banner-m

گیاه دارویی علف هفت بند

این گیاه دارویی برگ ها و گل های ریزی دارد که رنگ گل های آن صورتی می باشند. طول علف هفت بند حدودا نیم متر بوده و ساقه های آن به شکل خوابیده رشد میکنند. علف هفت بند گیاهی یک ساله است و به دلیل مقاومتی که دارد در بیشتر مناطق میروید. در ایران نیز در استان های تهران، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان، خوزستان و غیره این گیاه دارویی به شکل گسترده کشت و برداشت میشود. همچنین این گیاه بصورت وحشی در چمنزارها، بین تخته سنگ ها، کنار جاده ها و مناطق متروکه رشد میکند.

طبع گیاه علف هفت بند گرم و خشک است و خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

  • درمان اسهال بویژه اسهال خونی
  • تب را پایین میاورد
  • کمک به درمان بیماری هایی مثل آسم و برونشیت
  • کمک به رفع ورم روده بزرگ و درمان دردهای معده
  • برای درمان اگزما مفید است
  • کمک به کنترل قند خون در افراد دیابتی
  • به دفع سنگ کلیه کمک میکند
  • برای رفع عطش تشنگی مفید است
  • برای درمان میگرن مفید است
  • برطرف کننده نفخ و کمک به هضم راحت غذا
  • با کمپرس علف هفت بند میتوان تاول و سوختگی را درمان کرد
  • برای کاهش دردهای سیاتیک، کمر درد، رماتیسم و نقرس مفید است

نکته: گیاه علف هفت بند محرک سیستم عصبی بوده و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث تشنج فرد شود.

مشکلات و ریسک های این صنعت

گیاهان دارویی با توجه به اینکه با سلامت و تندرسی افراد در ارتباط هستند، در محیط های بهداشتی باید کشت شوند. همچنین برای اینکه ارزش دارویی یک گیاه حفظ شود، علاوه بر شرایط آب و هوایی، زمان کاشت و برداشت آنها نیز بسیار مهم است. متأسفانه درباره کاشت و برداشت برخی از گیاهان دارویی اطلاعات چندانی در دسترس نیست. به همین دلیل نداشتن اطلاعات کافی و نبود هرگونه آموزش در خصوص تولید برخی از این محصولات و همچنین عدم اطلاع پرورش دهنده از استانداردهای تولید، بی ثباتی قیمت و عدم تضمین فروش از جمله ریسک ها و تهدیدهایی هستند که در حوزه کاشت گیاهان دارویی با آن مواجه هستیم. ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که بیشتر گیاهان دارویی تمایل به رشد در شرایط ارگانیک دارند یا به نوعی بصورت وحشی رشد میکنند.

تولیدکنندگان گیاهان دارویی باید در خصوص بازاریابی و فروش محصولات خویش نیز به اندازه کافی تحقیق کرده باشند. متأسفانه در خصوص بسیاری از گیاهان دارویی در داخل کشور، صنایع تبدیلی نداریم. بنابراین اگر در یک دوره کشاورزان زیادی قصد تولید انبوه یک گیاه دارویی را داشته باشند، ممکن است آن گیاه همچون سال های گذشته سوداوری نداشته باشد.


 امروزه میل به مصرف گیاهان دارویی به ویژه گیاهانی بر پایه رژیمهای لاغری و چاقی، کاهش و افزایش در امیال مختلف انسانی مانند امیال جنسی، رفع افسردگی، افزایش انرژی و گیاهان دارویی موثر بر سلامت و زیبایی پوست و مو در جوامع مختلف در حال افزایش است و روز به روز بر قیمت آنها افزوده میشود. همچنین عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی تمایل مردم را به استفاده از گیاهان دارویی افزایش داده است. بنابراین آینده شغلی کاشت و پرورش گیاهان دارویی چشم انداز روشنی خواهد داشت. در این بخش از ستاره قصد داریم تعدادی از مهمترین و گران قیمت‌ترین گیاهان دارویی و نحوه کاشت و نگهداری آنها را به شما معرفی کنیم.

گیاه دارویی بابونه

بابونه گیاهی یکساله است و اغلب در کشور به صورت وحشی رشد و نمو میکند. علت اینکه کشاورزان به کشت و کار این گیاه دارویی تمایل نداشته‌اند، برداشت پر مشقت، سخت و هزینه بردار آن می باشد. اما طی سه سال گذشته وضعیت بازار این گیاه رشد خوبی داشته چرا که کشت و کار آن متوقف شده و اغلب بار موجود در بازار به صورت پودر می باشد که به درد فروش در سطح عطاری‌ها نمی خورد. از این رو قیمت آن به حدود ۲۰ هزار تومن در کیفیت خوب افزایش یافته است و توصیه میشود کشاورزان برای کشت و کار آبی آن برنامه‌ریزی کنند.

جالب است بدانید تقاضا برای بابونه شیرین در بازار بالا رفته و مطمئنا در صورت تولید و کاشت این گیاه دارویی با کیفیت و خلوص گل بالا، با قیمت خوبی بفروش میرسد.

تکثیر بابونه از طریق کاشت بذر صورت میگیرد. در حال حاضر بهترین بابونه برای کاشت بابونه المانی که شبیه بابونه شیرازی است، میباشد و مورد استفاده کارخانجات داروسازی و عرق و اسانس قرار میگیرد.

معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

 گیاه دارویی به لیمو

به لیمو، گیاهی چند ساله غیر بومی ایران و بسیار خوش عطر و خوش رشد می باشد. هوای گرم را دوست داشته و در صورتی که آب کافی در اختیار داشته باشد به سرعت رشد کرده و مزرعه را می پوشاند. قسمت مورد استفاده آن برگ خالص و خشک شده آن می باشد و در اغلب نقاط ایران قدرت رشد و نمو داشته به غیر از مناطقی که از نظر آبی و دما محدودیت های جدی دارند.

تکثیر و کاشت به لیمو اغلب از طریق قلمه صورت میگیرد و استفاده از بذر برای تولید نهال کاری توصیه نمیشود.

برگه به لیمو هم اینک در بازار گیاهان دارویی قیمتی بین 30 تا 65 هزار تومان دارد. البته در سالهای اخیر تمایل برای کاشت این گیاه دارویی گران قیمت افزایش داشته و همین باعث نوسانات زیاد در قیمت آن شده است.

 

معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

گیاه دارویی مریم گلی

یکی دیگر از گیاهان دارویی که با  افزایش قیمت در سالهای اخیر روبه رو بوده است مریم گلی میباشد.

مریم گلی، گیاهی چند ساله از خانواده نعناعیان می‌باشد و در فصل گلدهی تا ۵۰ سانتیمتر ارتفاع میگیرد. مانند بسیاری از گیاهان دارویی دیگر تحت تاثیر تولید انبوه قرار گرفته و تا دو سال پیش یعنی سالهای ۹۴ و ۹۳ بازار خیلی خوبی نداشته است و در حدود قیمت زیر ۱۰ هزار تومن آن هم به مقدار کم خرید و فروش میشد. ولی از آنجایی که عطاران به اشتباه خود در یکی نبودن این گیاه با مریم نخودی پی پرده اند به تازگی مشتری این گیاه زیاد شده است.

سال زراعی امسال با توجه به اینکه کاشت مریم گلی در کشور بسیار کم بود رشد قیمت در آن به وجود آمد و در حال حاضر با حدود قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومن در بازار وجود دارد که احتمال افزایش قیمت به بالاتر از آن نیز میرود.

معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

گیاه دارویی بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی علفی اما چند ساله می باشد که رشد خوبی از نظر قیمت در سال های اخیر داشته است و تقاضا برای آن مخصوصا برگ خالص آن به شدت افزایش یافته است. توصیه ما به کشاورزان این است که میتوانند برای کشت و کار این گیاه ارزشمند برنامه ریزی کنند چرا که گیاهی پر بازده با کشت و کار راحت می باشد و میتوان آن را در اغلب نقاط ایران کشت کرد . گیاه بادرنجبویه به صورت انبوه رشد می کند و از طریق دانه گسترش می یابد.  قیمت برگ خالص آن در حدود ۲۲ هزار تومن می باشد. این قیمت برای یک گیاه دارویی با عملکرد نسبتا بالا قابل توجه و وسوسه انگیر می باشد.

معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

گیاه دارویی آویشن

آویشن باغی یکی دیگر از گیاهان دارویی گران قیمت با توجیه اقتصادی مناسب است که بازار تغییرات آن رو به رشد است. قیمت برگ خالص آویشن باغی در حدود ۲۵ هزار تومن در فصل سرما می باشد. بذر این گیاه دارویی بسیار ریز می باشد و بیش از ۴ میلیون بذر در یک کیلو بذر خالص آن شمارش می شود.

برای تولید نشای یک هکتار آویشن، در حدود ۷۰۰ گرم بذر خالص مورد نیاز می باشد. آویشن را می توان با استفاده از نشاء آن و هم از طریق بذر کاشت.  جوانه زنی بذر این گیاه آهسته بوده و باید در این مورد کمی صبور باشید.

 
معرفی و نحوه کاشت گیاهان دارویی گران قیمت

برخی گیاهان دارویی از قبیل گل گاوزبان ، نعناع فلفلی، زیره سبز، ملیس، سرخارگل و کاسنی نیز جزو گیاهان دارویی با قیمت بالا هستند. امیدواریم کشاورزان عزیز در کاشت گیاهان دارویی گران قیمت معرفی شده، افراط نکرده و باعث از بین رفتن فرصت های شغلی برای جوانانی که به تازگی وارد این حوزه شده اند نشوند.

کاشت گیاهان دارویی

گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامتی جسم و درمانی معجزه گر برای اقتصاد های ضعیف هستند که اگر کسی با اطلاعات و تحقیقات کامل وارد این عرصه شود دست خالی بیرون نرفته و میتواند آینده خود و بسیاری از اطرافیانش را تغییر دهد. در این مقاله قدم به قدم مراحلی که باید قبل از تولید و پرروش گیاهان دارویی بدانید نوشته و در اختیار شما قرار داده شده است.

