به گزارش پارس نیوز، 

لرزش یکی از شایع‌ترین حرکات غیرارادی است که در بدن رخ می دهد  و عضلات قسمت‌های مختلف بدن مانند دست ها، بازوها، سر، صورت، تارهای صوتی ، تنه و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در اغلب افراد لرزش دست ها رخ می دهد و در برخی افراد، لرزش به دلیل اختلالات عصبی بروز می کند. حتی ممکن است لرزش در افراد سالم نیز دیده شود.

اگرچه لرزش، تهدید کننده زندگی نیست، ولی نوعی معلولیت (عدم توانایی انجام برخی کارها) به حساب می آید و باید با شناخت علل بروز آن، احتمال رخ دادن آن را به حداقل میزان ممکن رساند.

لرزش ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما سن شایع لرزش، میانسالی و پیری می باشد. لرزش می تواند موقتی و یا دائمی باشد. شیوع لرزش در مردان و زنان مساوی است.

زمانی که فرد خسته است و یا استرس دارد، لرزش به صورت شدیدتری بروز می کند.

تقسیم بندی لرزش ها

۱- لرزش در زمان استراحت :

این نوع لرزش زمانی رخ می دهد که عضله آرام است، مانند وقتی که دست ها روی پاها قرار می گیرند. این نوع لرزش در بیماران مبتلا به پارکینسون دیده می شود.

۲- لرزش در زمان فعالیت  جسمی

این نوع لرزش در عضلاتی که در حال فعالیت هستند رخ می دهد که خود به انواع زیر تقسیم می شود :

- لرزش وضعیتی: زمانی رخ می دهد که فرد می خواهد حالتی را بر خلاف نیروی جاذبه زمین حفظ کند، مثل وقتی که فرد روزنامه ای را از زمین بر می دارد.

- لرزش جنبشی: در طول حرکات ارادی اتفاق می افتد، مثل زمانی که فرد طی آزمایشات پزشکی بینی خود را می خاراند.

- لرزش کارهای خاص : لرزش هایی که طی کارهای ماهرانه مثل نوشتن و صحبت کردن اتفاق می افتد.

- لرزش ایزومتریک (هم اندازه) : در طی انقباض ارادی عضلات رخ می دهد که با انجام حرکت همراه نیست.

چه عواملی سبب بروز لرزش می شوند؟

- اغلب لرزش در اثر بروز مشکلات در برخی قسمت های مغز که کنترل عضلات در سراسر بدن و یا در مناطق خاص را به عهده دارند، اتفاق می افتد.

- اختلالات عصبی مثل بیماری ام اس، سکته مغزی، آسیب مغزی و یا آسیب هایی که سبب از بین بردن بخشی از سلول های ساقه مغز و یا مخچه می شوند.

- علت دارویی : به دلیل استفاده از برخی داروها (مانند آمفتامین ها، کورتیکواسترویید ها و داروهایی که برای درمان برخی از اختلالات روانی مصرف می شوند) ، مسمومیت جیوه

- سوء مصرف موادمخدر

-  مصرف الکل

- تیروئید پرکار

- نارسایی کبدی

- لرزش با علت ارثی: لرزش می تواند در خانواده به صورت  موروثی منتقل شود.

- بیماری پارکینسون

- مصرف زیاد کافئین

- بیماری ویلسون

- لرزش با علل نامشخص

چه عواملی سبب تشدید لرزش می شود؟

عواملی مانند خستگی زیاد، عصبانیت، ترس، کافیین و سیگار لرزش را بدتر می کنند.

لرزش چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص اختلال لرزش، پزشک متخصص مغز و اعصاب، با انجام یک سری معاینات، عملکرد سیستم عصبی، مهارت های حسی و انجام حرکات ارادی فرد را بررسی می کند.

پزشک متخصص آزمایشاتی برای فرد تجویز می کند تا احتمال برخی بیماری های مشابه را بررسی کند (باید متذکر شد که لرزش ممکن است با بیماری پارکینسون اشتباه گرفته شود). آزمایشاتی مانند :

- آزمایش خون : پزشک متخصص با بررسی آزمایش خون، عملکرد غده تیرویید را بررسی می کند.

- سی تی اسکن : با استفاده از اشعه x ، امکان مشاهده مغز را به صورت سه بعدی به پزشک می دهد .

- ام آر آی : بررسی دقیق مغز و اعصاب

تذکر

اگر چه لرزش، اختلالی نیست که منجر به مرگ فرد شود، باید این را دانست افرادی که در اثر بیماری ویلسون به لرزش دچار شوند و کمتراز ۵۰ سال سن دارند، اگر تحت نظر پزشک نباشند، این بیماری برایشان مشکل ساز خواهد شد.

بیماری ویلسون یک بیماری ژنتیکی است که در اثر نقص ژن ها بروز می کند و آنزیمی نمی سازد که در عملکرد مغز و کبد مشکل ساز شود.