به گزارش پارس نیوز،  پیاده روی اربعین یا تمرینی برای ظهور؛ برنامه‌ای که میلیون‌ها عاشق ایرانی را به سمت خود کشاند‌ه است. عاشقانی که هر سال به امار آنها افزوده می‌شود. عشقی که پیر و جوان و فقیر و غنی نمی‌شناسد؛ همه به عشق حسین و یارانش راهی کربلا می‌شوند. در میان این جمعیت عاشق هم برخی درجه عشقشان بیشتر است و علاوه بر شرکت در این مراسم جهت خدمت‌رسانی به مردم می‌آیند. پزشکان و پرستارانی که تلاش می کنند بخشی از علم و دانش خود را برای خدمت به حسینیان ارائه کنند. وزارت بهداشت در کنار سایر دستگاه‌ها برنامه‌های زیادی برای خدمت رسانی بهتر به زائران دارد و همه امکاناتش را برای خدمت‌رسانی در ایام اربعین بسیج کرده است.

10 هزار پزشک و پرستار به زائران ارائه خدمت می‌کنند

 سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در ارتباط با برنامه‌های این وزارتخانه جهت خدمت رسانی به عاشقان حسینی در ایام اربعین اظهارداشت: نیروهای اورژانس و بهداشت محیط، از مرزهای شرقی تا غربی و در داخل کشور حضور دارند. در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی، حدود 17000 هزار نیروی اورژانس، 900 دستگاه آمبولانس، 40 گروه بهداشت و 10 هزار پزشک و پرستار به زائران اباعبدالله الحسین، ارائه خدمت می کنند.

 

وزیر بهداشت با اشاره به مشارکت مستقیم 15 دانشگاه علوم پزشکی کشور در ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، یادآور شد: امیدوارم زائران اربعین از سلامت خودشان در رانندگی و رفت و آمد و خوراکی و آشامیدنی، مراقبت بیشتری کنند و استراحت لازم را داشته باشند و اصرار نداشته باشند که مسافت دو روزه را در طول یک روز طی کنند و مراقبت کنند که آسیبی به خودشان نزنند چون امام حسین (ع) نیز راضی نیست که کسی به خودش آسیبی وارد کند.

مشکلی برای داروی زائران نداریم

 هاشمی درخصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مراسم اربعین، گفت: امسال در داخل عراق و نقاط مرزی برای مراسم اربعین، دارو، تجهیزات پزشکی و نیروهای امدادی به مقدار کافی وجود دارد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

هاشمی به استقرار نیروهای هلال احمر و بهداشت محیط وزارت بهداشت در کشور عراق و حضور نیروهای فوریت های پزشکی، پزشکان و پرستاران در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور اشاره کرد و افزود: در طول مسیرهای منتهی به استان های مرزی در غرب و جنوب کشور، آمبولانس های اورژانس به فاصله 5 تا 45 کیلومتر مستقر خواهند بود و اورژانس کشور بر پایگاه ها و استقرار آمبولانس ها نظارت دارد و کنترل تغذیه و مراقیت از زائران نیز بر عهده کارشناسان بهداشتی است، اما کنترل و نظارت چنین مراسم بزرگی، سخت و دشوار است و بهتر است که هر فردی از سلامت خودش مراقبت بیشتری کند.

موکب‌هایی توسط کارشناسان بهداشت محیط نظارت می‌شوند

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز  در آستانه برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی از آمادگی کامل نیروهای حوزه بهداشت برای پوشش بهداشتی زائرین خبر داد و گفت: طبق روال سال های گذشته درخصوص حضور پرشور زائران و برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی برنامه ریزی‌های لازم در حال انجام و پیگیری است و دانشگاه های علوم پزشکی اهواز، ایلام و کرمانشاه از ماه ها قبل در این زمینه فعالیت های خود را آغاز کرده اند. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام اینکه رعایت بهداشت محیط از جمله اولویت‌ها برای ایام راهپیمایی اربعین حسینی است، افزود: مسیر زائران و اماکن اسکان این عزیزان باید از لحاظ بهداشت محیط دقیقا بررسی شود و درخصوص بیماری آنفلوآنزا که ممکن است در اینگونه تجمعات دیده شود تمهیدات لازم صورت گیرد. 

رئیسی وضعیت بهداشتی مواکب را امری مهم خواند و افزود: موکب‌هایی که در مبادی مرزی راه اندازی می شوند توسط کارشناسان بهداشت محیط به دقت نظارت خواهند شد. همچنین همزمان با راهپیمایی اربعین حسینی با هماهنگی بین وزارت بهداشت و مرکز پزشکی حج و زیارت تیم های کارشناسی بهداشت محیط، مواکب طول مسیر در داخل کشور عراق و نحوه توزیع غذا و آب شرب را مورد نظارت قرار خواهند داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بازدید از آشپزخانه های مرکزی، کلرزنی تانکرهای آب آشامیدنی و ارائه آموزش های لازم به مسئولین مواکب از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط خواهد بود.

 کنترل تب همه زائران پیاده توسط  تب سنج

 وی با بیان اینکه همه کسانی که از پیاده روی اربعین باز می‌گردند توسط دستگاه های تب سنج از سوی کارشناسان بهداشت کنترل می شوند، گفت: چنانچه هموطنان برای درمان به بیمارستان نیاز داشته باشند، بیمارستان‌های تعیین شده آمادگی دارند تا بیماران را قبل از اینکه وارد استان‌های خود شوند از نظر ابتلا به بیماری مورد بررسی کامل قرار دهند.