تفاوت کشت گیاهان دارویی با داروهای گیاهی

اکثر افراد بین گیاهان دارویی و داروهای گیاهی تفاوتی قائل نمی‌شوند. گیاهان دارویی (به انگلیسی: Medicinal Plants) بخش هایی حاوی ماده مؤثره از گیاهانی هستند که بعد از خشک کردن و بدون اینکه هیچ تغییری در آن‌ها ایجاد شود، در عطاری ها فروخته می‌شوند. خواص درمانی این گیاهان که بی ضرر یا کم ضرر می‌باشند ثابت شده است مثل نعنا، زیره، هل، دارچین و… پرورش گیاهان دارویی هم در خانه و هم در باغ کار ساده‌ای است و شما می‌توانید خودتان برخی از این گیاهان را بکارید و استفاده کنید.

اما داروهای گیاهی (به انگلیسی: Herbal Medicines) از تبدیل برخی گیاهان طی فرآیندهای خاص به دارو در کارخانه‌های داروسازی حاصل می‌شوند و به صورت قرص، کپسول، پودر، عصاره، شربت یا حتی گیاه پودر شده در داروخانه ها فروخته شده و جزو محصولات سبز و دوستدار محیط زیست محسوب می شوند. داروهای گیاهی یک نوع مکمل رژیم غذایی نیز محسوب می‌شوند. اگر به فکر استفاده از داروهای گیاهی هستید ابتدا اطلاعات مربوط به آن را از منابع معتبر دریافت کنید و حتماً درباره داروهای گیاهی که مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت نمایید.

کشت گیاهان دارویی پر سود

میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی‌های بانک جهانی از ۵۰ برابر شدن آن تا ۳۰ سال آینده (سال ۲۰۵۰) حکایت دارد.

حجم عمده‌ای از سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور به محصولات معروفی، چون زعفران و گل محمدی اختصاص دارد و متاسفانه بسیاری از گیاهان دیگر، مورد غفلت تولیدکنندگان و کشاورزان هستند و نکته ی مهم تری که توجه بیشتری میطلبد اینست که اقلیم ایران یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌ها برای پرورش گیاهان دارویی است! با این که پرورش و فرآوری گیاهان دارویی در ایران فرآیندی شناخته شده است اما آن چنان که باید و شاید از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؛ گیاهان دارویی به اشکال مختلف قابلیت فرآوری و عرضه به بازار را دارند و منفعت چشمگیری هم به تولیدکننده و فراوری کنندگانش هدیه میدهد.

بازار و پرورش گیاهان دارویی صرفا مختص بازارهای داخلی نبوده و در کل جهان برای گیاهان دارویی ایران متقاضی وجود دارد، و همانطور که پیش تر نیز گفته شد این تقاضا رو به افزایش است. گیاهان دارویی گونه‌ها و مصارف مختلفی دارند، از این گیاهان نه تنها برای درمان بیماری‌ها بلکه در صنایع کنسروسازی، نوشابه سازی، ‌عطر سازی و غذایی نیز استفاده می‌شود.

این گیاهان به طور معمول در طبیعت یافت می‌شوند که حتی می‌توان بدون داشتن مزرعه، با شناسایی مناطق مختلف و گیاهان، با برداشت آن‌ها اقدام به فروش مستقیم و یا فرآوری آن‌ها نمود اما این روش برای شروع کار و ایجاد بازار فروش با سرمایه کم مناسب است چراکه برداشت از گیاهان خودرو و وحشی، محدودیت‌های خاص خود را دارد و بر همین مبنا، امروزه بسیاری از گیاهان دارویی را به صورت هدفمند در مزارع پرورش می‌دهند.

از ویژگی‌های جالب این گیاهان می توان به نیاز کم آب، توانایی رشد در بسیاری از خاک‌ها و حتی امکان پرورش در آپارتمان را نام برد.

هزینه اولیه برای کاشت انواع گیاهان دارویی، متفاوت است. برای ورود به عرصه کشت و تولید گیاهان دارویی، می‌توان از گیاهان کم هزینه شروع کرد و به مرور با اضافه شدن سرمایه اولیه تان، پرورش گیاهان پر هزینه را به انجام رساند. شروع این کسب و کار با نیروی کار کم امکان پذیر است که به مرور با توسعه کار خود نیاز به کارگران بیشتر و بعضا تخصص بالاتر خواهید داشت.

پرسودترین گیاه برای کاشت

پرورش گیاهان دارویی گران قیمت میتواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان نیاز به این محصول را در جامعه تامین نماید. مهمترین پرورش گیاهان دارویی گران قیمت در حال حاضر بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، مریم گلی و آویشن میباشند.

فهرست گیاهان دارویی قابل پرورش در ایران بسیار مفصل است و می‌توان به فهرست پنج گانه فوق، ده‌ها مورد دیگر را هم افزود. اما این بدان معنا نیست که شما انتخاب‌های متعددی برای کارآفرینی دارید بلکه وقتی به محدودیت‌های اکولوژیکی مثل ویژگی‌های خاک، نیاز به آب، وضعیت تابش و... توجه می‌کنید، ممکن است محصولات زیادی با شرایط منطقه شما منطبق نباشند و این نکته در پرورش گیاهان دارویی حتی گیاهی مثل آلوئه ورا بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده میزان سود و ضرر و حتی در صورت نداشتن تحقیق صحیح و انتخاب نادرست، موجب ورشکستگی تولیدکننده باشد! وقتی محدودیت‌های اقتصادی، مثل سرمایه اولیه و مقدار زمین موردنیاز را هم اضافه می‌کنید، ممکن است گزینه‌های شما محدودتر شود. در هر حال، آن چه اهمیت دارد، بررسی دقیق، حصول شناخت کافی درباره گیاه و الزامات کاشت، داشت و برداشت آن و سپس اقدام به سرمایه گذاری است.

بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است که حدود سه هزار گونه خواص دارویی دارد و از این تعداد حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ گونه تولید می‌شود.

کاشت چه گیاهی سودآور است؟

در ادامه پرورش گیاهان دارویی سودآور را برای کشت در خانه به شما معرفی میکنیم.

توجه داشته باشید که گزینه های زیر مثال هایی از چندین گزینه ی پرفروش هستند و به این معنی نیست که فقط همین ها خوب هستند، ممکن است اقلیم شما مناسب هیچکدام از گزینه های معروف نباشد اما در مقابل بتوانید گیاهی را پرورش دهید که از گیاهان دارویی نامبرده هم سود بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد.

کشت اسطوخودوس از گیاهان دارویی زود بازده

منشأ اسطوخودوس را هم به اروپا نسبت می‌دهند. هم اکنون نیز این گیاه در سطوح وسیع، در برخی کشور‌های اروپایی کاشته می‌شود. درباره خواص دارویی گل این گیاه هم، نیازی به توضیح نیست. معمولا در مناطق دارای نور (تابش خورشید) بیشتر عملکرد مناسب تری دارد چرا که میزان اسانس گیاه بیشتر خواهد بود. گیاه عموما به سرما حساس نیست، اما اگر در فصل گل دهی یعنی بهار، سرمای شدید رخ دهد، سرمازدگی محصول دور از انتظار نخواهد بود. کاشت آن هم از طریق بذر انجام می‌شود، اما قلمه و ریشه گیری (قرار دادن ساقه در خاک به منظور ریشه دواندن) قابل انجام است.

کاشت ریحان از گیاهان دارویی پر سود

ریحان (ocimum basilicum) گیاهی شناخته شده است که برای تزیین سالاد، ماکارونی و بسیاری از غذاهای دیگر به عنوان خوش طعم کننده استفاده می شود. ویتامین ها و مواد معدنی ریحان، مانند ویتامین ک و آهن برای مبارزه با بیماری های رایج مفید است و منگنز موجود در این گیاه خوش عطر به متابولیسم ترکیبات مختلف در بدن کمک می کند. این گیاه در چای، پماد و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد تا به درمان انواع بیماری مانند تب و دیابت کمک کند.

مزایای ریحان:

  • کاهش استرس
  • خواص ضد باکتری قوی
  • منبع غنی آنتی اکسیدان ها
  • جلوگیری از برخی از اثرات مضر پیری
  • کاهش التهاب و تورم
  • تقویت استخوان و کبد
  • تقویت ایمنی
  • متابولیسم را افزایش می دهد
  • هضم را بهبود می بخشد

استفاده های متداول:

  • گارنیش غذاها
  • به عنوان مواد اولیه اسموتی ها

اموزش کاشت ریحان از گیاهان دارویی

بیش از ۶۰ نوع گونه‌ی مختلف ریحان در جهان وجود دارد اما میلارد ریحان شیرین ایتالیایی، ریحان شیرین، ریحان تایلندی و ریحان بنفش را ترجیح می‌دهد. گیاه جوان ریحان را در فصل بهار خریداری نمائید و بلافاصله در حیاط بکارید، از خاک استاندارد باغبانی استفاده نمائید. به جای آبیاری برگ‌ها، خاک را آبیاری نمائید زیرا آنها مستعد آفت هستند. منتظر باشید ریحان‌ها تا ۱۴ سانت بلند شوند، البته این امر بستگی به گونه‌های مختلف ریحان متغییر است.

کشت سنبل الطیب از داروهای گیاهی پرسود در خانه

سنبل الطیب(nepeta cataria) گیاهی است با دهها خاصیت که در مطلب خواص سنبل الطیب کامل در موردش گفته شد و دانستید که به طور معمول به عنوان درمان استرس، کمک به خواب و راه حلی برای مشکلات پوستی مفید است. اکثر مزایای ان به خاطر نپتالکتون، تیمول و سایر ترکیبات است که این گیاه را برای استفاده ی شما و دوستانتان عالی می سازد.

