به گزارش پارس نیوز، قاضی سراج در خاتمه بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی، با حضور در سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان با کامران علی‌اف همتای خود دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ابتدا کامران علی‌اف رئیس سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان ضمن خوشامدگویی به قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران، با ابراز خشنودی از یادداشت تفاهم همکاری میان دو دستگاه که خرداد سال جاری در تهران به امضاء رسید، از مهمان‌نوازی گرم کشورمان از هیأت آذربایجان در سفر چند ماه قبل به تهران قدردانی کرد و اظهار داشت خوشبختانه روابط سیاسی عالی میان دو کشور برقرار است و رؤسای جمهور دیدار‌های متعددی باهم داشته‌اند و طرح‌های بسیار خوبی در حال اجرا است، به همین دلیل دو دستگاه عالی نظارت و بازرسی ایران و آذربایجان نیز باید همکاری‌های خود را به‌خوبی افزایش داده و از تجربیات یکدیگر بهره‌برداری کنند.

کامران علی‌اف افزود؛ جمهوری آذربایجان با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های خوبی در حوزه‌های حقوق بشری، مبارزه با فساد و اینترپل دارد و مصمم است در زمینه‌های نظارت و بازرسی و مبارزه با فساد با سازمان بازرسی کل کشور ایران نیز بر اساس یادداشت تفاهم دوجانبه‌ای که به امضاء رسیده است، همکاری‌های خود را افزایش دهد.

در ادامه قاضی سراج، با ابراز خشنودی از ملاقات دوباره با کامران علی‌اف، از مهمان‌نوازی گرم دولت و ملت جمهوری آذربایجان به‌ویژه خانم المیرا سیلمان آوا، رئیس آمبودزمان این کشور قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در سفر با باکو که برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی حضور یافته است، با برنامه‌ریزی و میزبانی شایسته طرف آذری، برنامه‌های اجلاس به‌خوبی انجام شد و با برگزاری جلسات فشرده، هیأت مدیره به اهداف خود برای توسعه و تقویت فعالیت‌های آمبودزمانی در سطح قاره آسیا دست‌یافت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تأسیس آکادمی آمبودزمان آسیایی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در اجلاس هیأت مدیره، به‌اتفاق آراء اعضاء تصمیم گرفتند که این آکادمی به‌عنوان یکی از اجزاء اصلی این تشکل آسیایی فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی آموزشی داشته باشد.

قاضی سراج در ادامه به برگزاری اجلاس مجمع عمومی این انجمن در سال آتی در ترکیه اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای این سازمان و جمهوری آذربایجان در آمبودزمان آسیایی و نیز نهاد تازه تأسیس آمبودزمان‌های کشور‌های اسلامی که اجلاس آتی آن هم‌زمان با اجلاس این انجمن در ترکیه برگزار خواهد شد، می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای اقدامات مشترک در همکاری‌های منطقه‌ای محسوب شود.

سراج به‌طرف آذری پیشنهاد داد که جمهوری آذربایجان در نهاد پیمان منطقه‌ای آمبودزمان‌های اوراسیا نیز ملحق شود و در اجلاس آتی این تشکل که در روسیه برگزار می‌گردد نیز مشارکت کند.

کامران علی‌اف گفت که کشورش و دستگاه متبوعه به همکاری‌های منطقه‌ای خصوصاً با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های نظارت، بازرسی و مبارزه با فساد اهمیت ویژه‌ای قائل است و به همین دلیل با استقبال از طرح جمهوری اسلامی ایران در خصوص راه‌اندازی مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهاد‌های آمبودزمانی کشور‌های عضو اکو، سند اساسنامه تأسیس این مرکز چندی پیش توسط سفیر محترم جمهوری آذربایجان در تهران در دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی اکو به امضاء رسید.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس مبارزه با فساد که چند روز قبل در اتریش با حضور کلیه نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و مبارزه با فساد کشور‌های اروپایی و سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی ذی‌ربط برگزار شد؛ یکی از موضوعات محوری این اجلاس همکاری‌های منطقه‌ای در امر مبارزه با فساد بود که جمهوری آذربایجان با ارائه گزارشی به تأسیس مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهاد‌های آمبودزمانی کشور‌های اکو اشاره کرد و تشکیل این مرکز را در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به‌عنوان ابتکار عمل شایسته کشور‌های عضو اکو برشمرد.

قاضی سراج در خاتمه با بیان عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشور‌های همسایه به‌ویژه کشور آذربایجان به موضوع استرداد برخی از محکومان کشورمان که در زندان‌های این کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند اشاره کرد و از طرف آذری درخواست کرد با توجه به روابط بسیار خوب قضایی میان دو کشور نسبت به استرداد تعدادی از محکومان به کشورمان همکاری‌های لازم را به عمل بیاورند.

طرف آذری قول مساعد داد که با هماهنگی با دادستانی کل و وزارت دادگستری کشورش به‌زودی اقدامات لازم در این خصوص را به عمل بیاورد.