به گزارش پارس نیوز، در اغلب کشورهای جهان که جنگهایی را پشت سر گذرانده‌اند،  افرادی که برای دفاع از وطن خود در جنگ ها شرکت کرده و آسیب دیده اند از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و نهادهای دولتی خود را موظف به ارائه خدمات گوناگون به آنها می کنند.

در کشور ما نیز تامین مسکن برای ایثارگران، پرداخت هزینه های بهداشتی و درمانی، خدمات رفاهی و معیشتی، اشتغال و کار آفرینی از جمله خدماتی است که باید طبق قانون و با همکاری دستگاه های اجرایی به ایثارگران و خانواده های آن ها ارائه گردد.

پرداخت هزینه های بهداشتی، درمانی و دارویی کسانی که در مسیر دفاع از خاک و نظام کشور دچار عارضه شده و سلامتی خود را از دست داده اند، ابتدایی ترین حق ایثارگران است. حقی که هیچ سیستم دولتی نمی تواند آن را انکار کند و این وظیفه همواره بر عهده دولت ها بوده است.

طبق قانون کشور و «آیین نامه اجرایی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران»، مسئولیت پرداخت این هزینه بر عهده دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سال ۹۱ به تصویب هیئت وزرا رسید و طبق این قانون تمامی دستگاه های اجرایی موظف به تامین و پرداخت کسورات بیمه درمانی و مکمل کارکنان ایثارگر، جانباز و آزاده خود و افراد تحت تکفل آن ها شدند.

بند ب تبصره ۴ ماده ۱۳ این قانون نیز پرداخت تمامی هزینه های درمانی ایثارگران غیر شاغل و افراد تحت تکفل آن ها را بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران دانسته است.

اما دی ماه سال ۹۶ برخی اصلاحات در مواد این قانون صورت گرفت و مجددا به تصویب هیئت وزیران رسید. یکی از مهم ترین اصلاحاتی که در قانون جدید وضع شد محول کردن پرداخت حق بیمه تمامی ایثارگران کشور اعم از جانبازان غیر شاغل، شاغل و بازنشسته سایر دستگاه های اجرایی بر بنیاد شهید بود.

بر اساس این ماده حق بیمه و هزینه های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته تمامی دستگاه های اجرایی از زمان تصویب این قانون بر عهده بنیاد شهید بوده و دستگاه های مذبور هیچ مسئولیتی در برابر پرداخت این هزینه نخواهند داشت.

بر اساس ماده ۲ فصل سوم آیین نامه جدید خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۳۰/۱۰/۹۶، «تأمین صد در صد هزینه بهداشتی- درمانی افراد مشمول شاغل و بازنشسته دستگاه‌های اجرایی و افراد تحت تکفل آنان پس از پرداخت هزینه‌های متعلق به بیمه پایه در قالب مکمل بر عهده بنیاد شهید است.»

ماده ۳ این قانون نیز بیان می کند، «بنیاد شهید موظف است ضمن تهیه و تأمین امکانات بهداشتی، درمانی، تشخیصی، توانبخشی، آموزشی، پیشگیری، دارو و تجهیزات مورد نیاز برای گروه‌های ویژه جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان، نخاعی و اندام‌های مصنوعی داخلی و خارجی جانبازان، جهت ارائه امکانات مناسب‌تر، از ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی از طریق عقد قرارداد خرید خدمت از مراکز یاد شده استفاده کند.»

حال با گذشت نزدیک به یک سال از تصویب این قانون، دولت با ارسال بخشنامه‌ای به دستگاه های دولتی، مسئولیت پوشش بیمه ای شاغلان ایثارگر دستگاه های اجرایی را بر سازمان محل خدمت آن ها واگذار کرده است. بر این اساس پرداخت حق بیمه و هزینه های درمانی ایثارگران شاغل در دستگاه ها از دوش بنیاد شهید برداشته شده است.

این در حالی است که بسیاری از دستگاه ها برای پرداخت هزینه ها و حقوق کارکنان خود دچار مشکل بوده و هیت وزیران بدون درنظر گرفتن بودجه ای جداگانه و مشخص، مسئولیت پرداخت حق بیمه ایثارگران شاغل را به سازمان ها واگذار کرده است.

طبیعی است این امر تنها موجب آسیب دیدن هرچه بیشتر ایثارگران خواهد شد چراکه در حال حاضر بسیاری از دستگاه ها منابع مالی لازم برای پرداخت این هزینه را در اختیار نداشته و جانبازان نیز در بلا تکلیفی به سر می برند.

