سیاسی که آن را دنبال می کند در حوزه فرهنگ و هنر باید فراجناحی عمل کند. در حوزه سینما هم مدیران میانی همین روند را دنبال کنند و دغدغه شان واقعا سینما و اعتلای آن باشند. دوستان باید فارغ از سلیقه و جناح به فرهنگ و هنر کشور خدمت کنند و درگیر برخوردهای سلیقه ای و جناحی نشوند زیرا درگیر شدن مدیران با این افکار از شان مدیر می کاهد.

وزیر ارشاد از دست اندرکاران عرصه فرهنگ باشد

سید ضیاءالدین دری با تاکید بر دقت در انتخاب مدیران میانی گفت: وزیر باید اشراف کامل به حوزه و معاونت های مختلف وزارتخانه داشته باشد تا بتواند از آدم های توانمند در عرصه مدیریت بهره بگیرد.

این کارگردان سینما ادامه داد: وزیر باید فردی جامع الشرایط باشد و ترجیحا خوب است دست اندرکار عرصه فرهنگ باشد. به طور مثال در حوزه کتاب فعال باشد و کتاب چاپ کرده باشد و اثری داشته باشد تا در سطح بین المللی روی آن بتوان حساب کرد.

وی در ادامه توضیح داد: وزیر در داخل کشور هم باید اشراف کامل به حوزه و معاونت های مختلف وزارتخانه داشته باشد تا بتواند از آدم های توانمند در عرصه مدیریت بهره بگیرد متاسفانه در دوره های مختلف ما افراد ناتوان در عرصه مدیریت را شاهد بودیم.