به گزارش پارس نیوز، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگاران، در واکنش به پرسش مخاطبان درباره «عدم استفاده از جوانان در آموزش و پرورش با وجود کمبود نیرو» و «آموزش و پرورش پویا با استخدام معلمین تحصیلکرده از دانشگاههای برتر»، اظهار کرد: به استناد ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، آموزش و پرورش باید مجوزهای استخدامی را از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب کند.

وی ادامه داد: استخدام در این وزارتخانه از طریق این دانشگاه‌ها به دو شکل انجام می‌شود؛ اولین روش اینکه، دواطلبین دیپلمه در آزمون سراسری شرکت می‌کنند و پس از پذیرفته شدن در مرحله کتبی و مصاحبه، در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به مدت چهار سال ادامه تحصیل می‌دهند و همزمان جذب در این وزارتخانه می‌شوند. 

الهیار ترکمن اضافه کرد: روش دوم، جذب افراد دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس دانشگاه‌های دیگر است که موسوم به ماده ۲۸ است و این افراد پس از قبولی در آزمون استخدامی و مصاحبه باید یک دوره یک ساله را در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی طی کنند. 

وی تصریح کرد: در روش اول، افراد جوان جذب آموزش و پرورش شده و مدرک تحصیلی دانشگاهی را کسب می‌کنند و در روش دوم نیز از افراد جوان و تحصیل‌کرده استفاده می‌شود؛ در هر جالی محدودیتی‌ که در جذب آموزش و پرورش وجود دارد این است که باید حتما از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد مگر اینکه قانون به ما از طرق دیگری مجوز جذب دهد. 

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا امسال وزارت آموزش و پرورش استخدام خواهد داشت، گفت:‌ ما سالیانه مجوز جذب می‌گیریم و با  توجه به اینکه نتایج طراز نیروی انسانی و برآورد سال ۹۸ در دی‌ماه مشخص می‌شود، از این زمان پیگیر درخواست مجوز برای ردیف استخدامی خواهیم بود.