به گزارش پارس ، عزیز کاظمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: ورود غیر قانونی از مرزهای کشور همچنان ادامه دارد و این موضوع به مسوولان کشور افغانستان نیز منعکس شده است تا اقدامات کنترلی و نظارتی بیشتری در مرزهای خاک خود داشته باشند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: به نظر می رسد حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تبعه افغان غیر مجاز در داخل کشور داشته باشیم.

وی درباره برخورد با اتباع غیرمجاز در کشور تصریح کرد: ورود و خروج اتباع بیگانه در همه کشورها با کنترل و شدت انجام می شود و مرزبانی ها با ورود غیرقانونی به کشورشان برخورد می کنند، اما با توجه به اینکه کنترل یک سویه مرزها اقدام دشواری است، دولتهای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان باید به طور مشترک مرزها را کنترل کنند اما این همکاری از سوی کشور افغانستان با جدیت و سخت گیری صورت نمی گیرد.

کاظمی با بیان اینکه بخشی از این دلایل نیز مربوط به مرزهای طولانی مشترک دو کشور است، افزود: همچنین اطلاع قاچاقچیان انسان از معابر مرزی و استفاده از شرایط جوی و زمانی از جمله عبور در شب هنگام از مرزها نیز از دیگر دلایل دشواری کنترل مرزهاست.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به خروج برخی از اتباع افغان فعال در بخشهای خدماتی به علت کاهش ارزش ریال ایران گفت: گزارش هایی در این زمینه به اداره کل اتباع وزارت کشور ارسال شده است، اما تعداد این افراد قابل توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: به علت تحولات داخل خاک افغانستان اشتیاق برای ورود، بیشتر از خروج از ایران است.