به گزارش پارس نیوز، 

در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت در جمع خبرنگاران در خصوص کاهش تولید خودرو گفت: با توجه به شرایطی که برای اقتصاد ایران رخ داد تولید خودرو کاهش پیدا کرد که باعث شده اکنون مشکلاتی در حوزه تامین خودرو به وجود آید بنابراین گلایه قعطه‌سازان از خودروسازها در خصوص عدم پرداخت مطالبات صحیح است.

وی در خصوص تاثیرگذاری عوامل مختلف بر کاهش تولید خودرو گفت: تحریم‌ها و عدم تعهد شرکای خارجی خودروسازها و کاهش نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده تولید ما به 800 هزار دستگاه برسد که این عدد نسبت به سال قبل 30 درصد کاهش و نسبت به برنامه تدوین شده 400 درصد کاهش داشته است.

صالحی‌نیا افزود: کاهش تولید باعث شده سقف قرارداد قطعه‌سازان نیز کاهش پیدا کند و متحمل ضرر شوند.

معاون وزیر صنعت در خصوص تعیین تکلیف افرادی که خودروهای تولید مشترک ثبت نام کردند، گفت: خودروسازان مکلف هستند که با توجه به نوع قرارداد خودروی جایگزین تحویل دهند و یا سود مشارکت را واریز کنند و یا به صورت دیگر رضایت مشتری را جلب کنند که البته وزارت صنعت بر روی این موضوع نظارت دارد.

وی افزود: مقدمات برای قیمت‌گذاری خودروهای خارج از حیطه تصمیم‌گیری شورای رقابت فراهم شده و به زودی این موضوع نهایی خواهد شد این بدان معنی است که خودروسازان با تعیین تکلیف از سوی ستاد تنظیم بازار خودروها را قیمت‌گذاری خواهند کرد.

وی افزود: مشتریان در این حوزه سه دسته هستند اول گروهی که به صورت قطعی خودرو خریدند، دوم افرادی که پیش‌خرید انجام داده و مطابق با قیمت روز که از سوی ستاد تنظیم بازار مشخص شده خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و سوم افرادی که به تازگی ثبت نام کرده‌اند که تکلیف آنها مشخص خواهد شد اما نکته مهم این است که هیچ خودروسازی به بهانه ابلاغ قیمت‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار نمی‌توانند در تحویل خودرو تاخیر ایجاد کنند.

وی افزود: خودروسازها مکلف هستند جرائم تاخیر را مطابق شرایط ذکر شده در قرارداد پرداخت کنند.