رئیسی با اعلام اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد شرکت کننده در راهپیمایی اربعین ضرورتی ندارد، گفت: فقط گروه‌های حساس شامل سالمندان، بیماران، زنان باردار و افرادی که مشکل خاصی دارند می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

استقرار بیمارستان‌های سیار در مناطق مرزی

پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور در با اشاره به تمهیدات سازمان اورژانس کشور برای ارائه خدمات به زائران اربعین گفت: سازمان اورژانس از شهرهای مرکزی تا مرزهای غربی کشور را به صورت کامل پوشش خواهد داد و تقریبا هر 40 کیلومتر استقرار یک اکیپ اورژانس و حضور آمبولانس‌ها را خواهیم داشت و در خود مرزها نیز بیمارستان‌های ثابت‌مان به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات به هم‌‌میهنان عزیز هستند. برای همین موضوع نیز ظرفیت‌های بیمارستان‌ها تا حد ممکن افزایش داده شده است.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های سیار نیز با تمام امکانات شامل اتاق‌های عمل، ICU ، بخش‌های ویژه و آزمایشگاه در مناطق مرزی مستقر شدند.

کولیوند اظهار داشت: از طرفی بیمارستان‌های ویژه عملیات‌های تروریستی بیوتروریسم نیز با کمک سپاه و ارتش در مرزها برای پیشگیری از خطرات احتمالی آماده شدند.

فعالیت پزشکان ایرانی در بیمارستان‌های عراق

سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به تعداد قابل توجهی اتوبوس آمبولانس و موتور آمبولانس که در مرزهای غربی کشور آماده ارائه خدمات‌رسانی به هموطنان هستند، گفت: علاوه بر آمبولانس‌ها در این عملیات از تمامی ظرفیت‌های اورژانس شامل بالگردها، اتوبوس آمبولانس و موتور آمبولانس استفاده می‌کنیم و همچنین عزیزان ما در قسمت بهداشت نیز تمام مسیرها و مرزها را از نظر کنترل بیماری و بهداشت محیط نظارت و پایش خواهند کرد.  

وی بیان کرد: یک تفاهم‌نامه جدی هم در خصوص مسائل بهداشتی و درمانی با طرف عراقی بسته شده و نیروهای ما به همراه نیروهای وزارت بهداشت عراق در کنار هم موکب‌ها و حسینیه‌ها و محله‌ها و مسیرهای پیاده‌روی اربعین را از نظر بهداشت محیط و مدیریت بیماری‌ها کنترل خواهند کرد؛  همچنین تعدادی از متخصصین بیهوشی، ارتوپدی، جراح عمومی، طب اورژانس و متخصص قلب و داخلی برای کمک به نیروهای عراقی در بیمارستان‌های عراق حضور پیدا خواهند کرد.

تجهیز همه مراکز انتقال خون منطقه غرب کشور

علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل انتقال خون کشور نیز درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در اربعین حسینی، گفت: برای آمادگی در مراسم اربعین حسینی، میزان ذخیره خون را در سراسر کشور و بویژه در نقاط مرزی به حداکثر رسانده‌ایم تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم به خوبی آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: البته اینطور نیست که خون و فرآورده‌های خونی در مرزها و بیمارستان‌های مرزی مستقر باشند، ‌بلکه مراکز انتقال خون تمام منطقه غرب کشور و بیمارستان‌های مناطق مرزی نزدیک به عراق را تجهیز می‌کنیم و ذخیره خون و فرآورده‌هایی خونی مناسبی را در این مناطق ایجاد می‌کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

پورفتح‌الله با بیان اینکه این اقدامات را در سال‌های گذشته هم انجام می‌دادیم، افزود: بر همین اساس در سال گذشته شاهد بودیم که بعد از اتمام اربعین، زلزله کرمانشاه پیش آمد و ذخایر خونی کشور برای رسیدگی به این حادثه کافی بود و در وضعیت خوبی قرار داشت. بنابراین در حال حاضر در مراکز انتقال خون و بانک خون‌های همه مراکز انتقال خون این مناطق، ذخیره خون کافی وجود دارد و ذخایر خونی را هم افزایش می‌دهیم. سازمان انتقال خون هم ذخیره خون مناسبی را در کشور ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره مصرف خون و فرآورده‌های خونی در اربعین سال گذشته نیز گفت: البته عملا برای اربعین در سال گذشته، میزان مصرف خون تغییری نکرد. زیرا زائران معمولا به جراحی و اقدامات درمانی نیازمند خون، احتیاج ندارند. بنابراین ایجاد ذخیره خونی مناسب به نوعی برای آمادگی برای ارائه خدمت است.

چه خوشبختند پزشکانی که با استفاده از علم خود سعی در کاهش آلام همه بیماران به‌ویژه عاشقان حسینی دارند. این افتخار بزرگی است که قطعا نصیب هر کسی نمی‌شود جز عشاقی که پای پیاده  به سمت کربلا راهی سفر‌اند. سفری که توشه‌های زیادی برای دنیا و اخرت خواهند داشت.