به گزارش پارس نیوز، محسن سلمان نژاد، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این سامانه در قالب اپلیکشن روی تلفن همراه نصب می‌شود، افزود: برای مثال سالمند در هر جای کشور نیازی داشته باشد می‌تواند با استفاده از این سامانه درخواست بدهد و نزدیک‌ترین خدمات به او معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه بنیاد فرزانگان دو هفته است که روی سِروِر اینترنتی قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر صرفا سازمان‌های مردم نهاد امکان ورود به سامانه مذکور و ثبت اطلاعتشان را دارند. همچنین دو دوره برای کارشناسان برای آموزش و چگونگی کار کردن با این سامانه را نیز برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به عضویت حدود ۱۲۰ سازمان مردم نهاد در این سامانه تا حال حاضر اظهار کرد: مسیر کاملا باز است تا هر سازمان مردم نهاد فعال در حوزه سالمندی عضو این سامانه شود. مهم‌ترین بخش خدمات این سامانه ارتباط بین سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر است. این ارتباط باعث فعال شدن حوزه گردشگری بین آنها می‌شود و پکیج‌های ارزان قیمت گردشگری را نیز برای سالمندان فراهم می‌کند. سازمان‌های مردم نهاد این حوزه می‌توانند کارهای خوبی که در حوزه سالمندی اتفاق می افتد را به هم معرفی کنند و حتی با یکدیگر ادغام شوند و همکاری داشته باشند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه اظهار کرد: در حوزه کسب و کار نیز اگر تولیداتی در حوزه سالمندان وجود داشته باشد می‌تواند از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد شناسایی و معرفی شود. شرکت های فعال در حوزه سالمندان نیز می‌توانند از این طریق خود را معرفی کنند، به طوریکه این فرایند برای این سمن ها نیز درآمدزایی به همراه دارد.

سلمان‌نژاد با بیان اینکه قصد داریم درآمدهای پایداری برای سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد کنیم، تصریح کرد: ممکن است در شروع کارشان بودجه‌هایی را برای این سمن‌ها در نظر بگیریم، اما بعد چند سال آنها باید روی پای خودشان بایستند. هدف ما این است که فعالیت این سمن‌ها به شکل پایدار باشد و دچار سرخوردگی نشوند.

وی درباره شیوه عمل سازمان‌های مردم نهاد عضو سامانه بنیاد فزانگان برای فراهم کردن خدمات مورد نیاز سالمندان توضیح داد: رویکرد این سازمان‌های مردم نهاد این است که ابتدا وارد محله می‌شوند و در جاهایی که امکان امضای تفاهم‌نامه در مورد خدمات سالمندان وجود دارد، این کار را انجام می‌دهند. برای مثال با درمانگاه، خشکشویی یا حتی سوپرمارکت و هرجایی که سالمندان یکی از مخاطبان آنها هستند، تفاهم ‌نامه‌ای منعقد می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تاکید بر اینکه هدف اصلی از راه‌اندازی این سامانه تامین خدمات تخفیف‌دار و در عین حال تکریم سالمندان و دسترسی بهتر آنهاست، تصریح کرد: حدود نیمی از سالمندان می‌توانند از تلفن همراه استفاده کنند و از طریق اپلیکیشن مربوطه خدمات مورد نیازشان را درخواست دهند. سالمندانی هم که در کاربرد تلفن همراه ضعیف‌تر هستند می‌توانند از فرزندان و نوه‌هایشان کمک بگیرند.

سلمان‌نژاد ادامه داد: برای مثال اگر در محله‌ای سه درمانگاه نزدیک به هم بوده و یکی از آنها محیط مناسب‌تری داشته باشد، وقتی سازمان مردم‌نهاد مربوطه حس کند اگر سالمند به آنجا مراجعه کند بیشتر تکریم شده و احترام بیشتری برایش قائل می‌شوند، با این درمانگاه مذاکره می‌کند تا آن را از طریق سامانه به مخاطبان سالمند معرفی کند. در واقع ما از این سود جمعیتی در جهت تخفیف و تکریم سالمند استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این سامانه به شکل یک اپلیکشن روی تلفن همراه نصب می‌شود، افزود: برای مثال سالمند در هر جای کشور نیازی داشته باشد می‌تواند با استفاده از این سامانه درخواست بدهد و نزدیک ترین خدمات به او معرفی می‌شود. یعنی کسب و کار مذکور براساس تفاهم نامه قبلی پذیرای سالمندان است. هدف ما از این شبکه این است که سرنوشت تمام سازمان‌های مردم نهاد سالمندی را به دست خودشان بسپاریم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار کرد: در حوزه گردشگری نیز درحال رایزنی برای تهیه بلیط قطار و هواپیما به شکل تخفیف‌دار هستیم تا سالمندان بتوانند در داخل کشور یک سفر ارزان قیمت را تجربه کنند.

سلمان‌نژاد با بیان اینکه ثبت دیتاهای سمن‌ها و انعقاد تفاهم نامه با مشاغل، فرایندی زمان‌بر است، گفت: با کمک‌های صندوق جمعیت سازمان ملل و تامین منابع مالی لازم پیش‌بینی می‌کنیم که از سال جدید امکان بهره برداری سالمندان از سامانه فراهم شود.