از سوی دیگر منابع مالی دستگاه ها متفاوت بوده و برخی از نهادها از وضعیت مالی ضعیف تری نسبت به دیگر سازمان برخوردارند در این حالت حق ایثارگران نیز تضییع خواهد شد. این در حالی است که اجرای قانون پیشین موجب ایجاد مساوات میان تمامی جانبازان شده بود.

تصویب این قانون و ارسال بخشنامه جدید در حالی صورت گرفته که با وجود تضییع حقوق قانونی ایثارگران رئیس بنیاد شهید نیز مخالفتی با آن نکرده و سکوت کرده است.

تذکر نمایندگان مجلس به رئیس جمهور برای لغو بیمه تکمیلی ایثارگران

اما واگذاری هزینه های درمانی این قشر به دستگاه های اجرایی و نادیده گرفته شدن حقوق ایثارگران صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده و بسیاری از ساکنان بهارستان نیز به این مصوبه واکنش نشان داده اند.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای فراکسیون ایثارگران به دنبال لغو بیمه تکمیلی ایثارگران، در نامه ای به رئیس جمهور خواستار لغو این مصوبه هیت وزیران شده اند.

سید جواد حسینی کیا نایب رئیس فراکسیون ایثارگری مجلس به دنبال مشکلات ناشی از لغو بیمه تکمیلی جانبازان از ارائه طرحی برای رفع این مشکل به هیت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

نماینده ایثارگر مردم سنقر در این باره گفته است: این طرح «رفع مشکل بیمه ایثارگران» نام داشته و فعلا با امضای ۵۰ نفر از نمایندگان در نوبت قرار گرفته است. طرح مذکور قرار است در خارج از نوبت رسیدگی شود و امیدواریم به سرعت  به صحن مجلس بیاید تا مشکل بیمه جانبازان بدون دغدغه تا پایان سال حل و فصل شود.

 رئیس جمهور برای رفع لغو بیمه تکمیلی ایثارگران ورود کند

در این باره امیر خجسته عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر، با انتقاد از قطع بیمه تکمیلی ایثارگران از سوی بنیاد شهید و واگذاری آن به دستگاه های اجرایی می گوید: مسئولیت تامین بیمه ایثارگران برعهده دولت بوده که تاکنون این امر در بنیاد شهید عملی می شده است. متاسفانه بنیاد این وظیفه را به وزارت خانه ها متحمل کرده و این مسئله آن هم در وسط سال که سرجمع ارگان ها تمام شده اقدام بسیار اشتباهی است.

وی خاطرنشان می کند: نمایندگان مجلس از رئیس جمهور تقاضای رسیدگی فوری به وضعیت ایثارگران به ویژه حل مشکل بیمه تکمیلی آن ها را دارند. مجلس این مشکل را با بنیاد شهید در میان گذاشته و از بنیاد و شخص رئیس جمهور می خواهیم بیش از این موجب آسیب دیدن ایثارگران نشده و مسئله بیمه این افراد را حل کنند.

وی با انتقاد از عملکرد رئیس بنیاد شهید و ایثارگران اظهار می کند: انتظار می رفت رئیس بنیاد شهید در زمان طرح این مسئله در دولت، از ایثارگران دفاع کرده و اجازه لغو بیمه آن ها را ندهد اما به نظر می رسد آقای شهیدی در این زمینه تنها سکوت کرده است.

خجسته با بیان اینکه متاسفانه بنیاد اغلب مسئولیت های خود را به دیگر  نهادها متحمل می کند، خاطرنشان می کند: فرضا وزارت آموزش و پرورش؛ با وجود مشکلات فراوان خود در زمینه پرداخت حقوق دبیران نمی تواند هزینه بیمه ایثارگران را نیز برعهده گیرد. این وظیفه دولت و نظام است که مسئولیت ارائه خدمات به افرادی که برای وطن خود فداکاری کرده اند را انجام دهد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس معتقد است: پرداخت هزینه های درمانی ایثارگران و خانواده های آن ها کم ترین حق این افراد است و امیدواریم دولت با ورود به این مسئله در اسرع وقت آن را حل کند.

حال باید منتظر بود و دید تلاش نمایندگان برای لغو این مصوبه و دفاع از حقوق ایثارگران به کجا خواهد رسید و آیا دولت و بنیاد شهید برای بهبود وضعیت جانبازان اقدامی خواهند کرد یا خیر؟