به گزارش پارس نیوز، مصرف الکل سبب آسیب به مغز می‌شود و خطر ابتلا به دِمانس (اختلال شناختی و حافظه) را افزایش می‌دهد. در افرادی که از الکل به مدت طولانی استفاده می‌کنند، حجم ماده سفید مغز که ارتباط بین بخش‌های مغز را برقرار می‌کند، کاهش می‌یابد. این آسیب می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر گذارد و یا موجب کمبود ویتامین B۱ (تیامین)  می‌شود. کمبود ویتامین b۱ یا تیامین باعث سردرگمی، عدم تعادل و حرکات غیر ارادی و غیر عادی چشم می‌شود.

همچنین ویتامین B۱ به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا قند را به انرژی تبدیل کنند. زمانی که سطح انرژی کاهش یابد،  سلول‌های مغز قادر به تولید انرژی لازم جهت عملکرد طبیعی مغز نخواهند بود و نهایتا منجر به دمانس کورساکف می‌شود.

دمانس کورساکف موجب اختلال در حافظه می‌شود و حافظه کوتاه مدت را مورد حمله قرار می‌دهد. انجمن جهانی آلزایمر و انستیتو ملی سلامت و مراقبت عالی انگلستان، تعداد زیادی تحقیقات در مورد مصرف الکل و دمانس با استفاده از رویکرد منظم انجام داده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که احتمال دارد افرادی که بی‌رویه الکل مصرف می‌کنند و یا در هر بار مصرف حجم زیادی از الکل را وارد بدن خود می‌کنند به اختلال شناخت حافظ مبتلا شوند.

این تحقیقات شامل هزاران نفر بین سنین ۴٠-۶۴ سال و پیگیری آن‌ها در مدت پنج سال بوده است.  بعضی از آن‌ها را حتی تا دوران سالمندی زیر نظر داشته تا بتوانند تاثیر الگوی رفتارهای جمعیت مذکور را در طولانی مدت و احتمال ابتلای آنان به دمانس را بررسی کنند.

در حال حاضر آخرین تحقیقات در زمینه تاثیر مصرف الکل بر عملکرد مغز می‌گوید، مصرف بی‌رویه الکل بر حافظه دور و نزدیک اثر می‌گذارد و به مغز آسیب می‌زند و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر یعنی یکی دیگر از انواع دمانس می‌شود.

تحقیقات توصیه می‌کنند از مصرف الکل به ویژه در میانسالی اجتناب شود تا عوامل خطر بیماری‌های دیگر سالمندی مانند ضعف جسمانی کاهش یابد. انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند از ابتلا به دمانس و دیگر مشکلات سلامتی که در سالمندی بروز می‌کند، پیشگیری کند که شامل ترک سیگار، ورزش مستمر و تغذیه سالم نیز می‌شود.

توصیه انجمن آلزایمر ایران این است چنانچه الکل مصرف می‌کنید به یکی از مراکز ترک الکل مراجعه کنید تا با ترک آن از تخریب مغز خود پیشگیری کنید. ترک الکل و انتخاب یک سبک زندگی سالم می‌تواند شما را در مسیر سالمندی پرنشاطی قرار دهد.