به گزارش پارس، جوکار در گفتگو باباشگاه خبرنگاران گفت: از نظر علمی در مورد تعداد یوزپلنگ ها هنوز به یک عدد ثابت نرسیده ایم و شاهد هستیم که گاهی اوقات نظرات کارشناسی مطرح می شود که تعداد این گونه صد و یا بیشتر است. اما چیزی که مهم است مردم بدانند این است که چه صد و چه بالاتر از آن اما این گونه هنوز از خطر انقراض نجات پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین سرشماری علمی که در زیستگاه های یوزپلنگ انجام شده است تعداد این گونه را تا ۵۰ قلاده شناسایی کرده ایم.

وی ادامه داد: امکان دارد از این تعداد بیشتر باشد چرا که ما تنها زیستگاه های این گونه را شناسایی کرده ایم و یوز علاوه بر این زیستگاه ها در مناطق آزاد نیز رفت و آمد می کند.

وی با اشاره به بهره گیری از ابزارهای پیشرفته اظهار داشت: این تعداد توسط دوربین های تله ای در ۱۰ زیستگاه یوز در ۶ استان کشور که همه در حاشیه کویر مرکزی هستند ثبت شده است.

جوکار ادامه داد: دوربین های تله ای تنها ابزار مطالعاتی پیشرفته در دنیا هستند که برای تخمین جمعیت و مطالعه زیستگاهی یوز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این ابزار فقط برای گونه هایی کاربرد دارد که بدنشان خال خالی و یا طرح دارد مانند ببر، یوزپلنگ، پلنگ، جاگوار و لینکس، و گونه هایی که بدنشان طرح ندارد با این دوربین نمی شود شناسایی کرد.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: بعضی از گونه های جانوری مانند یوزپلنگ به دلیل کاهش نسلشان قابل دیدن نیستند و گاهاً به طور تصادفی مشاهده می شوند در نتیجه مطالعه کمی هم روی آن ها صورت می گیرد.

جوکار ادامه داد: این ابزار توسط مشاوران بین المللی درست همزمان با سایر کشورها وارد ایران شد و از۸ سال قبل بین مناطق توزیع شد ولی به طور متمرکز از سال گذشته با راه اندازی یک مانیتورینگ زیستگاه های یوز را رصد می کنیم که عدد ثبت شده نیز حاصل رصد این دوربین هاست.

وی با اشاره به برنامه این گروه برای حفاظت از یوزپلنگ ها تصریح کرد: این یک پروژه بین المللی است که در بالاترین سطح دنیا با استفاده از تجربیات ملی و بین المللی با وجود مشکلات بسیار آن را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: ۳ محور حفاظت از زیستگاه ها، افزایش اطلاعات و آگاهی سازی را پشت سر گذاشته ایم و چیزی که بعد از ۱۰ سال به آن رسیده ایم این است که مردم با ما بیگانه هستند و زیستگاه یوز را از خود نمی دانند.

جوکار با اشاره به شروع فاز سوم گفت: این پروژه دو فاز را طی ۱۰ سال با بودجه بین المللی و کمک سازمان محیط زیست به اتمام رساند و فاز سوم در دست تدوین و نهایی شدن است.

وی با بیان این مطلب که فاز سوم با مشارکت مردم اجرا خواهد شد ادامه داد: فاز سوم که در سه سال آینده اجرا خواهد شد با محوریت مشارکت مردم در حفاظت از زیستگاه ها پیش بینی شده که طبق آن ۳ نقطه از ایران با سه موضوع متفاوت بررسی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال منافع عام است در نتیجه نیاز به مشارکت مردم دارد که در غیر این صورت به سرانجام نخواهد رسید.