مزایای سنبل الطیب:

  • تحریک نیش حشرات را کاهش می دهد
  • آرام شدن اضطراب و استرس
  • ناراحتی معده را کاهش می دهد
  • تسریع در بهبود سرماخوردگی و تب

استفاده های متداول:

  • برگ ها را دم کنید
  • برگ ها را خشک کنید وبسوزانید تا عطر آن آزاد شود
  • روغن آن را استفاده کنید

سنبل اطیب

پرورش فلفل قرمز از گیاهان دارویی پر سود در خانه

فلفل (capsicum annuum) خوراکی تند است که به غذا یا نوشیدنی اضافه می شود و برای بسیاری از افراد سم زدای خوب است. کپسایسین یا همان فلفل طبیعت تندی دارد اما مزایای برای سلامتی دارد.

مزایای فلفل:

  • کاهش درد و کلسترول
  • بدن را پاکسازی می کند
  • متابولیسم را افزایش می دهد
  • ناراحتی معده را کاهش می دهد و به هضم کمک می کند
  • گردش خون را بهبود می بخشد
  • درد را کاهش می دهد

استفاده های متداول:

  • به سس ها، مخلوط ادویه، و سایر غذاها اضافه کنید
  • به عنوان قرص مصرف کنید

فلفل قرمز

کشت قاصدک از گیاهان دارویی پر سود

قبل از از بین بردن این قاصدک های مزاحم (taraxacum) از حیاط باید بیشتر فکر کنید .قاصدک ها نه تنها خوراکی هستند، بلکه از مزایایی نیز برخوردارند که در مطلب خواص قاصدک در بخش بهداشت و سلامت نمناک تمام آنها را به شما معرفی کردیم و شگفت زده شدید. این گیاهان دارویی پر است از چیزهایی که برای شما عالی هستند ، مثل :ویتامین ک، ویتامین ث، آهن، کلسیم و .. دارد.

این ویتامین ها و مواد معدنی به حفظ سلامت استخوان و کبد کمک می کند. تمام قسمتهای قاصدک مفید هستند از جمله :ریشه قاصدک معمولا برای چای استفاده می شود، برگ ها به عنوان گارنیش استفاده می شود و ساقه قاصدک برای پوست عالی است.

مزایای قاصدک:

  • کبد را پاکسازی میکند و سلامت کلی کبد را پشتیبانی می کند
  • عفونت پوست را درمان می کند
  • سلامت استخوان را پشتیبانی می کند
  • از عفونت های ادراری جلوگیری می کند

استفاده های متداول:

  • با ریشه های آن چای دم کنید
  • برگ ها را به عنوان گارنیش استفاده کنید
  • به عنوان قرص مصرف کنید

خواص قاصدک

کاشت اکیناسه یکی دیگر از داروهای گیاهی

اکیناسه(echinacea purpurea) نیز معمولا به عنوان تخم گل بنفش شناخته می شود. این نمونه ای دیگر از گلهای پرخاصیت است که به طور معمول در چای مورد استفاده قرار می گیرد تا از علائم متفاوتی برای تسکین و تقویت سیستم ایمنی برخوردار شوید.

این گیاه محبوب اغلب برای تسریع بهبود سرماخوردگی استفاده می شود. مهم است توجه داشته باشیم که اکیناسه اگر در دوزهای بالاتری مصرف شود، می تواند اثرات منفی مانند تهوع و سرگیجه را ایجاد کند.

مزایای اکیناسه:

  • عفونت ادراری را درمان و از آن جلوگیری می کند
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مشکلات تنفسی فوقانی را کاهش می دهد
  • با عفونت ها مبارزه می کند
  • علائم سرما خوردگی را کاهش می دهد

استفاده های متداول:

  • ریشه ها، برگ ها و گل ها را دم کنید
  • به عنوان یک قرص مصرف کنید

خواص اکیناسه

پرورش گیاه دارویی سیر از پرسودترین گیاهان دارویی

سیر (Allium sativum) کمک می کند تا به بیماری های جدی و خطرناک مبتلا نشوید. این گیاه فوق العاده عالی برای مبارزه با عفونت ها، کمک به مدیریت کلسترول است. خوردن سیر به طور منظم برای سلامتی کلی مفید است . سیر خام قوی تر از انواع دیگر آن است، بنابراین سعی کنید آن را مصرف کنید.

مزایای سیر:

  • کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی
  • کاهش کلسترول و فشار خون
  • از ضعف، آلزایمر جلوگیری می کند
  • سلامت گوارشی را بهبود می بخشد

استفاده های متداول:

  • به عنوان مواد اولیه یا گارنیش استفاده می شود
  • خام مصرف شود

نحوه کاشت سیر از محصولات گران قیمت

در بهار یا پاییز، دانه‌ی سیر را به صورت آنلاین یا از کشاورزهای محلی و یا از فروشگاه‌های محصولات کشاورزی تهیه کنید. ( از ریشه‌ی گل سیر که سم‌پاشی شده‌اند استفاده نکنید زیرا آنها اغلب جوانه نمی‌زنند.) یک حبه سیر را بردارید، به طوری که قسمت تیز آن بالا قرار گیرد تا عمق ۸ تا ۹ سانت در زیر خاک فرو ببرید و بعدی را با فاصله‌ی ۵۰ سانت از اولی بکارید. چنانچه در پاییز اقدام به کاشت سیر نمودید، سطح خاک را با کودهای گیاهی (کاه، یونجه خشک، برگ خشک یا علف‌های زده شده) بپوشانید تا در زمستان گرم بماند. هنگامی‌که در بهار ریشه‌ی پیچک مانند آن ساقه‌دار شد تا گل کند، آن را با قیچی باغبانی بزنید تا مواد مغذی آن در خود سیر باقی بماند و به گلِ سیر منتقل نشود. ۲ هفته‌ی دیگر نیز صبر کنید؛ سپس ریشه‌ی سیر را از زمین خارج کنید و محصول خود را برداشت کنید.

سیر

کاشت گیاه دارویی اسطوخدوس در خانه

اسطوخودوس (lavandula) به دلیل رایحه آرام بخش و توانایی آرام کردن اعصاب را دارد چای اسطوخودوس یکی دیگر از نوشیدنی هایی است که می توانید بعد از یک روز طولانی برای تجربه ی استراحت شبانه با کیفیت از آن استفاده کنید. روغن اسطوخودوس نیز برای درمان ماساژ، آروماتراپی و حتی درمان مشکلات مو رایج است.

مزایای اسطوخودس :

  • تنش و استرس را کاهش می دهد
  • سردرد و میگرن را از بین می برد
  • به خوابیدن کمک می کند
  • از موهای سالم و پوست پشتیبانی می کند
  • با آکنه مبارزه می کند
  • درد را کاهش می دهد
  • مشکلات تنفسی را درمان می کند

استفاده های متداول:

  • گل آن را برای چای دم کنید
  • روغن اسانس آن را استفاده کنید
  • روغن اسانس را به طور موضعی بکار برید

اسطوخودوس

پرورش گل همیشه بهار از گیاهان دارویی پرسود

(tagetes) گیاهان معطر هستند که بسیاری از آنها به منظور بهبود سلامت کلی پوست به کار می رود. این گل های پر جنب و جوش شامل بسیاری از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات سالم است که نه تنها بدن را سالم نگه می دارند، بلکه همچنین به دور نگه داشتن حشرات از خانه کمک می کند.

مزایای سلامتی :

  • پوست را تمیز می کند و بیماری های پوستی را درمان می کند
  • کاهش التهاب
  • خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی
  • درمان گوش درد و عفونت
  • چشمها را تقویت می کند

استفاده های متداول:

  • دم کردن گلهای خشک آن
  • روغن اسانس و یا کرم موضعی را اعمال کنید
  • گارنیش غذاها

گل همیشه بهار

کاشت داروی گیاهی پرسود جعفری در خانه

جعفری (petroselinum crispum) سبزی خوشمزه است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان و دستگاه گوارش مفید است. غلظت بالا آنتی اکسیدان ها، ویتامین ک و سایر ترکیبات موجود در جعفری باعث می شود این گیاه ، گیاهی قدرتمند برای بدن باشد. جعفری همچنین گیاهی خوب برای بهبود تنفس است .

مزایای جعفری:

  • تسکین دهنده نفخ و سلامت گوارشی است
  • مبارزه با تنفس بد
  • پشتیبانی از سلامت استخوان
  • منبع غنی آنتی اکسیدان ها

استفاده های متداول:

  • گارنیش
  • آب آن را بگیرید یا چای دم کنید

جعفری

پرورش نعنا در خانه از گیاهان دارویی پرسود

Peppermint (mentha × piperita) گیاهی خوش بو است که ما در آدامس، خمیر دندان و دسرها داریم. این گیاه به کاهش درد، تهوع و درد عضلانی کمک می کند . چای نعناع در صورت تایید پزشک معالج ، انتخاب خوبی برای مادران باردار است که از بیماری صبحگاهی رنج می برند.

مزایا :

  • آلرژی را از بین می برد
  • درد عضلانی را کاهش می دهد
  • سردرد را تسکین می دهد
  • تهوع، گاز و سوء هاضمه را کاهش می دهد
  • باعث سلامت گوارشی می شود
  • درمان تنفس بد
  • آنتی باکتری قوی

استفاده های متداول:

  • برگ های آن را دم کنید
  • روغن اسانس را به طور موضعی اعمال کنید
  • اسانس آن را بو کنید

نحوه پرورش نعنا از گیاهان کم آب و پردرآمد

در بهار، یک گیاه جوان نعناع بخرید و در گلدان بکارید. اجازه دهید آفتاب به صورت متمایل بر گلدان شما بتاند و نه کامل، گرچه همیشه پرورش گیاهان و گسترش انرژی هنگامی که در معرض تابش آفتاب قرار گیرند، صورت می‌پذیرد، اما چند روز نیز آنها را در سایه قرار دهید تا استراحت کنند. گیاهان از ریشه‌های خیس بیزارند!

