به گزارش پارس نیوز، آخرین رویداد ال‌نینو در سال 2016 به پایان رسید و با همراهی گرمای ناشی از سوخت‌های فسیلی، سال 2016 را به گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ تبدیل کرد اما گرمای ناشی از رویداد ال‌نینو در سال 2019 به اندازه گرمای سال 2016 پیش‌بینی نشده است.

مکس دیلی، مدیر بخش پیش‌بینی وضعیت جوی سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید: انتظار نمی‌رود که ال‌نینوی پیش‌بینی شده در سال 2019 به شدت ال‌نینوی سال‌های 2015-2016 باشد با این حال می‌تواند تغییراتی اساسی در الگوی دما و بارش بسیاری از مناطق ایجاد کرده و در نتیجه مشکلاتی جدی در حوزه‌های کشاورزی، امنیت غذایی، مدیریت منابع آب و بهداشت عمومی ایجاد کند. رویداد ال‌نینوی سال 2019 همچنین می‌تواند پس از اضافه شدن به گرمای حاصل از تغییر اقلیم، سال 2019 را با گرمایی شدید همراه کند.

کارشناسان پیش‌بینی وضع هوا در آمریکا هم رویداد ال‌نینو را قریب‌الوقوع اعلام می‌کنند.
سازمان هواشناسی استرالیا، ماه گذشته خبر از نزدیک شدن تابستانی گرم و خشک با احتمال آتش‌سوزی‌های گسترده داد و سبب شد کشاورزان که همین حالا هم از خشک‌سالی به تنگ آمده‌اند ناامیدتر شوند. به گفته این سازمان، تغییر اقلیم، اثرات ال‌نینو را تشدید می‌کند: انتشار دی‌اکسیدکربن حاصل از  سوزاندن میلیاردها تن سوخت فسیلی ادامه دارد و غلظت گازهای گلخانه‌ای به حداکثر میزان ثبت شده رسیده است و این بدان معناست که اثرات افزایش دما ناشی از رویداد ال‌نینو تشدید خواهد شد. حالا باید منتظر ماند و دید رویداد ال‌نینو در سال 2019، گرمای ال‌نینوی 2016 را خواهد شکست یا نه.

تیم استاکدیل از مرکز پیش‌بینی میان‌مدت وضع هوای اروپا می‌گوید: انتظار می‌رود دمای هوا در سال 2019 از میانگین دما بالاتر باشد اما برای پیش‌بینی اینکه در سال 2019 رکورد گرمای هوای سال 2016 شکسته خواهد شد یا نه هنوز زود است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی هواشناسی، ال‌نینوی قریب‌الوقع، به احتمال 75‌-80 در صد، به افزایش قابل توجه دما بین دسامبر 2018 و فوریه 2019 منجر شده و به احتمال 60 در صد تا ماه آوریل ادامه خواهد داشت.

شدیدترین ال‌نینو، دمای سطح آب در غرب اقیانوس آرام را دستکم 1.5 درجه از میانگین دما بالاتر می‌برد که بر اساس پیش‌بینی‌ این سازمان، این افزایش دما در اثر ال‌نینوی 2019، بین 0.8 تا 1.2 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

ال‌نینو  (به اسپانیایی: El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. ال‌نینیو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است