به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مهندس محمدجواد محمدی زاده امروز در مراسم افتتاح نخستین باغ گیاه شناسی شرق کشور در مشهد، اظهار کرد: حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که این رقم برابر ۸۰ درصد گونه های گیاهی موجود در کل اروپا است و غفلت از این سرمایه ملی باعث از دست دادن آن خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۴۰۵ گونه گیاهی کشور به دلیل بی تدبیری در حوزه طبیعت در معرض تهدید هستند، افزود: ۴۳۱ گونه از این تعداد آسیب پذیر بوده و به مرحله شکنندگی رسیده است و شناسایی آن ها اولین گام برای حفاظت و صیانت آن هاست که بهترین راه برای تحقق این امر ایجاد باغ های گیاه شناسی است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: از کل گونه های گیاهی در کشور ۲۰ گونه در معرض انقراض هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷۲۷ گونه بومی منطقه ای در کشور داریم که در دنیا بی نظیر است و محققان دنیا برای مطالعه در مورد آنها باید به ایران بیایند.

باغ های گیاه شناسی حلقه مفقوده طب سنتی است

محمدی زاده با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از غنی ترین استان ها در حوزه داروهای گیاهی است، افزود: دولت مصوبات خوبی برای داروهای گیاهی دارد، اما باید مراکز پژوهشی مناسبی نیز در این زمینه در سراسر کشور ایجاد شود و باغ های گیاه شناسی حلقه مفقوده طب سنتی در کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت باغ های گیاه شناسی در طب سنتی، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تبلیغات غلط غربی ها به سمت داروهای شیمیایی رفته ایم و بسیاری از بیماری ها به دلیل عوارض همین داروها ایجاد می شود؛ علاوه بر این انس با طبیعت و استفاده از آن نیز کم رنگ شده است.

رییس سازمان حفاظت زیست کشور ادامه داد: باغ گیاه شناسی مشهد را می توان یک ذخیره گاه ژنتیکی و یک بانک ژنوم فعال دانست که کار آن تحقیقات و جایگزین کردن داروهای گیاهی است.

وی حفاظت از گونه ها را یکی از مولفه های اصلی توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: باغ گیاه شناسی مشهد باید بتواند گونه های در معرض تهدید مرکز را شناسایی کرده و در راستای تکثیر آن ها گام بردارد.

محمدی زاده، شناسایی رویش گاه های طبیعی هر یک از گونه های در معرض تهدید و تجهیز آزمایشگاه ها را یکی دیگر از اقداماتی دانست که باید در باغ های گیاه شناسی انجام شود.

وی اظهار کرد: همچنین باید گیاهان گلخانه ای به مجموعه این باغ افزوده شود.

شایان ذکر است، نخستین باغ گیاه شناسی شرق کشور در مشهد با هزینه ۱۵ میلیارد تومان و در مساحت ۲۷ هکتار به بهره برداری رسید.

باغ گیاه شناسی مشهد در بولوار جمهوری اسلامی حدفاصل چهاراره مقدم و میدان غدیر واقع شده است.