به گزارش پارس نیوز، 

شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه گفت: بررسی پارامترها نشان می دهد وضعیت هوا در کلانشهرها و شهرهای صنعتی در شرایط پاک و سالم قرار دارد.

وی افزود: تا سه روز گذشته هوای کلانشهرهای ارومیه با شاخص 105، تهران 120، اهواز 127 و اصفهان با 104 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و هوای کرج با شاخص 156 برای تمام گروه ها ناسالم بود اما امروز شاخص این شهرها به ترتیب 69، 52، 60، 97 ، 39 در شرایط پاک و سالم قرار دارند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: امروز هوای شهرهای همدان ، بوشهر، ایلام، بیرجند، کرمانشاه ، زنجان، قزوین، سنندج، اردبیل، رشت، کرج، شهرکرد، یزد، اراک، کرمان و زاهدان در شرایط پاک و هوای شهرهای تهران، قم، اهواز، شیراز، ارومیه، تبریز، خرم آباد، بندرعباس، مشهد و اصفهان در شرایط سالم قرار دارد.

وی گفت: این در حالی است که هوای کرج در روز چهارشنبه با شاخص 156 برای تمام گروه ها ناسالم بود اما امروز با شاخص 39 در شرایط پاک قرار دارد.

انصاری گفت: یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها در فصول سرد سال بروز پدیده اینورژن است، در این حالت آلودگی همچون پتویی بر روی شهر قرار می گیرد و تا زمانی که هوا ساکن باشد و بادی نوزد همچنان این انباشت ادامه دارد از سوی دیگر چون تردد خودروها به عنوان عامل اصلی آلودگی متوقف نمی شود از این رو شاهد بالارفتن شاخص آلودگی ها در این شهرها هستیم.

همچنین مسعود حقیقت مدیر کل پایش سازمان هواشناسی نیز در گفت و گو با ایرنا از ادامه فعالیت سامانه جوی در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت که امروز شاهد بارش باران و رعد و برق در غرب خلیج فارس، استان های واقع در جنوب غرب، غرب، مرکز، سواحل خزر، بخش هایی از جنوب، شمال غرب، استان های واقع در دامنه های البرز به ویژه تهران ، البرز، قزوین، زنجان، سمنان ، قم و شمال شرق کشور خواهیم بود.

وی افزود: پس فردا عمده فعالیت این سامانه بیشتر در شمال شرق، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور خواهد بود و در نواحی مرکزی، غربی و دامنه های البرز بارش پراکنده رخ می دهد.