شرایط آب و هوایی

این گیاه در اکثر نقاط قابل کشت است اما مناطق گرم حاره ای و خیلی سرد مناسب کشت این گیاه نیست. این گیاه در طول دوره ی رویش به هوای نسبتاً گرم و نور کافی نیاز دارد. انتشار آن در منطقه ی مدیترانه است. شرایط روز بلند و دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه با رطوبت مناسب منتج به بهترین عملکرد کمی و کیفی میشود. در ایران نعناع فلفلی را میتوان در اکثر نقاط کشت نمود اما مناطق خیلی سرد یا گرم و مرطوب برای کشت این گیاه مناسب نمی‌باشد چون در طول دوره ی رویش به هوای نسبتا گرم و نور کافی نیاز دارد.

بهترین مکان ها جهت کشت نعناع فلفلی در ایران
  • مناطق صحرایی خشک (مانند زرند، کرمان، گرمسار، قم، ورامین و کاشان)
  • مناطق نیمه صحرایی گرم (مانند جنوب غربی کرمانشاه، ایلام به جز ناحیه ای در جنوب شرقی آن، شمال خوزستان، جنوب کهکیلویه و بویر احمد و قسمت های اعظم مرکز و غرب کرمان جنوب و شرق سیستان و بلوچستان)
  • ناحیه‌ی مدیترانه ای (مانند بخش های مرکزی لرستان و چهار محال بختیاری، سمیرم، شهرضا و فریدونشهر) است.
کشت و تکثیر نعناع فلفلی
تکثیر این گیاه از طریق بذر، نشاء و ساقه های خزنده که جوانه و ریشه نابجا تولید میکنند (استولون) صورت میگیرد. بافت مناسب خاک جهت کشت خاک های لومی شنی با ترکیبات هوموسی و اسیدیته ۵ تا ۸ با زهکش مناسب جهت کشت این گیاه مناسب است.
 
نیاز آبی
به دلیل داشتن سیستم ریشه ای سطحی در این گیاه فواصل آبیاری نباید زیاد باشد که بر حسب فصل کاشت و منطقه هر ۵ تا ۱۰ روز باید آبیاری شود.
 
عملکرد
میزان تولید محصول ۱۲ تا ۲۰ تن سرشاخه است که از آن حدود ۳۰ تا ۶۰ کیلوگرم اسانس گرفته میشود. میزان اسانس به دست آمده در فصول مختلف سال متفاوت است. به طور مثال در خرداد و تیر ۲ تا ۴ کیلوگرم و در شهریور ماه ۱ تا ۲ کیلوگرم اسانس به ازای هر تن سر شاخه ی تر میباشد. مقادیر مناسب نیتروژن سبب افزایش اسانس نعناع فلفلی میشود.

نعناع فلفلی

کشت گیاه دارویی گل راعی در خانه

داروی گل راعی (Hypericum perforatum) در درجه اول به عنوان یک روش طبیعی برای از بین بردن علائم افسردگی شناخته شده است. این برای درمان اضطراب، تغییرات خلقی، احساسات بد و علائم اختلال وسواس فکری است.

این گیاهان دارویی معمولا به عنوان قرص تمرکز مصرف و یا به صورت موضعی به عنوان پماد استفاده می شوند. مهم است توجه داشته باشید که گل راعی می تواند با تعدادی از داروها ترکیب شوند، بنابراین (مانند تمام گیاهان در این لیست) قبل از مصرف یا استفاده از این گیاه با پزشک مشورت کنید.

مزایای سلامتی :

  • علائم افسردگی را تسکین می دهد
  • تسکین اضطراب
  • کاهش التهاب
  • تحریکات پوستی را تسکین می دهد

استفاده های متداول:

  • به عنوان قرص مصرف کنید
  • گلهای تازه آن را دم کنید
  • موضعی به صورت اسانس یا پماد اعمال کنید

گل راعی

پرورش آلوئه‌ ورا پرسودترین گیاه برای کاشت در خانه

وجود آلوئه‌ورا در فهرست کاشت گیاهان دارویی ضروری است و هر خانه‌ای باید حداقل یک گیاه آلوورا داشته باشد. به طور کلی آلوورا یک گیاه آپارتمانی است. اگر در مناطق ۸ تا ۱۱ زندگی می‌کنید این گیاه می‌تواند در باغچه شما رشد کند اما اگر در جایی خارج از این مناطق مستقر هستید می‌توانید آن را در گلدان پرورش دهید تا در زمستان آن را داخل خانه نگه دارید.

گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند با آب بسیار کمی رشد کند اما به خاک زهکشی شده خوبی نیاز دارد.

چگونگی استفاده از آلوئه‌ورا

این گیاه به خاطر توانایی شگفت انگیزش در تسکین درد ناشی از انواع سوختگی از جمله آفتاب سوختگی شهرت دارد. برگ آن را به راحتی برش دهید و ژل داخلش را خارج کنید سپس آن را مستقیما روی ناحیه آسیب دیده پخش کنید. این کار علاوه بر تسکین درد باعث بهبودی نیز می‌شود.

همچنین شما می‌توانید از ژل گیاه آلوئه‌ورا برای التیام زخم، بریدگی و انواع بیماری‌های پوستی از جمله اگزما استفاده کنید.

علاوه بر این، از آب آن می‌توان به عنوان دارو برای انواعی از مشکلات داخلی از جمله تسکین علائم مرتبط با یبوست، کولیت زخمی و انواع مشکلات گوارشی استفاده کرد. اما خواص گیاهان آلوئه‌ورا بسیار گسترده تر از موارد گفته شده هستند و شما می‌توانید با مطالعه بیشتر از آن‌ها آگاه شوید.

تصاویر گیاهان دارویی

پرورش جوانه بروکلی از گیاهان دارویی پرسود

جوانه‌ی بروکلی حاوی ذخیره‌ی قدرتمندی از سولفارفان است که منابع ضد سرطانی طبیعی بدن را تحریک کرده و رشد تومورهای سرطانی را متوقف می‌سازد. محققان دانشگاه جانز هاپکین، جوانه‌ی بروکلی که سرشار از آنزیم‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنیست را یکی از قدرتمندترین منابع ضدسرطانی پیرامون ما می‌دانند. جوانه‌های بروکلی قند و کلسترول را کنترل می‌کند که در نهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. جوانه‌های بروکلی ۱۰ تا ۳۰ مرتبه قدرتمندتر از بروکلی‌های رسیده هستند زیرا آنها در اوج قوت خود هستند.

طبق دو مورد از مطالعات جداگانه در این زمینه، سولفارفان علائم تنگی نفس و اختلالات تنفسی را تخفیف می‌دهد زیرا روند فشار اکسیداسیون و التهاب را از مسیر عبور هوا خارج و بیرون هدایت می‌کند.

نحوه کاشت جوانه بروکلی یکی از گیاهان دارویی

در هر فصلی از سال که هستید، ۱/۲ فنجان دانه‌ی جوانه‌ی کلم بروکلی را درون کوزه‌ایی دهن گشاد بریزید و درب آن را بگذارید. ۲ فنجان آب روی آن بریزید و اجازه دهید به مدت ۸ ساعت بماند. سپس آن را آبکش کنید. دوباره روی آن ۲ لیوان آب بریزید و این روند را ۲ بار در روز و در ۳ روز متوالی تکرار نمائید. پس از ۳ روز ساقه یا ریشه‌ی آنها به اندازه‌ی ۱.۵ تا ۲ سانت قد می‌کشند و شیرین‌ترین، نرم‌ترین و مغذی‌ترین گیاه را برایتان به ارمغان می‌آورند. ماحصل آن تقریبا ۲ فنجان بروکلی در عرض ۷۲ساعت است! اجازه دهید آب جوانه‌ها گرفته شود، سپس آنها را در ظرفی دردار ریخته و در یخچال نگه دارید. بدین ترتیب می‌توانید آنها را به مدت ۵ روز در یخچال نگه دارید و به مرور استفاده نمائید.

پرورش چای سبز (Green Tea) از گیاهان دارویی پرسود

چای سبز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر باشند. علاوه بر این خطر انواع عفونت‌ها، سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نوشیدن چای سبز با از بین بردن باکتری‌های مضر دهان می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را نیز بهبود بخشد.

گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی

پرورش شوید(Dill) از گیاهان دارویی پرسود

شوید یک گیاه دارویی از خانواده جعفری است که در انواع ترشی‌ها، سس سالاد، سوسیس‌ها و انواع نان از آن استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از گیاه شوید

  • بسیاری بر این باور هستند که این گیاه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و میزان درد را در قاعدگی‌های دردناک کاهش می‌دهد. مقداری از چای آن را به آرامی بنوشید تا شکم دردتان برطرف شود.
  • همچنین ممکن است به کاهش تورم، درمان سکسکه و حتی بی خوابی کمک کند.
  • از آن به عنوان جایگزین نمک در رژیم لاغری خود استفاده کنید.

گیاهان دارویی به انگلیسی

پرورش مرزه زمستانی (Winter Savory) از گیاهان دارویی پرسود

یکی دیگر از گیاهانی که کاشت بذر آن می‌تواند سود فراوانی برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد گیاه محبوب مرزه زمستانی است. این گیاه برای درمان عفونت‌های ریه و روده و بهبود عملکرد کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این گیاه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای  بهتر کردن جای نیش حشرات مفید است. همچنین می‌توانید از آن برای درمان روماتیسم بهره بگیرید و حتی در تحریک اشتها نیز موثر است.

استفاده از مرزه به عنوان چای و به صورت دم کرده می‌تواند به کاهش حالت تهوع، سر درد و گلو درد کمک کند و باعث تسکین علائم مرتبط با عفونت‌های سینوسی، سرماخوردگی و آنفولانزا ‌شود.

گیاهان دارویی pdf

پرورش استویا (Ste via) از گیاهان دارویی پرسود

استویا یک شیرین کننده طبیعی است که به اندازه شکر شیرین اما بدون کالری است. با کاشتن بذر این گیاه و استفاده از آن، به تناسب وزن خود کمک می‌کنید و در عین حال می‌توانید از تمام غذاهای خوشمزه‌ای که دوست دارید لذت ببرید بدون این که نگران افزایش وزن خود باشید.

