بی شک دانشگاه و جامعه دانشگاهی به عنوان نهاد مولد علمی و فرهنگی کشور نقش بسزایی در ایجاد این حماسه بزرگ ایفا می کنند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر قرار باشد فرهنگی در جامعه نقش ببندد، ابتدا باید از دانشگاه آغاز شود، بنابراین قشر دانشگاهی کشور در نمایش صحیح برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری و شناساندن فرد اصلح به مردم نقش عمده ای را ایفا می کنند و در مقابل نیز به حق است که دانشگاهیان کشور اعم از دانشجویان، مسئولان، اساتید و… انتظاراتی را از رییس جمهور آینده داشته باشند.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دانشگاهیان کشور در زمینه انتظارات خود از رییس جمهور مسائل مختلفی را مطرح می کنند که از جمله آن ها می توان به جلوگیری از مهاجرت نخبگان و دانشجویان و توجه به فرهنگ و اخلاق، ایجاد شرایط علمی وسیع تر برای بانوان، تبدیل علم به محصول برای رفع نیازهای کشور، استفاده از اهرم قانون برای اسلامی کردن دانشگاه ها و… اشاره کرد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی: جلوگیری از مهاجرت دانشجویان و توجه به فرهنگ و اخلاق

در همین راستا سید صدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی از رییس جمهور آینده کشور این انتظار را دارد که تلاش های کشور در زمینه علمی را دنبال کرده و مرتبه بالای ایران در زمینه علمی را ارتقا دهد.

وی همچنین با تاکید بر گسترش تحصیلات تکمیلی به خصوص در حوزه علوم انسانی، گفت: باید شرایطی فراهم شود که از خروج دانشجویان و مسافرت آن ها به کشورهای غربی جلوگیری شود، از سویی دیگر باید مسائل فرهنگی و اخلاقی گسترش یافته و اصول انسانی در محیط های علمی و تربیتی به خصوص دانشگاه رعایت شود.

شریعتی همچنین خواستار افزایش برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها شد.

معاون اداری مالی وزیر علوم: تبدیل علم به محصول برای رفع نیازهای کشور

همچنین علی اکبر متکان معاون اداری و مالی وزیر علوم با بیان اینکه رییس جمهور آینده باید بستر لازم را برای شکوفایی علمی ایجاد کند، اظهارکرد: شکوفایی فقط در بحث تئوریک نیست، بلکه علم باید منجر به تولید محصولی شود که بتواند نیازهای کشور را حل کند.

وی افزود: همچنین با توجه به وابستگی کشور به واردات برخی از مواد باید اهداف با سرعت بیشتری پیش روند. به خصوص در صنعت پتروشیمی علی رغم اینکه در هشت سال گذشته توانستیم پیشرفت های خوبی را حاصل کنیم، هنوز جای کار بیشتری داریم.

رییس دانشگاه الزهرا (س) : ایجاد شرایط علمی وسیع تر برای بانوان

انسیه خزعلی رییس دانشگاه الزهرا (س) از رییس جمهور آینده می خواهد که پیشرفت علمی کشور در دولت یازدهم شدت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود تا همه جوانان بتوانند جایی در آموزش عالی داشته باشند، تصریح کرد: شرایط فعالیت های علمی وسیع تر برای بانوان فراهم شود تا بتوانند در محیطی امن و سالم به مدارج بالاتر دست یابند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان: تحول علمی و فرهنگی

محمد اسماعیل همدانی گلشن رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان اینکه دانشگاه های ما باید در شان نظام جمهوری اسلامی و انقلاب باشند، گفت: این موارد هم از نظر فضای اسلامی حاکم بر دانشگاه به عنوان الگو برای جهان اسلام و هم از نظر علمی مورد تاکید است.

وی در واقع از رییس جمهور آینده خواستار تحول علمی و فرهنگی است.

رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان: استفاده از اهرم قانون برای اسلامی کردن دانشگاه ها

محمد علی زلفی گل رییس دانشگاه بوعلی سینای همدان مهم ترین انتظارات خود از یازدهمین رییس جمهور کشور را کیفیت بخشی به آموزش عالی، توجه ویژه به تجهیزات دانشگاهی، گسترش ارتباط میان دانشگاه و صنعت، هدفمند شدن تحقیقات عنوان کرد.

