به گزارش پارس نیوز، 

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری، نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در مصاحبه با برنامه "رویداد" در رابطه با چرایی عدم مبارزه صحیح با قاچاق سوخت گفت: همواره با این مسئله رو به رو بودیم و در قانون مبارزه با قاچاق مصوبات خوبی تصویب شده است.

وی افزود: اخیرا که نرخ فرارده‌های نفتی در کشور‌های همسایه افزوده شده، فرصت برای متخلفان فراهم شد تا قاچاق فراورده‌های فنتی شدت بیشتری بگیرد.

اجتهادی همچنین از افزایش تعداد پرونده‌ها در سازمان تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق خبر داد و افزود: اقدامات در استان‌های مرزی انجام می‌شود و حتی با اصلاح دستور العمل ماده ۱۸ عرضه خارج از شبکه را نیز تحت قانون مبارزه با قاچاق قلمداد می‌کنیم.

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات گفت: سوختی که در استان‌های مرزی قاچاق میشود، از استان‌های مرکزی ارسال میشود؛ چون شرکت مدیریت پخش فراورده‌های نفتی ارسال سوخت به مرز‌ها را مدیریت می‌کند. قانونگذار میگوید خرید و فروش و حمل و نفت سوخت مشمول مقررات قاچاق است و از زمانیکه این مصوبه در روزنامه رسمی منتشر شد، مبارزه با خروج فراورده‌های نفتی در ۲۰ روز اخیر شدت یافته است.

وی با بیان اینکه در مقابله با قاچاق کمبود قانون نداریم، گفت: تنها نمی‌توان با برخورد فیزیکی با قاچاق رو به رو شد و انتظار کاهش آمار قاچاق را داشت.

اجتهادی باید اعلام اینکه نمی‌توان دور تا دور کشور را دیوار بکشیم تصریح کرد: نیاز کشور‌های همسایه را میتوان با بنزین نرخ فوب خلیج فارس یا کمتر از طریق استان‌های مرزی کشور تامین کرد و ساز و کار آن در مرز‌ها ایجاد شده، اما نیاز استان‌های مرزی اتفاق نیفتاده است. وقتی گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان در سیستان فروخته می‌شود و آن سوی مرز لیتری ۱۰ هزار تومان است، انگیزه قاچاق افزایش می‌یابد.

اجتهادی افزود: همزمان با برخود فیزیکی، باید اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم و انصافا از سوی کارگروه مبارزه با قاچاق اقدامات مثبتی اتفاق افتاده است، اما باید به سمتی حرکت کنیم که کشور‌های همسایه را تامین نماییم تا هزینه آن نیز بدست خودمان برسد.

مدیرکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات گفت: درصدی از محل قاچاق سوخت بدست افراد انتقال دهنده می‌رسد؛ لذا باید فروش در دریا را توسعه دهیم و این کار وظیفه وزارت نفت است.

اجتهادی در واکنش به اظهار نظری مبنی بر لزوم گران شدن سوخت در کشور به منظور کاهش قاچاق گفت: ما چقدر باید این سوخت را گران کنیم تا قاچاق صورت نگیرد؟ طبیعتا راه حل این نیست!