گیاهان دارویی برای کبد چرب

پرورش میخک‌ها (Cloves) از گیاهان دارویی پرسود

در کنار خواص گیاهان گفته شده، میخک جایگاه ویژه‌ای دارد. گیاه میخک فواید متعددی دارد که می‌توانند به بهبود سلامت کلی شما کمک کنند. به عنوان مثال در بهبود دردهای دندان و معده موثر است و التهاب را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این میخک می‌تواند انواع باکتری‌های بیماری‌زا را در بدن شما از بین ببرد. در عین حال اسانس میخک برای تصفیه خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان انواع مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاهان دارویی قاعده آور

پرورش شیرین بیان (Licorice) از گیاهان دارویی پرسود

این گیاه حاوی مواد ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی است و به کاهش علائم مسمومیت غذایی، زخم معده، سوزش سردل و سوءهاضمه کمک می‌کند.

مواد ضد التهاب موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان مشکلات تنفسی کمک می‌کنند و می‌توانید از آن برای بهبود انواع مشکلات پوستی استفاده کنید.

گیاهان دارویی برای عفونت معده

پرورش زنجبیل (Ginger) از گیاهان دارویی پرسود

زنجبیل با مزه تندی که دارد قرن‌هاست که به عنوان یکی از گیاهان دارویی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه می‌تواند به تسکین سوزش سردل، سوءهاضمه و ناراحتی معده کمک کند. همچنین ممکن است برای تسکین انواع سر درد و علائم مرتبط با سردردهای میگرنی کمک کننده باشد.

بسیاری بر این باورند که زنجبیل می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی در سرطان تخمدان کمک کند و از آن برای کاهش حالت تهوع، درمان علائم سرما خوردگی و آنفولانزا و کمک به سیستم گوارش استفاده می‌شود.

درمان نعوظ با گیاهان دارویی

پرورش جینسینگ آمریکایی از گیاهان دارویی پرسود

جینسینگ آمریکایی سیستم ایمنی و عصبی را تقویت و مشکلات التهابی را برطرف می‌کند. بسیاری از افراد از جینسینگ برای بهبود تمرکز و خستگی روانی استفاده می‌کنند و در عین حال این گیاه به تقویت سیستم ایمنی، قلبی عروقی و غدد درون ریز کمک می‌کند.

پرورش گیاهان دارویی

پررش علف لیمو (Lemongrass) از گیاهان دارویی پرسود

علف لیمو با بوی عالی لیمو در کنار آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، ضد قارچ‌ها و مواد ضد میکروبی به درمان بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی شما کمک می‌کند. به علاوه این گیاه برای کاهش التهاب، بهبود مشکلات گوارشی و مقابله با انواع عفونت‌ها استفاده می‌شود. چای علف لیمو دارای مواد آرام بخش است که می‌تواند در آرامش و خواب بهتر به شما کمک کند.

این گیاه بدن را از سموم پاک و انواع اختلالات تنفسی را درمان می‌کند. اسانس علف لیمو می‌تواند به تحریک سیستم عصبی، برطرف کردن اضطراب، استرس و خستگی کمک کند و انواع دردها را کاهش می‌دهد.

درمان اوره با گیاهان دارویی

پرورش گلرنگ (Safflower) از گیاهان دارویی پرسود

گلرنگ با مواد آنتی اکسیدانی خود در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موثر است و حتی ممکن است به جلوگیری از شکل گیری سلول‌های سرطانی کمک کند. علاوه بر این التهاب و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند تا مقادیر کمی در کاهش وزن به شما کمک کند.

اگر به دنبال بهره بردن از خواص گیاهان دارویی با کاشت آن‌ها در باغچه خود هستید گلرنگ می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما فقط در صورتی که فضای کافی داشته باشید؛ زیرا این گیاه برگ‌های بلند و باریکی دارد و می‌تواند تا سه فوت قد داشته باشد.

گیاه دارویی برای لاغری

پرورش جوانه گندم (Wheat grass) از گیاهان دارویی پرسود

جوانه گندم به طور عمده برای درمان مشکلات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد اما می‌توانید از آن برای بهبود جریان خون، تحریک غدد تیروئید و تقویت سوخت و ساز بدن نیز استفاده کنید. علاوه بر این، التهاب، یبوست و اسهال را تسکین می‌دهد و از آن برای سم زدایی کبد استفاده می‌شود.

گیاه دارویی برای اعصاب

پرورش شیتاکه (Shiitake) از گیاهان دارویی پرسود

شیتاکه نوعی قارچ است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این قارچ فوق العاده، ۸ نوع اسید آمینه ضروری به همراه انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی را در خود جای داده است که در مبارزه با عفونت‌ها موثر هستند. علاوه بر این، شیتاکه برای تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم غذا و کاهش حساسیت در برخی از آلرژی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی معتقدند که این قارچ توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارد و در بهبود سلامت قلب و عروق دخیل است، همچنین برخی آن را در برنامه‌های رژیمی کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌دهند.

گیاه دارویی برای عفونت

پرورش اروروت (Arrowroot) از گیاهان دارویی پرسود

با توجه به مزایای متعددی که این گیاه برای سلامتی دارد، شما می‌توانید آن را به صورت بخارپز، آب پز و یا حتی به صورت خام مصرف کنید. اروروت یک ضد عفونی کننده طبیعی است و به خاطر فوایدی چون بهبود گردش خون، کمک به گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

این گیاه که فاقد گلوتن است جایگزینی عالی برای گندم و نشاسته برای مبتلایان به سلیاک به شمار می‌آید. علاوه بر این از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند زیرا حاوی مس و آهن است که دو ماده معدنی اساسی برای تولید گلبول‌های قرمز محسوب می‌شوند. در عین حال سرشار از ویتامین B نیز هست.

گران ترین گیاه دارویی

پرورش انگورک (Wintergreen) از گیاهان دارویی پرسود

انگورک نوعی گیاه بوته‌ای است که از چندین مزیت جالب برای سلامتی برخوردار است. این گیاه می‌تواند درست مانند آسپیرین درد را تسکین دهد و به رفع سوءهاضمه و سایر مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

بهترین گیاه دارویی

پرورش زردچوبه (Turmeric) از گیاهان دارویی پرسود

زردچوبه را حتی اگر به دلایل مختلف نمی‌توانید در فهرست کاشت گیاهان دارویی خود قرار دهید سعی کنید آن را خریداری و در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. این گیاه محبوب دارای مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. زردچوبه با فعال سازی آنزیم‌های آنتی اکسیدانی تاثیرگذاری خود را نشان می‌دهد. در عین حال روی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش افسردگی و مبارزه با پیری زودرس موثر است. همچنین از آن برای درمان بیماری آلزایمر و کاهش درد ناشی از آرتریت استفاده می‌شود.

بذر گیاهان دارویی

پرورش گل گاوزبان از گیاهان دارویی پرسود

گاوزبان، یکی از معروفترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی است . این گیاه علفی و یک ساله یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می رود که در اردیبهشت تا شهریور گل می دهد و گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می باشد.

گل گاو زبان و برگ های آن تصفیه کننده خون ، آرام کننده اعصاب، ادرار آور ، تقویت کننده کلیه ها ، برطرف کننده سرماخوردگی ، از بین برنده سرفه ، درمان کننده برونشیت ، درمان کننده التهاب و ورم کلیه ، درمان کننده بیماری سرخک و مخملک است.مصرف دم کرده گل گاوزبان به تنظیم ضربان قلب و درمان افسردگی نیز کمک می کند.

الفباخبر :: خواص و مضرات گیاه گل گاو زبان برای سلامتی بدن

پرورش یونجه از گیاهان دارویی پرسود

یونجه از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است که فواید درمانی قابل توجهی دارد . «یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا ،دارای ساقه های بلند و برگچه های نازک، نوک تیز و بیضی شکل است.

یونجه ی پخته ملین و خشک آن قابض است، شربت یونجه چاق کننده و مولد خون صالح و مدر حیض است . مصرف آن موجب رفع خشونت سینه و سرفه می شود. تخم یونجه زیاد کننده شیر و منی است و خوردن آن از خونریزی جلوگیری می کند و یبوست را رفع می کند.از یونجه برای معالجه اعتیاد نیز استفاده می شود.

کاسنی

کاسنی یک گیاه دارویی با گل های آبی یا ارغوانی است که کاملا سرد ، تقویت کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک کننده مجرای ادرار و کلیه ها است.

مصرف آب برگ کاسنی دارویی مفید برای درمان یرقان و کلیه ها و کبد است و تب را برطرف می کند و معده را تقویت می نماید .کاسنی برای تنظیم فشار خون ، کاهش قند خون و درمان کننده سردرد و بیماریهای کبدی است . ضماد آن برای برطرف کردن ورم های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

ریشه کاسنی گرم و خشک است و اخلاط سینه را نرم و مصرف جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار 2 فنجان صبح ناشنا برای درمان یبوست، بسیار مفید است.

کاسنی

کاشت کدام گیاه دارویی به صرفه است؟

مارچوبه این ساقه‌ی باریک و قلمی همیشه حاوی بالاترین سطح گلوتاتیون، ترکیبات ضدمسمویت است که سموم از جمله سموم مولد سرطان و رادیکال‌های آزاد را از بدن دفع می‌کند. همچنین مارچوبه از خواص ضدالتهابی برخوردار است و همین موارد آن را در صدر جنگنده‌ترین گیاهان علیه بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها قرار داده است. مارچوبه همچنین سرشار از ویتامین B، فولیت، ویتامینC ، ویتامین K، کلسیم، زینک، منیزیم، سلینیوم و آهن است.

مارچوبه می‌تواند التیام‌بخش سردردها و تاثیرات مخرب مصرف الکل باشد. محققان کره‌ایی دریافتند که مارچوبه سطح آنزیمی که ترکیبات الکل را در هم می‌شکند را افزایش می‌دهد.

