به گزارش پارس نیوز، ۱۴ ماه از عمر شورای پنجم تهران می‌گذرد. در این مدت اعضای شورا ۲ شهردار و ۲ سرپرست برای تهران انتخاب کردند و حال شهردار چهارم هم رفتنی شده و باید بهشت نشنیان شهردار پنجمی انتخاب کنند.


ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای تهران امروز درباره نظارت شورای شهر بر عملکرد شهردار می ‌گوید: شورا ماشین مشدی ممدلی شده که نه بوق دارد نه صندلی! ما نه جایگاه داریم و نه ابزار نظارت. شورا بودجه را تصویب می کند ولی ما ابزار نظارتی بر عملکرد شهرداری نداریم. اعضای شورا هم در توانشان نیست و فرصت را هم ندارند به سازمانهای شهرداری سرک بکشند. نه ساز و کار داریم، نه ابزار داریم.
علاوه بر انتخاب های پی در پی شهردار، پایتخت مشکلات زیادی دارد. بسیاری از پروژه های عمرانی تعطیل و جمع آوری زباله‌ها به درستی انجام نمی شود، کارها بر زمین مانده و شورایی ها معتقدند که ابزار نظارتی درستی برای بررسی عملکرد شهرداری ندارند.

 

امینی با بیان اینکه  شورای اول شهر تهران به دلیل اختلافات منحل شد، گفت: از شورای دوم تا چهارم تلاشی برای نهادینه شدن شورا نشد. الان هر اقدامی می خواهیم انجام بدهیم برای نهادینه شدن جایگاه شورای شهر است.

 یک شهریور سال گذشته و آغاز به کار شورای پنجم بازمی گردیم، مصطفی سلیمی از سوی شورایی ها ۱۰ ساعت به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد و بعد از آن محمد علی نجفی  روی کار آمد. زلزله تهران را لرزاند و نجفی غایب بود؛ برف سنگین آمد؛ شهرداری غافلیگر شد و نجفی از مردم خواست خودشان برای ورزش و تفریح هم شده برف تکانی کنند.

 

نجفی ۷ ماه بعد به بهانه بیماری استعفا داد و رفت. چند ماهی حسینی مکارم سرپرست شهرداری شد و در مدت رایزنی برای ماندگاری در کسوت شهردار کرد اما شهرداری به مکارم وفا نکرد و شهردار جدید آمد . محمد علی افشانی نیامده  رفتنی شد چرا که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شد.

اعضای شورای شهر تهران از روز گذشته وارد دستور جلسه برای انتخاب شهردار جدید شدند.روند انتخاب شهردار تصویب شد و قرار است هر عضو شورا ۵ کاندید معرفی کند و در نهایت با کاندیدها رایزنی صورت گیرد.

گفته می شود علی ربیعی وزیر رفاه سابق که توسط مجلسی ها استیضاح شد، معصمومه ابتکار عضو اسبق شورای شهر، آخوندی وزیر ناکارآمد وزارت مسکن و شهرسازی ، حناچی معاون شهرسازی شهرداری تهران و حتی مونسان رئیس سازمان گردشگری گزینه های شهرداری تهران هستند. نکته اینجاست که برخی از این افراد از اساس این موضوع را تکذیب و اعلام کردند رایزنی با آنها صورت نگرفته و اصلا این موضوع مطرح نیست.

اما روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به دیدار آخوندی وزیر ناکارآمد دولت در خانه وارطان (وارطان هوانسیان  معمار ایرانی ارمنی‌تبار بود. او از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران به‌شمار می‌آمد) در خیابان طالقانی رفتند.

 

وزیر ناکارآمدی که به گفته علیخانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در پروژه بافت فرسوده هیچ کاری انجام نداد و تمام اقداماتش روی کاغذ بود؛ حتی به دیدار شورایی ها نرفت. اعضای شورای شهر که ناظر بر عملکرد شهرداری تهران هستند به دیدار آخوندی رفتند و از وی درخواست کردند که قبول زحمت کند و مدیریت جدید شهرداری را بپذیرد.

حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران به فارس گفت: روز گذشته جلسه ای با آخوندی در خانه وارطان واقع در خیابان طالقانی داشتیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با آخوندی در مورد مسائل شهر گفت و گو کردیم و نقطه نظرات همدیگر را شنیدم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نتیجه ای هم این جلسه داشت، گفت: نتیجه بعداً معلوم می شود. ما در خصوص برنامه شهرداری با آخوندی صحبت کردیم.

اصلاح‌طلبان دیگر فرصت اشتباه ندارند و اگر می‌خواهند سه سال باقی مانده کارشان را به سلامت به سرانجام برسانند، باید شهرداری را انتخاب کنند که نه مثل نجفی به بیماری «مردان سیاست» مبتلا شود، و نه مثل افشانی بازنشسته باشد؛ برخی‌ها می‌گویند، نوبت شهرداری زنان است و برخی هم در حال رایزنی با آخوندی هستند.

 

وزیر مستعفی راه و شهرسازی در حالی به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح شده که از پیگیری حادثه آتش‌سوزی کشتی سانچی شانه خالی کرد و فقط برای واردکردن هواپیمای میان‌برد به کشور وعده‌های پوشالی داد. حال چطور می‌توان بودجه شهرداری را در اختیار وزیری مستعفی گذاشت که مدعی است فقط ۴,۵ میلیون تومان در حساب بانکی خود دارد و به گفته نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس حق واردات تجهیزات قطار تنها به دست فرزندانش است که هیچ وقت نیز رد و تکذیب نشد.