به گزارش پارس نیوز، سردار ابراهیم کریمی در گفت‌وگوی  تلویزیونی درباره جدیدترین تصمیمات و قوانین برای مشمولان نظام وظیفه خارج ازکشور اظهار کرد: تا پایان سال 97 طرح جریمه مشمولان غایب به اتمام می‌رسد، افرادی که دارای 8 سال غیبت هستند در ورود به کشور مشکلی ندارند اما برای خروج ازکشور باید وضعیت خود را مشخص کنند.

جانشین رئیس وظیفه عمومی ناجا خاطرنشان کرد: فرصت کوتاهی برای این افراد باقیمانده که باید نسبت به تعیین وضعیت خدمت خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در سال 98 جریمه مشمولان غایب متوقف می‌شود، یادآور شد: در 4 سال گذشته به اندازه کافی برای داوطلبان این طرح فرصت ارائه شده، این موضوع در لایحه بودجه 98 حذف شده و این کار به درستی صورت گرفته است.

کریمی ادامه داد: افرادی که زیر 8 سال غیبت دارند و در خارج کشور هستند تا سال 1400 مجوز دارند که بتوانند به کشور وارد شود و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد، البته باید 3 سال اقامت در آن کشور خارجی داشته باشند و حداکفر دو بار در طول سال می‌توانند به کشور وارد و خارج شوند، اما مدت توقف آنها در این دو بار مراجعه نباید از 3 ماه بیشتر باشد.

وی تصریح کرد: سایر افرادی که دارای معافیت تحصیلی هیچ محدودیتی در ورود و خروج ندارند چون با موظف نظام وظیفه از کشور خارج شده‌اند و پس از اتمام تحصیل می‌توانند وارد کشور شوند.

جانشین رئیس وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه ضرورتی برای افزایش طول خدمت وجود ندارد، گفت: برای محققانی که انجام کار تحقیقی ضرورت دارد، قانونگذار پیش‌بینی کرده که این افراد در دوره کارشناسی ارشد تحقیقاتی برای نیروی مسلح انجام داده و در ازای آن کسر خدمت دریافت کنند.

کریمی افزود: محدودیتی برای گرفتن کسر خدمت برای این افراد وجود ندارد اما اگر میزان کسری از 9 ماه بیشتر باشد موضوع باید در شورای مرکزی بنیاد نخبگان نیروهای مسلح تصمیم‌گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان مورد تایید بنیاد ملی نخبگان نیز می‌توانند برای ساختار نیروهای مسلح تحقیقاتی انجام داده و به جای خدمت از تحقیقات استفاده کرده و فقط دوره آموزشی را سپری کنند.  در طرح سرباز معلم نیز هر سال تصمیم‌گیری می‌شود که چه تعداد سرباز معلم در اختیار مناطق محروم قرار گرفته و خدمت خود را سپری کنند.

کریمی تصریح کرد: فرصتی برای افرادی که شرکت دانش‌بنیان دارند نیز تعبیه شده که این افراد و شرکتها با تأیید سازمان نخبگان نیروهای مسلح بتوانند خدمت خود را در آن شرکت سپری کنند.