روش کاشت مارچوبه از گیاهان دارویی

این گیاه جاودانی را یک‌بار بکارید و ۲۵ سال ساقه‌های آن را برداشت کنید. در اوایل بهار، یک گیاه یکساله‌ی تاجدار مارچوبه بخرید و در نقطه‌ایی از حیاط که خشک و آفتاب‌گیر است، بکارید. تاج مارچوبه را تا ۸ سانت در خاکی غنی یا خاک شنی قرار دهید. آنها را در ۴ ردیف و به فاصله‌ی ۳۵ سانتی از یکدیگر بکارید. آنها را با ۸ سانت خاک محصور کنید. پس از ۲ هفته، خاک بیشتری روی آنها بریزید زیرا ساقه‌های مارچوبه در تلاشند که از خاک سر برآرند. مقداری کود گیاهی روی آن‌ها بریزید و به طور منظم آب دهید. هتریک پیشنهاد می‌کند که تا ۲ سال اول به ساقه‌های مارچوبه دست نزنید تا ریشه‌های قوی‌تری و پرانرژی‌تری پیدا کنند. هنگامی که زمان برداشت محصول شد، از یک چاقوی تیز استفاده نمائید و ساقه‌ها را از انتها قطع کنید.

پرورش گیاهان دارویی در گلخانه

  • پرورش آویشن Thymus vulgaris L از گیاهان دارویی گلخانه ای
آویشن از طریق بذر، قلمه و تقسیم بوته تکثیر میشود که عدم یکنواختی در پوشش مزرعه همیشه یکی از مشکلات اساسی کشت مستقیم بذر در زمین می باشد، به همین علت کشت نشایی توصیه میشود که تولید نشاء در گلخانه و سپس انتقال آنها به مزرعه است.
  • پرورش آلوئه ورا از گیاهان دارویی قابل کشت در گلخانه

آلوئه ورا نمونه از محصولات گلخانه ای پرسود می باشد.اگر زیبایی و صافی پوستتان برایتان اهمیت بالایی دارد قطعا تا حالا میوه آلوئه‌ورا را استفاده کرده اید، میوه آلوئه‌ورا در کنار حفظ سلامتی و نشاط پوست و از بین بردن جوش و افزایش زیبایی، بهبود سیاهی دور چشم برای سلامت جسمانی نیز بسیار مفید است.

آلوئه‌ورا نوع خاصی کاکتوس میباشد که مثل گیاه رزماری نیاز به آب چندانی ندارد، از ویژگی های آلوئه‌ورا میتوان به این قضیه اشاره کرد که باعث پر طرفدار شدن این میوه شده است.

به دلیل داشتن طرفدار زیاد تقاضای این محصول هم زیاد است پس کشت آن میتواند سود کلانی داشته باشد

برعکس اکثر محصولات قابل کشت قابلیت برداشت بیست‌ساله دارد که این واقعا شگفت انگیز است؛ که باعث شده جزو سودآورترین محصول گلخانه ای حساب شود و دیگر نیاز نیست ، مجدد به کاشت آن بپردازید این امر موجب شده تا آلوئه‌ورا محبوبیت زیادی بین میوه ها پیدا کند ؛ پس به شما میگوییم این فرصت را از دست نداده و آلوئه‌ورا بکارید این یک پیشنهاد بی نظیر است.

  • کشت گیاهان دارویی در گلخانه

به دلیل اینکه دارو های شیمیایی دارای یک سود و هزاران ضرر برای بدن شان است، در بین مصرف کنندگان محصولات دارویی طرفداران زیادی دارد بیشتر متقاضیان دارو به محصولات دارویی روی می آورند.

به این علت کاشت محصول دارویی در گروه محصولات سودآور است. پس پیشنهاد ما این است اگر گلخانه تان را میتوانید به کاشت دارو های گیاهی اختصاص دهید این کار را بکنید زیرا گیاهان دارویی جزو سودآورترین محصول گلخانه ای هستند.

  • پرورش به‌ لیمو از گیاهان دارویی

نسبت سودآوری به‌لیمو دو برابر بیشتر از هزینه ای است؛ که برای کاشت آن صورت می پذیرد و نمونه ای  از محصولات گلخانه ای پرسود می باشد.

این سود آوری از آن روی می باشد که گیاه به‌لیمو در سال اول دو بار چیده می‌شود؛ و در سال‌های بعد نیز بیش از سه بار چیدمان دارد.

به‌طور میانگین در هر نیم هکتار پانصد و پنجاه کیلوگرم و در طول سال یک و نیم تن گیاه به‌لیمو در هر چیدمان برداشت می‌شود.

کشت این گیاه سودآوری چهل تا پنجاه ملیون تومانی برایمان به‌همراه دارد پس به‌لیمو جزو سودآورترین محصول گلخانه ای قرار دارد.

گلخانه گیاهان دارویی

سود کاشت بادرنجبویه

بادرنجبویه از بسیاری جهات شبیه به لیموست. خواص دارویی متنوعی دارد و به عنوان طعم دهنده، آرامش بخش و نوشیدنی هم استفاده می‌شود. منشأ اصلی آن را جنوب اروپا و شرق مدیترانه گفته اند و اکنون هم در کشور‌های اروپایی نظیر آلمان، هلند، چک، مجارستان و... در سطح وسیعی کشت می‌شود.

تخمینی از هزینه ها: بادرنجبویه، اگرچه گیاه چندساله است، اما بر خلاف به لیمو از طریق بذر و نشا، قابل تکثیر است. اگر به صورت مستقیم، از بذر استفاده کنید به حدود ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز دارید تا یک هکتار زمین را زیر کشت ببرید، اما برای اطمینان بیشتر، می‌توانید با تولید یا خرید نشا (بذر رویانده شده در گلخانه یا به صورت متراکم) احتمال موفقیت کشت خود را افزایش دهید. به این منظور، در هر هکتار بیش از ۶۰ هزار نشا نیاز دارید که با توجه به قیمت ۱۰۰ تومانی هر نشا، به حدود شش میلیون تومان بابت نشا نیاز دارید.

تخمین درآمد سالانه: بر خلاف به لیمو، بادرنجبویه در سال اول هم محصول خوبی به شما می‌دهد و انتظار برداشت یک تن برگ خشک بی اساس نیست. برداشت این محصول نیز معمولا سه بار در سال و طی تیر، شهریور و آبان انجام می‌شود و برگ‌های سبز، بعد از برداشت، باید به سرعت خشکانده شود. البته اگر بخواهید بذر محصول را برداشت کنید، معمولا فقط یک بار برگ چیده می‌شود و در این حالت، محصول (برگ خشک) کمتر خواهد بود. در هر حال با فرض برداشت ۲ تا ۳ بار در سال و جمع آوری یک تن محصول خشک، می‌توان انتظار ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان درآمد را در هر سال داشت.

سود کاشت بابونه

سرمایه اولیه مورد نیاز: 4,000,000 تومان

ریسک: پایین

سودآوری: کوتاه مدت(6ماهه)

نیروی انسانی مورد نیاز: 1 تا 3 نفر

میزان تولید: یک هکتار

بابونه گیاهی یکساله و علفی است که قابلیت رشد و پرورش در بیشتر مناطق ایران را دارد. محصول نهایی قیمت تقریبا بالایی دارد و دارای خواص دارویی و درمانی بالایی است و از این رو طرفداران زیادی در بین مردم و نیز صنایع داروسازی دارد.

کشت بابونه نیاز به مهارت و دانش خاصی ندارد و دو بار در سال قابل کشت و برداشت است که این موضوع نشان دهنده سوددهی بالا و سریع این کسب و کار است.

برای شروع این کشت نیاز به سرمایه ای حدود 4 میلیون تومان دارد که شامل هزینه خرید بذر، کاشت، کوددهی و برداشت محصول می باشد. در این طرح هزینه اجاره زمین و هزینه آب درنظر گرفته نشده است.

سوددهی هر دوره کشت این گیاه دارویی تقریبا 6 میلیون تومان می باشد.

لیست گرانترین گیاهان دارویی در ایران

مهمترین گیاهان دارویی گران قیمت در حال حاضر بابونه، بادرنجبویه، به لیمو، مریم گلی و آویشن میباشند.

پرورش و کاشت گیاهان دارویی گران قیمت در خانه

پیاز زعفران مقاومت در برابر سرما دارد و در مناطق معتدل مثل تهران نیز میشود پیاز آن را کاشت. پنج تا شش سال احتیاج به جابجایی ندارد.

پیاز زعفران گلهایش در اوایل آبان ماه قبل از محصول دهی و اوایل آذر ماه پایان محصول دهی می‌روید.

این محصول زیبا مقوی و نشاط آور میباشد خاک رس و ماسه به اندازه مساوی و کود حیوانی یا کود شیمیایی همراه با آبیاری بلند مدت نیاز دارد.

زمان کاشت اوایل خرداد تا اواسط مهرماه است و اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت باید خوداری نمود و بهترین زمان کاشت خرداد ماه میباشد. در مناطق نیمه گرمسیر میتوان به کاشت آن اقدام نمود.

مقداری پیاز زعفران تهیه کنید. این مقدار را درتعدادی گلدان سفالی بزرگ و داخل هرگلدان پنج قسمت و هر قسمت پنج پیاز در چاله هایی به عمق پانزده سانتی متری میتوان کاشت و آبیاری ده روز پس ازکاشت و تا بهار آب باران وبرف برای آن کافیست و اویل بهار رو به زردی و خواب آن شروع میشود.

زمان رشد آن پاییز و زمستان و اوایل بهار است. خانواده ها در مناطق نیمه گرمسیر میتوانند درشهرها وروستا در باغچه یا در گلدانهای سفالی در اطراف حیاط و یا در گلدانهای سفالی درسطح پشت بام و تراس یا بالکن رو باز به طریقه ذکرشده نسبت به کاشت اقدام نمایند.

