به گزارش پارس نیوز، قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ماجرای کنکور، اظهار کرد: مجلس قوانین را گذرانده است و مشکل در اجراست؛ مجلس حذف کنکور را هم گذرانده است و در سال ۸۶ قانون تصویب شده است.

وی ادامه داد: ما نهم آبان ماه ۸۶ مصوبه داریم که در ماده ۲ آن به طور رسمی اعلام کردیم کنکور حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه باید به طور کامل حذف شود و الان ما در سال دوم برنامه ششم هستیم.

احمدی افزود: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش به آن اقداماتی که باید از آن سال انجام می‌داد یعنی اینکه سوابق تحصیلی باید در کار بیاید، انجام نداد یعنی قصور را به نظرم وزارت آموزش و پرورش از آن سال انجام داد.

وی اضافه کرد: وقتی نمایندگان مجلس دیدند به نتیجه نرسیدند و دوباره آمدند مصوبه‌ای را در تاریخ ۱۰ شهریور ۹۲ داشتند که در تبصره ۴ ماده ۵ می‌گوید در پذیرش دانشجو تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تدریجی و صعودی باشد و پس از ۵ سال حداقل ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها ۸۵ درصد از طریق سوابق تحصیلی خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:  یعنی در عمل آنچه که اعلام شده بود کنکور باید حذف شود که نتوانستیم حذف کنیم و ۸۵ درصد سوابق تحصیلی هم گیر کردیم که باز در اجرا گیر کرد و وزارت آموزش و پرورش نتوانست خودش را برساند و باز آمدیم یک مصوبه دیگر دادیم.

وی ادامه داد: اصل قصه ما این است که به دانش‌آموز استرس وارد می‌شود و در اکثر کشورهای دنیا می‌گویند که این کار را نکنید و دانش‌آموز فقط با آرامش رشته تحصیلی را انتخاب کند اما این استرس در رشته‌های خاص همچنان به قوت وجود دارد.

احمدی لاشکی گفت: در سال ۹۵ اعلام شد که شورای عالی آموزش و پرورش تعدادی دروس متوسطه و پیش دانشگاهی را آزمون نهایی بگیرد و باز هم موثر نشد و به خاطر همین امسال درباره مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو باز هم دیدیم مراجعات زیادی داریم و امکانات فراهم نیست.

وی تصریح کرد: ما تا سابقه تحصیلی درستی نداشته باشیم که جایگزین درست برای کنکور شود نمی‌توانیم حذف کنکور را اعلام کنیم و ابتدا باید جایگزین مناسب برای آن پیدا شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: ما در سال ۸۶، شورای سنجش و پذیرش دانشجو نداشتیم و اعلام کرده بودیم که برای همه دوره‌ها، بر اساس سوابق تحصیلی شود؛ یکی ازم اشکالات ما این است که باید بنویسیم مستقیماً مسؤول کیست.

احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که آیا کنکور قابل حذف است، گفت: اراده محکمی می خواهد هنوز زیرساخت‌ها آماده نیست؛ در حال حاضر در کشور ۲۳ نوع مدرسه داریم.

وی ادامه داد: آیا دانش‌آموزی که در ۴۰ روز گذشته معلم نداشته است، می‌توان نمره سوابق تحصیلی را با سمپاد و شاهد  که از اول شهریور کلاس برایشان گذاشتیم، مقایسه کرد؛ پس باید اول دنبال عدالت آموزشی باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  افزود: آیا امنیت امتحانی تضمین شده است و  سوالات استاندارد است؟؛ تا زمانی که همه اتفاقات جمع نشود، حذف کنکور امکان‌پذیر نیست.