به گزارش پارس نیوز، این گلدان‌های فرانسوی که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارند حدود ۱۵۰ سال پیش به ایران آمدند، اینکه گلدان‌ها چگونه به دست حاج‌ حسین آقای ملک رسیده معلوم نیست اما داستان جالبی دارد.


گلدان سِور فرانسوی در موزه ملک

زمانی که رضاشاه می‌خواهد برای ولیعهد زن بگیرد دستور می‌دهد تا هر کس هر جنس قیمتی و تاریخی در منزل دارد به محل برگزاری مراسم بیاورد چرا که عروس (فوزیه)خارجی بود و رضاشاه به دنبال این بود تا عروسی هر چه با شکوه‌تر و تجملاتی‌تر برگزار شود.

 در همین راستا متوجه می‌شود که حاج حسین‌آقای ملک دو گلدان بی‌نظیر در مجموعه‌اش دارد، به همین جهت به شهربانی دستور می‌دهد این دو گلدان را از حاج‌حسین آقا بگیرد، معمولاً هم وقتی دربار چیزی را می‌گرفت پس نمی‌داد به همین جهت حاج حسین‌آقا در ازای دادن گلدان‌ها از شهربانی یک رسید دریافت می‌کند تا بتواند بعداً آنها را پس بگیرد.


رسید امانت گلدان به دربار پهلوی

بر اساس آنچه که در رسید قید شده این گلدان‌ها با مُهر اصل فرانسه ۱۶۷ سانتی متر ارتفاع، ۱۳۲ سانتی متر دور شکم و ۱۴۷ سانتی متر دور پایه دارند.

این اتفاق در سال 1317 رخ می‌دهد و سه سال بعد که رضاشاه از ایران می‌رود حاج حسین‌آقا افرادش را با رسید دریافتی به کاخ می‌فرستد و گلدان‌ها را تحویل می‌گیرد.


خبر گلدان‌های سور در روزنامه کیهان/ ۲۶ اسفند ۱۳۵۰

این دو اثر ارزشمند تا مدت‌ها در مخزن موزه ملک نگهداری می‌شد اما پاییز سال 96 به سالن هنر و زندگی منتقل شد تا به صورت دائمی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد.

گلدان‌های چینی سِور به گفته بانو رُزت دختر حاج حسین آقا ملک، بخشی از لوازم خانه پدری بودند که در باغ صبا نگهداری می‌شدند.

زمانی که وی تصمیم گرفت تا کتابخانه‌ای را در خانه شخصی خود در بازار بین الحرمین تهران راه‌اندازی کند، گلدان‌ها در شمار اموالی بود به این مکان تازه انتقال یافت.این جفت گلدان ساخته کارخانه سِور در فرانسه است و همین موجب شناختن آنها با این نام شده است.

اشیاء ساخته شده در کارخانه سِور با بدنه سفید و به شکل ویژه‌ای تزئین می‌شدند، این ساخته‌ها به نقش گل‌ها و پرندگان و همچنین تصویرهای برجسته در زمینه رنگی درخشان و گاه به طلا مزین بودند.