به گزارش پارس نیوز، دی ماه سال گذشته یعنی تنها پس از گذشت چند ماه از آغاز فعالیت شورای شهر تهران ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران «حجم و کیفیت نیروی انسانی  را در مقایسه با ماموریت های سازمانی»  یکی از چالش های نه گانه مدیریت شهری دانست و گفت: ما امروز در شهرداری تهران 68 هزار و 82 نیروی انسانی داریم که این بدان معناست که در مقایسه با شهرهای پرجمعیت خارجی ما ماموریت های کمتر و پرسنل بیشتری داریم.

 

وی با بیان اینکه «تنها در شش ماه پایانی مدیریت قبلی پایتخت، هشت هزار و 652 نفر جذب سازمان شهرداری تهران شدند» تاکید کرد:‌«تعدیل زمانی است که فرد قرارداد استخدامی با یک سازمان دارد و بنا به ملاحظات سازمان عذر فرد را می خواهند. ما حتی یک مورد تعدیل نداشتیم، نداریم و نخواهیم داشت.»

ماجرای تعدیل ها از نامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر به شهرداری آغاز شد، وی در نامه خود خطاب به شهردار تهران نوشته بود: به موجب ماده 117 مصوب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ابلاغی به شماره 160.1882.4938 مورخ 93/2/31 شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی صلاحیت عمومی و ارزیابی شایستگی‌ ها و عملکرد کلیه کارکنان قراردادی و ساماندهی نیروی انسانی به نحوی که حداقل 4 درصد از نیروهای قراردادی کاهش یابد اقدام نماید.

 

هاشمی در این نامه عنوان کرده که در 18 ماهه پایانی دوران سابق شهرداری بیش از 10 هزار نفر استخدام شده اند. مهرماه سال گذشته محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران هم موضوع تعدیل نیروها را به بیان دیگری مطرح کرده بود.

به گفته وی، به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می گرفتند حساب آنها جدا است اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم. این حرف های یک بام و دو هوای مدیران شهری اما دیری نپایید که جامه عمل پوشید، شب عید  سال گذشته خبری  منتشر شد مبنی بر تعدیل 10 هزار کارمند شهرداری.

مدتی از این حرف و حدیثها نگذشته بود که شواهد امر تناقض این ادعا را تائید کرد، کارمندان یک به یک صدای خود را به رسانه ها می رساندند که با گذشت سالها خدمت حالا نامه تسویه کف دستشان گذاشته اند.

این بار محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در مقام پاسخگویی برآمد و مدعی شد: نیروهای شهرداری تهران تعدیل نشدند؛ برون سپاری می‌شوند. حوزه منابع انسانی شهرداری تهران در نظر دارد تا در قالب برون سپاری این افراد را ساماندهی کند لذا کسی بیکار نمی‌شود. اساساً تلاش شهرداری بر این است که سطح دانش را ارتقاء دهد و افرادی که مدرک تحصیلی‌شان بالای لیسانس است، در اولویت تعدیل نیستند مگر اینکه تخلفی از سوی آنها صورت گرفته باشد یا مثلاً مشکلات اداری همچون معافیت از خدمت شامل حال آنها شود.

 

ناصر امانی معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در پاسخ به اتفاقات صورت گرفته از سوی شهردار وقت و شورای پنجم پیرامون استخدام های بی ضابطه گفت: این مسئله هم بارها توضیح داده شده است. 5 تا 6هزار نیروی خدماتی و کارگری شهرداری در قالب بیش‌ از 25 تا 26 شرکت پیمانکاری با شهرداری همکاری می‌کردند که براساس مصوبه دولت در سال 91 باید قراردادشان مستقیم به شهرداری تهران منتقل می‌شد. اما شهرداری تهران این کار را با تأخیر انجام داد و در اواخر سال 91 این کار انجام شد. البته این مصوبه درباره دولت نهم و دهم بوده و ربطی به دولت اقای روحانی ندارد.

 

به گفته وی، دولت در آن زمان باید با همه موسسات دولتی نیروهای خدماتی و شرکتی خود مستقیماً قرارداد می‌بستند و شرکت‌های تامین نیروی انسانی باید حذف می‌شد. اما شهرداری این مصوبه را اجرا نکرد و با تاخیر انجام شد که البته این انتقال هم به خود شهرداری رخ نداد، بلکه از طریق دو شرکت از شرکت‌های وابسته به شهرداری انتقال صورت گرفته است و فقط به ‌نوعی انتقال نیرو انجام شده و اعتبار از شرکت‌ها به دو شرکت وابسته به سازمان بازنشستگی تهران انجام شد. درواقع این کل ماجرا بوده و آن 5هزار نفر هم با کسب مجوز از وزارت کشورو سازمان امور استخدامی استخدام رسمی شدند و از همان افراد شهرداری آزمون گرفته شده و نیروی جدیدی استخدام نشده است.

