به گزارش پارس نیوز، پوریا محمدیان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه اینگونه اقدامات به جای خلاءهای قانونی بیشتر به فرهنگ مردم باز می‌گردد، گفت: این که برخی افراد برای دریافت گواهی معاینه فنی، کاتالیست اجاره می‌کنند موضوع فرهنگی است. در حقیقت آن ها باید بدانند کاتالیست به عنوان یکی از ارکان اصلی خودرو است که از خروج گازهای سمی موتور به بیرون جلوگیری می‌کند و اگر این اقدام به درستی انجام نشود در حقیقت در درجه اول به خودشان و بعد خانواده‌شان و شهروندان آسیب می رسد.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع شنیده می شود که کارگاه‌های غیرمجاز فروش کاتالیست وجود دارد. بنابراین کسانی که قصد خرید کاتالیست برای خودروهایشان را دارند بایستی در هنگام خرید به معتبر بودن برند کاتالیست توجه و همچنین از جای مطمئن نیز کاتالیست مورد نیاز خود را خریداری کنند. زیرا اگر کاتالیست استاندارهای‌های مربوطه را نداشته باشد ممکن است نتواند شرایط معاینه فنی را پاس کند و یا اینکه در معاینه فنی برتر رد شود. زیرا در معاینه فنی برتر آلایندگی خودرو را با دور بالای موتور بررسی می‌کنند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه کاتالیست هم مانند لاستیک ، تسمه تایم و روغن موتور باید بعد از مدتی عوض شود، اظهار کرد: موضوع دیگری که قرار است در معاینه فنی به آن توجه شود، بررسی جای نصب کاتالیست است؛ به طوری که اگزوز خودرو بررسی می‌شود و اگر جای کاتالیست دستکاری شده باشد مشخص شده و از دادن مجوز ممانعت به عمل خواهد آمد.