به گزارش پارس نیوز، سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفتگو با  خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با کلاهبرداری در حوزه اسکیمر کاهش خطرپذیری و ریسک بوده که لازمه آن انجام چند اقدام است.

وی افزود: در قدم اول زمانی که شهروندان به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، فرهنگ انجام مراحل پرداخت باید نهادینه شود یعنی اینکه خود خریداران رمز کارت بانکی را وارد کنند که این امر هیچ منع قانونی ندارد. یک بستری است که باید در اختیار خریداران قرار بگیرد.

رئیس پلیس فتا پایتخت با اشاره به اینکه کارت بانکی فرآیند خرید را تسهیل می‌کند، تصریح کرد: در قدم دوم فرهنگ دیگری که باید در بین شهروندان نهادینه شود این است که آن‌ها خرید‌های خرد خود را به صورت نقدی و همانند گذشته انجام دهند.

وی ادامه داد: شهروندان از یک مکان مطمئن از دستگاه خودپرداز مبلغ کمی را به جهت خرید از دستگاه دریافت کنند و خرید‌های خرد خود را به صورت نقد تسویه کند، به طور مثال گاهی اوقات مشاهده شده است که در نانوایی‌ها هم برای پرداخت قیمت یک عدد نان از کارت بانکی و دستگاه پز استفاده می‌شود، لذا شهروندان خرید‌های روزمره خود را به صورت نقدی تسویه کنند تا آسیب‌پذیری کمتر شود.

سرهنگ کاظمی بیان کرد: در قدم سوم شهروندان از مکان‌هایی خرید کنند که احتمال شک، تردید، فریب و ایجاد طعمه در مشتری کم باشد. به عنوان مثال در یک فروشگاه میوه و تره بار قیمت موز ۱۰-۱۵ هزار تومان است، افراد سودجو قیمت این محصول را به عنوان مثال ۸ هزار تومان درج می‌کنند و از طرفی خریدار با دیدن قیمت کمتر محصول به نسبت دیگر فروشگاه‎های عرضه رغبت می‌کند تا این محصول را خریداری کند و در زمان پرداخت وجه به راحتی کارت بانکی خود را در اختیار سودجویان قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهروندان از فروشنده‌های دوره گرد و بدون مجوز خرید نکنند، گفت: پلیس توانایی کنترل کلی و نظارت بر این افراد را ندارد چرا که نه امکانات کافی وجود دارد و نه توانایی کنترل تک تک این فروشنده‌ها را دارد به علاوه دستگاه‌های پز به تنهایی مشکل خاصی ندارد، با این دستگاه‌ها دو کار را می‌توان انجام داد؛ اول اینکه اطلاعات کارت بانکی را کپی کرد و دوم انتقال وجه توسط دستگاه‌های پز انجام شود که انجام مورد دوم صحیح و قانونی است.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در توصیه‌ای خطاب به شهروندان بیان کرد: دارندگان کارت‌های بانکی به صورت دوره‌ای رمز کارت بانکی خود را تغییر دهند و در هر مکانی که احتمال می‌دهند تخلف و کلاهبرداری رخ داده است، به محض خروج از فروشگاه مورد نظر رمز کارت بانکی خود را تغییر دهند.

سرهنگ کاظمی درباره دستگیری چند متهم سابقه دار که به این شیوه از شهروندان مبالغی را کلاهبرداری کردند، گفت: با تلاش همکارانم در پلیس فتا تهران بزرگ، ۵ نفر از متهمان سابقه دار که در قالب فروشندگان میوه وتره بار اقدام به کلاهبرداری از شهروندان با استفاده از دستگاه اسکیمر کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: این افراد در ارتکاب جرائم در حوزه‌های مختلف دارای سابقه بوده که اغل جاعل و کلاهبردار هستند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه شهروندان در هر مکانی با هر قیمتی که ملاحظه می‌کنند نسبت به خرید اقلام اقدام نکرده و از دستگاه‎های پز کمتر استفاده کنند، خاطرنشان کرد: کلاهبرداران و متخلفان آگاه باشند که پلیس در پی دستگیری آن‌ها است و دیر یا زود به دام پلیس و قانون خواهند افتاد.