به گزارش پارس نیوز، 

 / یادمان باشد برای چه انقلاب کردیم/ با 9میلیون سندی که داریم، به هنرمندان خوراک فکری بدهیم

 از چند فیلم حوزه ایثار و شهادت از سوی معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید رونمایی شد.

در این مراسم از فیلم‌های کوتاه «در راه مانده»، «آقای میم الف»، «ساعت ۸ صبح» و مستند «لِسِک» در بنیاد شهید و امورایثارگران رونمایی به عمل آمد.

حجت الاسلام کاویانی راد در این مراسم ضمن اشاره به خالی بودن جای چنین مراسم هایی در بنیاد شهید گفت: تولید اثر هنری به منزله مواجهه فعال با مسائل است. با تولید آثار ارزنده می شود به نیازهای جامعه پاسخ گفت و نمی شود این آثار را نادیده گرفت.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید افزود: هر اثر هنری باید «رضایت» و «مصلحت» را توأمان در نظر داشته باشد به نحوی که رضایت مخاطب و توجهش را جلب کند و دارای استانداردهایی بوده و مصالح اجتماعی در آن رعایت شده باشد. متاسفانه گاهی این دو مؤلفه، فدای هم می شوند. بنیاد شهید باید سعی کند آثاری را حمایت و تولید کند که در این دو مؤلفه قابل توجه باشند.

وی به مسئله مهم ایثار اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع در راستای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت باید مورد توجه قرار گیرد. عقبه ای در افراد وجود دارد که موجب توفیق شهادت برای آنها می شود. ایثار اجتماعی، زمینه ساز نفوذ فرهنگ ایثار و شهادت در احاد جامعه است.

کاویانی راد با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نشان دادن ژیان در پیش از انقلاب و القای پیشرفت های کشور در دوران انقلاب اسلامی در تلویزیون لازم است اما اگر در آن زیاده روی شود، اثر عکس دارد. آیا حاضریم پراید امروز را هم نشان بدهیم؟ با این همه نباید یادمان برود که اساساً هدف انقلاب، صرفاً رسیدن به این پیشرفت ها نبوده و اهداف بالاتری مدنظر بوده است. نباید یادمان برود که برای چه انقلاب کرده ایم.

وی افزود: حمایت از آثار فاخر به جای تولید آنها از رویکردهای بنیاد شهید است و ما موظفیم با ۹ میلیون سندی که در اختیار داریم، خوراک لازم را به تولیدکنندگان و هنرمندان خلاق بدهیم تا آنها با استفاده از اعتبار و منزلت خود، اثرهای فاخری تولید کنند.

محمد تقی فهیم، منتقد سینما و از کارشناسان هنری بنیاد شهید نیز در بخشی از مراسم رونمایی گفت: دوران آزمون و خطا در تولید آثار حوزه ایثار و شهادت گذشته و در حال حاضر باید به دنبال تولید آثار فاخری با این موضوع باشیم اگر چه همچنان مشکلات بودجه ای، گریبان تولید در این زمینه را گرفته و بودجه ها به سمت تولید «هزارپا» ها می رود.

وی تصریح کرد: ما دانه هایی را می کاریم که متاسفانه توسط برخی شخم زده می شوند و دانه های هرز مجدداً جایگزین آنها می شود اما نباید مأیوس شویم و باید به تلاشمان ادامه دهیم.

در این مراسم از فیلم‌های کوتاه «در راه مانده»، «آقای میم الف»، «ساعت ۸ صبح» و مستند «لِسِک» رونمایی شد.

«در راه مانده» درباره کمک یک خانواده به پیرمردی در راه مانده و «آقای میم الف» درباره مردی است که در یک روز کاری خود به انحاء مختلف، به دیگران یاری می رساند.

فیلم کوتاه «ساعت ۸ صبح» هم درباره جوانی است که به خاطر همکارش از موقعیت کاری خود می گذرد و ساعت ۸ صبح در قرار اداری با مدیرعاملش حاضر نمی شود تا موقعیت ماری همکارش مورد خطر واقع نشود.

مستند «لِسک» به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست نیز درباره زندگی رقیه عزیزپور است که از ۱۷ تا ۲۷ سالگی در انتظار همسر عقد کرده اش که به اسارت دشمنان بعثی درآمده می نشیند و حالا نیز به رغم مشکلات بسیار، با او زندگی امیدوارانه ای دارد. همسر او «یحیا حق شناس» نیز با وجود ۱۰ سال اسارت و به رغم مشکلات روحی و جسمی، همراه زندگی همسرش بوده و او را در کشاورزی و شالیکاری یاری می دهد و از مادر پیرش نیز نگهداری می کند.