وی همچنین خواستار توجه ویژه فرد منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری به پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) شد و گفت: این پایگاه می تواند به عنوان بانک ملی ایده یا بانک نیازهای جامعه مطرح شود.

وی همچنین با انتقاد از نحوه بودجه دهی به دانشگاه ها، اظهار کرد: بودجه دانشگاه ها باید بر اساس سرانه به دانشگاه ها داده شود، چرا که در حال حاضر بودجه دهی به دانشگاه ها بر اساس نظام چانه زنی است و دانشگاهی که نفوذش بیشتر است، بودجه بیشتری می گیرد.

زلفی گل همچنین یک بام و چند هوا بودن در خصوص مقررات دانشگاهی را درست ندانست و تصریح کرد: در بین دانشگاه ها اختلاف حقوق بین کارکنان وجود دارد که البته بخشی از آن به دلیل مشکلات مالی پیش آمده برای کشور است که آن را درک می کنیم.

رییس دانشگاه بوعلی سینا در پایان پیشنهاد داد که از اهرم قانون برای اسلامی شدن دانشگاه ها استفاده شود.

مدیر کل بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم: ایجاد ارتباط علمی و کاری دانشجویان خارج از کشور با داخل

حسن مسلمی نایینی مدیر کل بورس و دانشجویان داخل وزارت علوم با تاکید بر ضرورت هدفمند سازی آموزش و تحقیقات، گفت: دوره های آموزشی و فرآیندهای پژوهشی باید بر اساس نیازهای جامعه مطرح و انجام شود.

وی همچنین بر ایجاد ارتباط بین دانشگاه و جامعه، صنعت و اقتصاد تاکید کرد.

وی با بیان اینکه باید توجه خاصی به دانشجویان بورسیه شود، گفت: باید بورسیه ها هدفمند شده و بین این دانشجویان با داخل کشور ارتباط علمی و کاری برقرار شود. از سوی دیگر باید حواسمان به آن ها باشد، چرا که در بین این افراد نخبگان کشور ما وجود دارند که اگر از کشور دلخور شوند، خسارات جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

مسلمی افزود: همچنین باید فرهنگ اسلامی و درست را در دانشگاه ها اجرا کرد. مساله ای که در حال حاضر در دانشگاه ها وجود ندارد که در این زمینه نیاز به آسیب شناسی و شناسایی ضعف هایمان داریم.

دانشجویان از یازدهمین رییس جمهور چه می خواهند؟

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران خواسته خود از رییس جمهور آینده را حذف پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه های بزرگ و مادر کشور عنوان و اظهار کرد: پذیرش اینگونه دانشجویان باعث افت کیفی فضای تحصیلی دانشجویان دانشگاه های بزرگ و کاهش اعتبار مدارک آن ها در جامعه می شود. از طرفی این نوع پذیرش عدالت آموزشی را زیر سوال می برد.

همچنین یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه انجام تحقیقات موثر در رفع نیازهای کشور، نیازمند تجهیزات به روز و جدید است، گفت: در بسیاری از دانشگاه های کشور تجهیزات تحقیقاتی به طور کامل وجود ندارد و یا بسیار قدیمی هستند، بنابراین نمی توان از تمام پتانسیل دانشجویان سراسر کشور استفاده کرد.

اما دانشجویی دیگر از یکی از دانشگاه های شهر تهران خواستار افزایش اختیارات و وظایف شوراهای صنفی دانشگاه ها و کمک به احیای مجدد آ ن ها شد و افزود: در حالی که زمان زیادی از ابلاغ آیین نامه شورای صنفی می گذرد، اما بسیاری از دانشگاه ها هنوز شورای صنفی ندارند که این نشان از بی علاقگی دانشجویان به این موضوع دارد، چرا که احساس می کنند دیگر اختیارات لازم را ندارند.

همچنین یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی درخواستش از رییس جمهور آینده را کاهش شهریه این دانشگاه عنوان کرد.

همانطور که مشاهده می شود درخواست های متنوع و زیادی از رییس جمهور آینده مطرح می شود که بسیاری از آن ها به حق و بجا به نظر می رسد، اما انجام همه این کارها به صورت همزمان شاید ممکن نباشد. بنابراین باید دید که رییس دولت یازدهم و وزیرعلوم دولت جدید در بررسی و پاسخگویی به مطالبات، کدام یک را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.