به گزارش پارس نیوز، 

طبق قانون، افرادی که قصد دارند سکان ریاست هلال احمر را به دست بگیرند باید در مهلت قانونی مقرر ثبت نام کرده و برنامه هایشان را به شورای عالی جمعیت ارائه کنند در نهایت شورای عالی با بررسی صلاحیت افراد، دو نفر از کاندیداها را که حایز بالاترین رای در این شورا شده باشند به رئیس جمهور معرفی خواهند کرد و رئیس جمهور می تواند به هر یک از آن دو که خود صلاح بداند، حکم ریاست جمعیت بدهد.

در این گزارش مروری بر سابقه گزینه های احتمالی ریاست جدید جمعیت هلال احمر شده است. باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

دکتر سیداحمد موسوی

جراح و متخصص ارتوپدی. وی دو دوره دبیرکل جمعیت هلال احمر بوده است. یک بار در دولت نهم و به مدت سه سال در زمان ریاست دکتر سید مسعود خاتمی در هلال احمر و بار دیگر در دولت یازدهم و در زمان ریاست دکتر فرهادی بر این جمعیت. او در دی ماه 1393 و پس از انتصاب دکتر فرهادی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان کاندیدای ریاست جمعیت ثبت نام کرد و جزو دو نفر افرادی بود که حائز بیشترین رای در شورای عالی شده اند اما قرعه به نام دکتر امیرمحسن ضیایی افتاد و موسوی ساختمان صلح را ترک کرد. دکتر موسوی فردی برنامه محور است که مقبولیت بالایی نیز در میان مدیران هلال احمر دارد.

علی اصغر احمدی

عضو سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اکنون در حزب همبستگی ایران اسلامی عضویت دارد. او در اواخر دولت یازدهم, معاون سیاسی وزیر کشور شد و ریاست ستاد انتخابات کشور را به عهده گرفت. او پیش از این و در زمان ریاست امیرمحسن ضیایی بر جمعیت هلال احمر، به مدت حدود یک سال دبیر کل جمعیت هلال احمر بوده‌است. در دولت دوازدهم تمایل زیادی داشت که بر صدر یکی از وزارتخانه ها بنشیند اما اکنون در نهاد ریاست جمهوری مسئول سفرهای استانی رئیس جمهور است. سیاسی بودن وی، از اهلیتش برای ریاست بر جمعیت هلال احمر می کاهد.

پیرحسین کولیوند

دکتری مدیریت رفتار سازمانی، کارشناسی ارشد مدیریت بیمارستانی، کارشناسی مدیریت بیمارستانی و کاردانی بیهوشی از دانشگاه علوم پزشکی همدان دارد. وی هم اکنون مدیر بیمارستان خاتم الانبیا (ص) و سرپرست اورژانس کشور است و در کارنامه اش، ریاست بر سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر را داراست. او نیز در دی ماه 1393 و پس از انتصاب دکتر فرهادی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان کاندیدای ریاست جمعیت ثبت نام کرده بود اما نتوانست آرای کافی برای راه یابی به لیست دو نفره را کسب کند.

مرتضی سلیمی

از مدیران جمعیت هلال احمر است که اکنون ریاست سازمان امداد و نجات آن را به عهده دارد. وی پیش از این به مدت یک سال قائم مقام این سازمان بوده است و مدیریت عامل هلال احمر استان مرکزی را نیز در کارنامه دارد. نام او در تمامی حوادث سه سال گذشته کشور بر سر زبان ها بوده است و چنانچه موفق شود بر کرسی ریاست جمعیت هلال احمر کشور بنشیند، نخستین رئیسی خواهد بود که از بدنه این جمعیت به ریاست رسیده است.

 

دکتر عبدالرضا عزیزی

دکتر عبدالرضا عزیزی پزشک و نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیروان در استان خراسان شمالی است که مدتی نیز عهده دار ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بوده است. در کارنامه کاری وی مدیر کلی بهزیستی خراسان شمالی، مدیریت عامل شرکت رفاه پردازان راه آهن، مشاور استاندار تهران، مشاور معاون بهزیستی کشور و تالیف چند جلد کتاب در حوزه سلامت دیده می شود. نام او در چند روز اخیر به عنوان جایگزین احتمالی رئیس فعلی هلال احمر بر زبانها افتاده است و توسط برخی روسای سازمانهای تابعه جمعیت هلال احمر نیز حمایت می شود.