این ایده یا بهتر بگویم تجربه،میتوان گفت از نظر کار افرینی میتواند مفید واقع شود و درآمدزا باشد و مورد مصرف خانواده نیز قرار بگیرد.

روش علمی کشت زعفران گرانترین گیاه دارویی کشور:

گلدانی را انتخاب کنید که منفذی برای خروج آبهای اضافه داشته باشد، کف گلدان سنگریزه بریزید و بقیه حجم گلدان را خاک سبک اضافه کنید، چند پیاز زعفران را در کنار یکدیگر بکارید و گلدان را به محل کم نور و خنک منتقل کنید. وقتی جوانه ‌ها رشد کردند، گلدان را به قسمت دیگری از خانه که نور کافی داشته و گرم باشد منتقل کنید.

از آن به بعد به تدریج گیاهانی که کاشته‌ اید رشد می‌کنند هر قدر نور و گرما بیشتر باشد سرعت رشد جوانه ‌ها بیشتر خواهد بود.

آبیاری
به آب زیاد احتیاج ندارد. در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید. بعد از پایان عمر برگهایش، آبیاری را قطع کنید.
خاک
خاکبرگ، ماسه و خاک باغچه را با هم مخلوط کنید، در این ترکیب بهتر است از ماسه بیشتری استفاده شود.
کود
موقعی که عمر گلهایش به پایان رسید هر هفته با کودهای تقویتی آن را تقویت کنید، زمانی که برگهایش خشک شد دیگر به آن کود ندهید.
تکثیر
هر چند سال یک بار پیازها را از خاک خارج نموده و با جدا نمودن و کاشت مجدد پیازچه‌ها تکثیرش کنید.
نور
آفتابدوست است و دوستدار نور کامل می‌باشد.
گرما
دوستدار گرمای متوسط است، گرما به باز شدن شکوفه‌هایش کمک می‌کند.

روش تجربی کشت زعفران گران ترین گیاه دارویی:

پیاز زعفران مقاومت در برابر سرما دارد و در مناطق معتدل مثل تهران نیز میشود پیاز آن را کاشت. پنج تاشش سال احتیاج به جابجایی ندارد.

پیاز زعفران گلهایش دراوایل آبانماه قبل ازمحصول دهی و اوایل آذرماه پایان محصول دهی می‌روید. این محصول زیبا مقوی ونشاط آور میباشد خاک رس وماسه به اندازه مساوی وکود حیوانی یا کودشیمیایی همراه با آبیاری بلندمدت نیاز دارد. زمان کاشت اوایل خرداد تا اواسط مهرماه است و اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت بایدخوداری نمود و بهترین زمان کاشت خرداد ماه میباشد.

در مناطق نیمه گرمسیر میتوان به کاشت آن اقدام نمود. مقداری پیاز زعفران تهیه کنید. این مقدار را درتعدادی گلدان سفالی بزرگ و داخل هرگلدان پنج قسمت وهرقسمت پنج پیاز در چاله هایی به عمق پانزده سانتی متری میتوان کاشت و آبیاری ده روز پس ازکاشت و تا بهار آب باران وبرف برای آن کافیست و اویل بهار رو به زردی وخواب آن شروع میشود. زمان رشد آن پاییز و زمستان واوایل بهار است.

خانواده ها در مناطق نیمه گرمسیر میتوانند درشهرها و روستا در باغچه یا در گلدانهای سفالی دراطراف حیاط و یا در گلدانهای سفالی درسطح پشت بام و تراس یا بالکن رو باز به طریقه ذکرشده نسبت به کاشت اقدام نمایند. این ایده یا بهتر بگویم تجربه، میتوان گفت از نظر کار افرینی میتواند مفید واقع شود و درآمدزا باشد و مورد مصرف خانواده نیز قرار بگیرد.

ایران زادگاه گیاه باریجه گیاه دارویی گران قیمت

یکی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی با بیان اینکه گیاه باریجه را هر کیلو پنج میلیون تومان به کشورهایی مانند چین، ژاپن، فرانسه و آلمان صادر می کند، می گوید: زادگاه این گیاه بسیار گران قیمت فقط در رشته کوه های البرز ایران است.

'حسن صحرانورد' می افزاید: این گیاه به صورت بوته های وحشی همواره در ایران رشد می کند اما به جای اینکه از این گیاه گرانبها حفاظت و مراقبت شود ، فرانسوی ها آن را به صورت قاچاق به کشور خود بردند.

وی ادامه می دهد: هر عده این گیاه بین هشت تا 10 کیلو وزن دارد که با تیغ زدن ، شیره آن استخراج می شود.

گیاهی وحشی هم قیمت با طلا

کلوس از گیاهان دارویی کمیاب و گران قیمت

گیاه کلوس به دلیل طبیعت گرم و خواص گیاهی و دارویی که دارد و با توجه به برداشت غیرقانونی این گیاه و قیمت بالای آن مورد توجه دلالان و متخلفان قرار گرفته است.گیاه کلوس کوهی یکی از گیاهان وحشی است که زنگ خطر انقراض آن سال‌هاست به صدا درآمده و برای حفظ این گیاه با ارزش پرونده آن به جلسه کمیته ملی رفت و شماره ثبت ملی گرفت.

فواید دارویی و درمانی کرفس کوهی

  • لاغری و کاهش وزن
  • دیابت و قند خون
  • درمان فشار خون بالا
  • چربی خون و قلب
  • کمک به معده و دستگاه گوارش و بهبود هضم غذا
  • درمان استرس، اضطراب و افسردگی
  • درمان سرماخوردگی و گلودرد
  • درمان روماتیسم، آرتروز و سیاتیک

محل رویش کرفس کوهی

این گیاه بومی کشور ایران بوده و در ایران در استان ‎های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان می روید.

ماکادمیا یا گران ترین خشکبار و گیاه دارویی جهان

ماکادمیا درختی است که میوه آن گرانترین و مرغوبترین خشکبار جهان به شمار می رود.این گیاه بومی استرالیایی است و در جنگل های بارانی و مکانهای مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل با اندکی سایه برای گیاه مناسب است و عملکرد مغز را افزایش می دهد. اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد، سایه را به آسانی تحمل می کند.گیاه به خشکی مقاوم است، باد، سرمای شدید و شوری را نمی تواند بپذیرد. همچنین نیازی به خاک حاصلخیز ندارد. در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زهکشی خوب رشد می کند.

زیت اقتصادی این گیاه، اندک بودن هزینه نگه داری آن است.زیرا نیازی به آبیاری ندارد ( به صورت دیم پرورش می یابد) نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسان است.

ماکادمیا از نظر بازرگانی در استرالیا، جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی یکی از تولیدات مهم کشاورزی به شمار می رود. کشت تجاری آن در استرالیا و هاوایی در سطحی گسترده انجام می گیرد .در کالیفرنیا به عنوان یک گیاه زینتی پرورش می یابد.

از روغن مغز ماکادمیا می توان در صنایع آرایشی و بهداشتی سود جست. از آنجا که میوه ماکادمیا بیش از ۷۲% اسید چرب غیر اشباع دارد، این خشکبار می تواند افزودنی مناسبی برای رژیم غذایی روزانه، جهت کاهش کلسترول خون باشد و این میوه را می توان به صورت خام، بوداده، با نمک، بی نمک و یا به عنوان چاشنی در غذا مصرف کرد.

صرفنظر از اهداف بازرگانی پرورش ماکادمیا، این درخت همیشه سبز، بلند و گسترده با عمری طولانی و گلهایی بسیار خوشبو، گیاهی زینتی مناسب می تواند باشد.

هم اینک در ایران تعدادی از گونه های این گیاه در منطقه ای از شمال کشور به چشم می خورد و شرایط رشد این گونه درختی در ایران از جنبه اقتصادی در دست بررسی است .

مصارف ماکادمیا

مغز ماکادمیا ضمن کاربرد در آجیل، شیرینی و .... برای تولید روغن نیز مصرف می شود. روغن ماکادمیا از دیگر روغن های گیاهی مانند: روغن زیتون، برتر بوده دارای درصد بالاتری مونواکسید چرب غیر اشباع می باشد و نقطه دود آن بالاتر و برابر ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.

تمام بخش های میوه ماکادمیا مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیب پوسته خارجی با مواد ارگانیک مالچی عالی برای اطراف درختان ساخته می شود. پوسته سخت در هنگام سوختن دما را بالا نگه می دارد و اغلب به عنوان سوخت برای کوره های آتش در صنایع محلی به کار برده می شود.

از آسیاب کردن پوسته سفت آن گردی حاصل می شود که سمباده خوبی در صنعت است و در مقایسه با شن، برای نفوذ پذیر کردن خاک مناسب تر است. همچنین ماکادمیا در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان ماده اولیه در ماساژور های پوست به کار می رود.

خواص ماکادمیا

ماکادمیا میوه ای همسان فندق و مغزیترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا بوده و چربی بدون کلسترول دارد. ماکادمیا دارای ۷۶% روغن طبیعی، ۹% پروتین، ۹% کربوهیدرات، و ۲% فیبر است. همچنین حاوی ویتامین های نیاسین b۱ و b۲ و نیز عناصر صروری همچون کلسیم فسفر پتاسیم سدیم سلنیوم و آهن است. روغن ماکادمیا سرشار از مونو اسید چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.

آجی کاراپیتا از گران قیمت ترین گیاهان دارویی جهان

با گران ترین فلفل دنیا آشنا شوید

ﮔﺮﺍﻧﺘﺮﯾﻦ ﻓﻠﻔﻞ ﺟﻬﺎﻥ، ﺁﺟﯽ ﮐﺎﺭﺍﭘﯿﺘﺎ ﮐﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﺁﻥ ﺗﺎ ﮐﯿﻠﻮﯾﯽ 90 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﻫﻢ ﻣﯿﺮﺳﺪ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻞ ﻫﺎﯼ ﭘﺮﻭ ﮐﺸﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﻫﺎﯼ 5 ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺳﺮﻭ می شود.

