به گزارش پارس نیوز، احمد علی کیخا در جریان یک گفت‌وگوی خبری و در حمایت از لزوم پیوستن به توافقنامه پاریس با اشاره به تاکید وزیر امور خارجه کشورمان برای الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این معاهده اشاره کرده و گفته است: با توجه اینکه هر کشور چقدر در تولید گازهای گلخانه ای موثر باشد و از تغییرات اقلیمی متاثر شده باشند ضرورت الحاق به معاهده پاریس مشخص می‌شود و از همین رو چون  ایران از سویی در تولید گازهای گلخانه‌ای سرآمد است و از سوی دیگر کشوری است که از تغییرات اقلیم متضرر شده است پیوستن به این موافقتنامه بین المللی لازم است.

• دیوار کوتاه تغییرات اقلیمی

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرده است: ایران به دلیل استقرار در عرض جغرافیایی پایین بیشترین ضرر و آسیب‌ها را از تغییرات اقلیم دیده است که وضعیت هامون و سیستان و بلوچستان یکی از نمونه های آن است و به همین منظور  خرید و فروش جهانی کربن برای جبران خسارت ایران ضروری است.

این در حالی است که حسن محمدی کارشناس انرژی ادعای کیخا را رد کرده و به خبرنگار فارس می گوید: باید از رییس کمیسیون کشاورزی مجلس پرسید چطور ایشان با تحصیلات مرتبط در حوزه آب عملکرد ضعیف در مدیریت منابع آب کشور را به گردن تغییر اقلیم می گذارد؟

وی افزود: اینکه هامون خشک شده و  استان سیستان و بلوچستان درگیر طوفان های شن و ریزگرد است را نمی توان به تغییراقلیم ربط داد.

محمدی با یادآوری این نکته که ما از زمان پیدایش زمین در همین عرض جغرافیایی می زیسته ایم و در طول هزاران سال تغییرات مختلف اقلیمی را از سر گذرانده ایم خاطرنشان کرد: باید از این نماینده  مجلس پرسید چطور در طی هزاران سال گذشته هامون دچار این مشکلات نشده؟ آیا مشکل از دیپلماسی ضعیف آب نیست؟ آیا در مدیریت منابع آب دچار مشکل نشده ایم؟ این مساله چه ارتباطی با خرید و فروش کربن دارد؟

• وقتی تاثیر خروج امریکا از توافقنانه پاریس نادیده گرفته می شود

کیخا در ادامه این گفتگو به خروج آمریکا از این پیمان اشاره کرده و عنوان کرده است خروج آمریکا در میزان کارآمدی این توافقنامه برای سایر کشورها تاثیری نداشته و جامعه جهانی خود باید تکلیفش را با ایالات متحده به دلیل خروج از معاهده پاریس مشخص کند اما باید توجه داشت که آمریکا در این معاهده تعیین کننده نیست.

علیرغم ادعای این نماینده مجلس خروج امریکا به عنوان مهمترین منبع تامین مالی صندوق توافقنامه نقش موثری در تامین مالی کشورهای دارد و با خروج این کشور توان این صندوق به شدت کاهش خواهد یافت.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه اظهاراتش  تصریح کرده است: از پیامدهای خروج آمریکا از پیمان‌نامه پاریس، تشدید روند تغییرات مخرب زیست‌محیطی هست اما از آنجایی که توافقنامه آب و هوایی پاریس واجد یکسری هزینه‌ها به کشورهاست و کشورها براساس میزان سهمی که در آلودگی هوا و ایجاد گازهای گلخانه‌ای دارند باید سهمیه‌ای پرداخت کنند و کشوری مانند ایالات متحده که مقام اول را در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد هزینه بسیار سنگینی محسوب می‌شود، آمریکا متضمن صرف هزینه‌های سنگین می‌شد لذا براساس مقتضیات داخلی کشور خودش تصمیم گرفته است.

اما به نظر می رسد احمدعلی کیخا مطالعه دقیقی بر روی این پیمان نامه نداشته است چون این تصور که خروج آمریکا از معاهده هزینه های سنگینی را برای انتشار بر دوش این کشور می گذارد اشتباه است.

محمدی در این باره توضیح داد که برخی فکر می کنند کشورها به میزان انتشار گازهای گلخانه ای با پیوستن به این پیمان نامه باید جریمه پرداخت کنند در حالیکه چنین تصوری اشتباه است.

وی  تصریح کرد: توافقنانه پاریس از کشورها می خواهد که از میزان انتشار گازهای گلخانه ای شان کم کنند نه اینکه برای انتشار جریمه پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه نکته که امریکا در سند تعهداتش شرط گذاشته است که هیچ کشوری حق اعتراض به امریکا به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای در طول جنگ جهانی دوم و پس از انقلاب صنعتی ندارد گفت: در واقع سازوکار امریکا برای پیوستن به این توافقنامه این بوده است که در سالهای آتی هم نباید چنین شروطی برای این کشور به وجود بیاید.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: ترامپ با وجود این میش شرط ها، روند فعلی را هم به دلیل از بین رفتن ۶.۵ میلیون فرصت شغلی نپذیرفته است،.چطور  ایران که بزرگترین دارنده منابع نفت و گاز است و کاهش انتشار گازهای گلخانه تاًیر قابل توجهی بر اقتصاد و اشتغالش دارد حاضر است زیر بار این تعهدات سنگین برود؟

در بخشی دیگر از این گفتگو رئیس کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده است: مجلس ایرادات شورای نگهبان به قانون پیوستن به معاهده پاریس را در هفته آتی رفع و به صحن مجلس ارایه خواهد کرد.

این در حالی است که شورای نگهبان از مجلس دولت خواسته است سند تعهدات ایران به موافقتنامه پاریس را ارائه کند و دولت برای پاسخ به این درخواست باید لایحه ای تنظیم و به مجلس تقدیم می کرده است که مفاد آن شامل سند تعهدات ایران باشد اما تا امروز این لایحه به مجلس ارائه نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و دولت باید پاسخگو باشند که بدون طی شدن این فرآیند قانونی چطور قرار است این مشکل طی یک هفته حل شود؟