به گزارش پارس نیوز، 

 درست است که استفاده از سرم‌های پوست و محصولات بهداشتی تا حدی به زیبایی و شاداب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند، اما برای حفظ سلامت پوست و تعادل هورمون‌هایی که تأثیرات زیادی بر آن دارند، کافی نیست.

استرس باعث می‌شود پوست در مقابل تغییرات هورمونی و آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا و هزاران عامل دیگر، آسیب‌پذیرتر شود. افزایش هورمون کورتیزول در بدن که ناشی از استرس است، پیام‌های عصبی که مغز ارسال می‌کند بیشتر شود که معمولا از طریق پوست آشکار می‌شود.

در ادامه به برخی از عوامل تأثیرگذار بر وضعیت پوست اشاره می‌کنیم.

یکی از خطرناک‌ترین مؤثرترین عواملی که پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اشعه UV یا همان فرابنفش است که اگر در معرض آفتاب شدید قرار بگیرید، سرطان‌زا خواهد بود. دستگاه‌های سولاریم نیز موجب تابش اشعه‌های مضر به پوست شده و باعث انواع بیماری‌های پوستی و آُسیب دیدن بافت آن می‌شوند.

یکی از راه‌های مقابله با این زائده‌های پوستی، استفاده از کرم ضدآفتاب است.

  • التهاب و اختلالات پوستی

پسوریازیس، اگزما، منافذ باز پوست و... . این مشکلات اغلب نتیجه‌ی التهابات پوستی هستند اما مطالعات نشان می‌دهند که وقتی مغز دچار نشخوار فکری می‌شود، توانایی ایمنی پوست را مختل می‌کند. به عبارت دیگر، استرس تعادل عادی پوست را بهم می‌زند. بی‌خوابی‌های در طول هفته و درگیری‌ها و مشغله‌ی زیاد نیز هر کدام به نوبه‌ی خود سلامت پوست را به خطر می‌اندازند.

  • افزایش چربی پوست و به وجود آمدن آکنه

علم ثابت کرده استرسی که بر اثر کار، مطالعات امتحان یا شکست‌های عاطفی به بدن وارد می‌شود، بخصوص برای زنان با به وجود آمدن انواع جوش و آکنه و زائده‌های دیگر همراه خواهد بود.

  • پوست‌های نازک و حساس

در مواردی که سطح کورتیزول به طور غیرعادی افزایش پیدا کند، پوست ضعیف‌تر و نازک‌تر می‌شود. کورتیزول موجب از بین رفتن پروتئین‌های پوستی شده و موجب تضعیف و نازک شدن پوست می‌شود.

  • اختلال در روند طبیعی بهبود زخم‌ها

استرس مزن باعث ضعیف شدن بافت پوست شده و آن را در برابر صدمات وعفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. علاوه بر آن موجب به تعویق افتادن روند بهبود زخم‌های پوستی می‌شود.

چرخه‌ی استرس را متوقف کنید

استرس در همه انسان‌ها به شکلی مشخص بروز پیدا نمی‌کند اما همه آن را در شرایط گوناگون تجربه می‌کنند. درست است که متوقف کردن همه عوامل استرس‌زا امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان واکنش خودمان به این پدیده‌ی طبیعی را کنترل کنیم.

به یاد داشته باشید اهمیت قائل شدن برای سلامتی‌تان یکی از کوچک‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند به کنترل شرایط استرس زا کمک کند.