امانی با ابراز بی اطلاعی از نحوه تعدیل نیرو در شهرداری تهران گفت: این افراد قراردادهای چند ساله دارند و تعدیل آن ها غیرقانونی است مگر اینکه مدت قرارداد آن ها تمام شده باشد و تمایلی برای تمدید قرارداد از سوی افراد نباشد.

بسیاری از کارکنان تعدیل شده اما معتقدند، این کار شهرداری سلیقه ای بوده و اصلا مبنا تعدیل نبوده چرا که این افراد تعدیل نشده اند بلکه جایگزین شدند. بنظر می رسد ادامه این روند تا پایان دوره مدیریت فعلی شهرداری تهران ادامه دارد.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران به خبرنگار فارس در خصوص جذب نیرو در دوره جدید مدیریت شهری گفت: با اطلاعی که من دارم در این مدت کمتر 400 نیرو آن هم عمدتا در سطوح مدیریتی به مدیریت جدید اضافه شده است که این تعداد شامل کل نیروهایی است که در ستاد شهرداری و نیز شورای شهر آمده اند لذا تغییراتی که صورت گرفته است حداقلی بوده است.

 

به گفته فراهانی، تا‌کنون بیش از 2 هزار نفر از سرجمع آمار نیروی انسانی از ابتدای شورای پنجم کسر شده و از بیش از 68 هزار نفر به زیر 66 هزار نفر رسیده ایم و تا انتهای دوره پنجم آمار نیروی انسانی به زیر ۶۰ هزار نفر خواهد رسید.

مدیران شهری معتقدند این اقدام بر اساس برنامه دوم توسعه انجام می شود. ابراهیم شیخ از تعدیل ۴ درصدی نیرو در شهرداری تهران خبر داد و به فارس گفت: تدابیری اندیشیده شده که به صورت انگیزشی کاهش نیرو داشته باشیم و جای نگرانی در این زمینه نیست.

به گفته معاون شهردار تهران، بر اساس برنامه دوم توسعه برای شهرداری تهران مقرر شده که سالانه 4 درصد از نیروهای خود را کاهش دهد.

شیخ در پاسخ به این پرسش که در نیمه اول سال هم تعدیل نیرو داشته‌ایم، گفت: در 6 ماه ابتدای سال تعداد بسیار  اندک در حد افرادی که خودشان می‌خواستند از مجموعه جدا و یا بازنشسته شدند و در 6 ماه دوم سال نیز با همین تدابیر پیش می‌رویم.

شیخ در پاسخ به این پرسش که در کنار تعدیل نیرو جذب نیرو هم داشته اید، گفت: جذب نیرو کم است در حد مدیران ارشد است. 

شهرداری از یک سو نیرو تعدیل می کند و از سوی دیگر نیرو جذب می کند تا جایی که محمود میرلوحی به این امر انتقاد کرد و به فارس گفت: گزارشاتی مبنی بر جذب ۲۷۰ نیرو در قالب تنخواهی در سازمان ورزش شهرداری تهران رسیده است از معاون منابع انسانی شهرداری تهران خواسته‌ایم در این باره توضیح دهد.

 

عضو شورای شهر تهران در خصوص جذب 270 پرسنل تحت قالب نیروهای تنخواهی گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد حتماً برخورد می‌کنیم ولی منتظر پاسخ شهرداری هستیم اما اتفاقاتی در این مجموعه رخ داده است ما باید مراقب باشیم تا اتفاقاتی که در گذشته بر سر نیروی انسانی آمده دوباره تکرار نشود. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عنوان شده قالب تنخواهی، گفت: اسمش را این گونه گذاشتند من فکر می‌کنم تخلفاتی رخ داده است و باید این موضوع به سرعت بررسی شود.

 به گفته مدیران شهری تا پایان سال جاری تعداد دیگری از نیروهای شهرداری تهران تعدیل می شوند و معلوم نیست سرنوشت آنها چه خواهد شد البته به گفته معاون شهردار این اقدام انگیزشی خواهد بود!