به گزارش پارس نیوز، از زمان استقرار شورای پنجم شهر تهران حدود 13 ماه می گذرد. از همان روز اولی که این شورا بر مدیریت شهر حاکم شد از مشکلات زیاد و انبوه بدهی های شهر سخن گفتند. آن ها براین باور بودند که شهر باید با عقلانیت و برنامه اداره شود.

مدیریت جدید در یکسال گذشته  2 سرپرست و 2 شهردار برای اداره شهرداری تهران انتخاب شده و هر روز تغییرات جدیدی در سطوح مدیریتی رخ داده است. در واقع اگر فرض را بر قبول ادعاهای صورت گرفته درباره مشکلات دوره قبل مدیریت شهری بگذاریم حالا نه تنها هیچ مشکلی رفع نشده بلکه عدم ثبات مدیریت از کلان تا ذیل نیز بر مشکلات افزوده شده که خود تبعات سنگینی به همراه دارد.

در یک واکاوی ساده اگر بخواهیم به علل و عوامل این ناکارآمدی بپردازیم محور اصلی را باید بازی های سیاسی و جناحی دانست. تسویه حساب های سیاسی، خیز برای انتخابات آینده و حفظ کرسی قدرت سبب می شود تا کارآمدترین افراد هم نتوانند به درستی به فعالیت خود بپردازند. طی ماه های گذشته استراتژی به کار رفته از سوی اصلاح طلبان تنها مبتنی بر وارد ساختن اتهاماتی بوده که هیچ کدام از طریق مراجع قضایی و نظارتی به اثبات نرسیده و تنها با تکیه بر شبکه ها و فضای مجازی در جامعه دست به دست شده است.

علاوه براینکه اعضای شورای شهر در توجیه ناکارآمدی خود دلایلی می آورند که تا پیش از آن همین دلایل را غیرقابل قبول برای مدیریت سابق پایتخت می دانستند.  آنها مدیریت  شهری گذشته را محکوم به شهرفروشی می کردند و امروز همین موضوع را عامل کاهش درآمدهای شهر مطرح می کنند. به طوری که مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در این باره می گوید: این مشکل موضوع تامین درآمد است؛ ۶۰ درصد درآمد از حوزه شهرسازی بدست می‌آید.

در جای دیگر با توجیه افزایش قیمت مصالح ساختمانی می‌افزاید می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال آینده، ۱۰ هزار میلیارد از درآمد شهرداری که مربوط به بخش شهرسازی است، از بین برود.

پیش از آن نیز دیگر اعضای شورای شهر با ایراد اتهاماتی نسبت به مدیریت سابق شهرداری تلاش بر تطهیر چهره ناکارآمد شورا و شهرداری داشتند. آبان ماه سال گذشته شورایی ها به بهانه ناایمن بودن خط 7 مترو که ماه ها قبل توسط قالیباف افتتاح و به بهره برداری رسیده بود را تعطیل کردند. شهرداری هم چندین ماه به دنبال رفع ایرادات احتمالی بود. این رفع ایراد آنقدر زمان برد که صدای رئیس شورای شهر هم در آمد.

محسن هاشمی با ابراز نارضایتی از این اقدام شهرداری خاطرنشان می‌کند: تعویق در راه اندازی مجدد خط 7 مترو تهران مورد انتقاد شورای شهر است و به شهردار تهران نیز تذکر داده شده است. باید هرچه زودتر تکلیف این خط مشخص شود. شهرداری باید تمام تلاش خود را برای اتمام پروژه های نیمه تمام انجام دهد. متاسفانه تعداد قابل توجهی پروژه نیمه تمام از دوره قبل مانده و بلاتکلیفند.

با همه این انتقادات و وعده های چند باره شهردار و معاونانش اما در نهایت تیرماه امسال این خط مجدد افتتاح شد تا پس از یکسال شهرداری با افتتاح پروژه های بهره برداری شده برای خود اندک اعتباری خریداری کند. این درحالی است که بسیاری از پروژه های برزمین مانده بلاتکلیفند و هنوز هیچ خبری از افتتاح آن ها نیست. وضعیت اداره شهر به واسطه عدم ثبات مدیریت کار را به جایی رسانه که رئیس شورای شهر وضعیت کنونی شهرداری را به "سازمانی فربه، ناکارامد، آلوده به رانت و مملو از موازی کاری است که  نمیتواند خدمتی مناسب را به شهروندان ارائه کند. " توصیف کرد. او معتقد است: " شهرداری تهران برای بهبود عملکرد و برآورده سازی انتظارات مردم، نیاز به تحولی درونی دارد تا بتواند مسایل بیرونی شهر را حل کند و در این مسیر باید از معیارهای علمی بجای رویکردهای سلیقه ای استفاده شود."

 در مجموع برآیند عملکرد یکساله شهرداری و شورای پنجم نشان می دهد که مدیریت فعلی بنا را بر بهانه جویی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت پایتخت گذاشته اند. کلانشهری که به دلیل موقعیت استراتژیک شهری پویا و پرتردد است و برای اداره آن نباید لحظه ای غفلت شود این روزها دستخوش تغییرات مکرر در سطوح مدیریتی شده و همین امر مانع بزرگی است برای تحقق پیشرفت و عدالت در شهر.