دسترسی به آجی کاراپیتا بسیار سخت است و این مسئله دو دلیل دارد. یکی اینکه در جایی جز پرو همچین فلفلی دیده نمی شود.دومین دلیل هم به قیمت بسیار گران آن برمی گردد.همانطور که میدانید فلفل از خواص بسیاری برخوردار میباشد از جمله:فلفل تند و فلفل شیرین یا فلفل‌دلمه‌ای، محتوی فیبر و آب هستند. هر دو حاوی ویتامین C و مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات کاروتنوئیدی هستند؛

این ترکیبات کاروتنوئیدی مواد محلول در چربی هستند که باعث ایجاد رنگ‌های مختلف از قرمز و نارنجی تیره تا سبز و بنفش و سیاه، می‌شود. البته طعم تند برخی فلفل‌ها به دلیل مواد قلیایی است که در آنها وجود دارد و طعمی تند و کمی تلخ را ایجاد می‌کند. البته فلفل تند، ویتامین C زیادی دارد و حتی می‌توان گفت غنی‌ترین منبع ویتامین C است اما از آنجا که در غذاهای ایرانی کمتر استفاده می‌شود، منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین C افراد محسوب نمی‌شود. در کل همه فلفل‌ها می‌توانند به بالا رفتن متابولیسم بدن کمک کنند اما فلفل تند می‌تواند انرژی غذا را تا حد زیادی بالا برده،

باعث گرمازایی در بدن شده و در نهایت منجر به کالری‌سوزی و کاهش وزن شود. با اینکه استفاده بیش از حد از فلفل تند عوارضی ندارد و افراد هندی یا ساکنان آسیای دور با وجود مصرف غذاهای بسیار تند که برای ما ایرانی‌ها غیرقابل تحمل است، دچار مشکل نمی‌شوند اما از آنجا که در فرهنگ غذایی ما، خوردن غذاهای تند چندان متداول نیست.

گران ترین فلفل جهان

زرشک سیاه از گیاهان گران قیمت

یکی از میوه های خاص می باشد که کاربرد خوراکی و دارویی بسیاری دارد. این میوه از جنس زرشک معمولی (سرخ) می باشد ولی به علت رشد در شرایط خاص، رنگ و طعم متفاوتی دارد. زرشک سیاه به علت دارابودن ترکیبات شیمیایی سودمند، در زمینه های مختلفی همچون آشپزی، تولیدات دارو و عصاره های طبیعی به صورت صنعتی و داروی های طب گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

زرشک های سیاه مواد بسیاری دارند که متعادل کننده جریان خون هستند. تنظیم فشار خون، اسیدیته خون، صفرا، تبادلات و انتشار های مویرگی و بسیاری از خواص دیگر می باشد. همچنین برای بسیاری از بیماری ها مثل یبوست، تب، عفونت های داخلی، تیفوس و حالاتی مثل عطش یا بی حالی می باشد.

قیمت نجومیِ گرانترین زرشک تجاری ایران

کشورهای خارجی دنبال کدام گیاهان دارویی ایران هستند؟

این تولید و صادرکننده گیاهان دارویی می گوید: کشورهای خارجی بیشتر دنبال داروهای گیاه باریجه، آویشن، گل محمدی، اسطوخودوس و گل راعی هستند.

صحرانورد می افزاید: گیاه باریجه علاوه بر خواص دارویی در صنایع فضایی نیز کاربرد داشته و جز مواد تفکیک کننده عطر است.

وی یادآور شد: گیاهان به چهار صورت تازه، گل، برگ و خشک شده به کشورهای خارجی فروخته می شوند.

گیاهان دارویی مناطق سردسیری

گیاهان دارویی مناطق سردسیر شامل آویشن، کرفس، تره، چای کوهی، شوید کوهی، شیرین بیان و همچنین زرین گیاه می باشد.

مزایا و معایب داروهای گیاهی چیست؟

مزایا:

  • می‌توان از آن‌ها برای درمان خراشیدگی های سطحی، سوختگی های جزئی و مداوای آرتزوز، میگرن، افسردگی و… با هزینه بسیار کم استفاده کرد.
  • هزینه داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی و صنعتی بسیار کم است زیرا می‌توان آن‌ها را در عطاری های محلی یافت. به گفته کریستوفر گلدن از مرکز محیط زیست دانشگاه هاروارد، اگر افراد به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی استفاده کنند می‌توانند سالانه ۲۲ تا ۶۳ درصد از هزینه مراقبت های بهداشتی خود را پس انداز کنند.
  • طرز تهیه و پرورش گیاهان دارویی بسیار ساده است و برخی از آن‌ها را می‌توان به‌صورت دم‌نوش استفاده کرد.

معایب:

  • طول درمان با داروهای گیاهی نسبتاً طولانی است و باید در این مدت صبور بوده و تا پایان به طور مستمر آن را ادامه داد.
  • داروهای گیاهی اغلب خودسرانه و بدون توجه به دوز یا هشداری که مشخص شده است مصرف می‌شوند. باید بدانید مصرف همزمان داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی می‌تواند باعث آسیب به سلامتی شود، در نتیجه حتماً قبل از استفاده از این گروه دارویی باید با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • گیاهانی که به عنوان گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است که قسمت خاصی از آن‌ها خوراکی باشد و بخش هایی از آن‌ها سمی یا مسموم کننده باشد. مثلاً ساقه و ریشه های ریواس که به عنوان ملین استفاده می‌شود، خوراکی هستند، اما با این حال برگ های آن سمی می‌باشند. از این رو ممکن است فرد نتواند گیاه سمی را شناسایی کند و این امر، فرد را در معرض خطر مسمومیت خود یا دیگران قرار می‌دهد.

اگر سود بیشتر میخواهید:

اگر به دنبال سود بیشتر هستید فراوری گیاهان دارویی را فراموش نکنید که نه تنها ارزش افزوده محصولاتتان را افزایش میدهد بلکه دردسرهای انبارداری بسیار کمتری نیز دارد و شما مجبور نمیشوید به دلیل شرایط سخت انبارداری بعضی از گیاهان دارویی، محصولتان را زیر قیمت بفروشید و متضرر شوید.

سرمایه مورد نیاز برای احداث یک واحد تولیدی در زمینه داروها و فرآورده های گیاهی بسیار هزینه بر است و به بیش از 2میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارد. البته برخی شرکت ها که در سال های قبل تاسیس شده اند با سرمایه کمتری شروع به کار کرده اند. فضای مورد نیاز برای این کار حداقل 500 مترمربع به اضافه انبار است.

بیشتر هزینه برای تهیه و تجهیز واحد تولیدی صرف می شود که یک خط تولید نوپا شکل بگیرد. البته باید در نظر داشت که فقط به تولید یک محصول اکتفا نشود چون به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد. بیشتر شرکت ها واحدهایی را زیرمجموعه خودشان دایر کرده اند که به عنوان تحت پوشش فعالیت می کنند. به این خاطر که بتوانند بخشی از نیازهای مالی را به این صورت تامین کنند.

در هر حال با توجه به سودآور بودن این محصولات و فرآورده های گیاهی دارویی، راه اندازی یک خط تولید نیاز به سرمایه کافی و تخصص شاغلان آن دارد. شاید برای حجم تولید کم و محدود با 200 یا 300 میلیون تومان هم بشود کار کرد ولی فقط برای تولید در فضای کوچک با حجم محدود است.

حواستان به بازاریابی باشد

در حوزه کشاورزی، اگر شما پسته یا زعفران یا گندم بکارید، مشکل خاصی برای فروش آن نخواهید داشت چرا که تعداد زیادی تاجر و واسطه گر در این حوزه‌ها فعال اند. اما در حوزه گیاهان دارویی، فعالان بازار، گلایه‌های بسیاری از مشکلات فروش، نوسانات قیمت و دسترسی سخت به بازار دارند.

مخصوصا با توجه به مشکلات و هزینه‌های انبارداری برخی گیاهان دارویی، لازم است شما بازاریابی فعالی داشته باشید تا بتوانید محصول را بدون زیان به فروش برسانید. در این زمینه آن چه مهم است این که در طرح کسب و کار خود، عوامل مختلفی، مثل فروش محصول خشک، تهیه عرقیات یا تهیه اسانس را در حالت‌های مختلف در نظر بگیرید.

با چند کارگاه تهیه اسانس و عرقیات در ارتباط باشید تا محصول شما را بخرند یا حداقل به صورت حق العمل کاری، محصول شما را تبدیل به اسانس کنند. در این حالت انبارداری،  کم هزینه‌تر و فروش هم راحت‌تر خواهد بود. علاوه بر کارگاه‌های اسانس گیری، با مجموعه‌ای از عطاری‌ها و مراکز طب سنتی هم در ارتباط باشید تا بتوانید محصولات را راحت‌تر بفروشید.

دلایلی برای کاشت گیاهان دارویی در باغچه

پرورش گیاهان دارویی در خانه روشی برای بهره گیری از خواص گیاهان برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی رایج است. در عین حال کاشت گیاهان دارویی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. حتی اگر فضای زیادی برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی گفته شده ندارید می‌توانید بذر برخی از گزینه‌های مورد علاقه خود را در فضای اندکی که در اختیار دارید بکارید.

بسیاری از گیاهانی که در قسمت بالا به آن‌ها اشاره کردیم کنار پنجره نیز زنده می‌مانند؛ بنابراین حتی اگر در آپارتمان هم زندگی می‌کنید می‌توانید یک باغچه از گیاهان دارویی داشته باشید.

قبل از کاشت بذر و درست کردن باغچه خود ببینید که کدام گیاهان مناسب مشکلات شما و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید هستند؛ زیرا برخی از گیاهان ممکن است در محل زندگی شما رشد خوبی داشته باشند در حالی که امکان دارد بقیه این طور نباشند. با انتخاب موارد خاص منطقه خود گیاهان خوب، سالم‌تر و با رشد بهتر خواهید داشت.