به گزارش پارس نیوز، 

با بارش شدید باران که از دیروز تا به امروز در استان‌های شمالی شامل خراسان شمالی، گلستان، گیلان و مازندران اتفاق افتاده، مردم برخی نواحی این استان‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند.

به عنوان مثال خسارت وارده به شریان‌های مواصلاتی، پل‌ها، معابر، تاسیسات آب، برق و گاز، باغات و دام‌ها در روستا‌ها و شهر‌های غرب مازندران ناشی از طغیان رودخانه‌ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخریب بسیار بالاست.

بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌های شمالی تاکنون حدود ۷ نفر در ۳ استان گیلان و مازندران و خراسان شمالی در پی وقوع سیل فوت شده‌اند و یک نفر در استان گیلان مفقود شده است. همچنین تنها در استان مازندران به بیش از ۹۰۰ نفر امدادرسانی شده است و این در حالی است سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرده در کل چهار استان آسیب دیده به ۸۷۰ نفر امدادرسانی شده و سه نفر فوت کرده‌اند.

مشاهده ایسنا در شهر‌های مازندران نشان می‌دهد که بارش باران و رعد و برق و گا‌ها طوفان در شهر‌های فریدونکنار، تنکابن، ساری، محمودآباد، جویبار، ساری، بابل، بهشهر، سوادکوه، قائمشهر، نوشهر، چالوس و آمل شدید گزارش شده و در پی آن به تاسیسات زیربنایی و منازل در این شهر‌ها خسارت وارد شده است.

تا آنجا که ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین‌ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد، اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌هایشان است تغییر رژیم بارش در سال‌های گذشته پس از بروز خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی شده اسباب دردسر؛ انسان‌هایی که تنها به منافع شخصی شان فکر می‌کنند با بهره برداری بی‌رویه از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، خانه سازی و کشاورزی کنار آن، از بین بردن منابع جنگل و نیز استفاده نامناسب از آب‌های سطحی و بکار نگرفتن آبخیزداری، سبب شده اند که زمین تاب و تحمل باران رگباری پاییزه را نداشته باشد.

با وجود آنکه هشدار‌های لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار این استان‌های شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود، اما باز هم گرفتار شدند و یک مسافر اسب سوار در لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و خودش و اسب، درجا از بین رفتند؛ حالا این مسافر شمال از دست رفته و ۲ نفر در بهشهر و ساری فوت شده‌اند و یک نفر در چالوس بر اثر خفگی در آب از بین رفته است. به تازگی گزارش شده که یک نفر در خراسان شمالی نیز جان خود را در پی بروز سیل از دست داده است.

همچنین مسافران شمال روز گذشته در راه بازگشت به خانه هایشان در جاده‌های مازندران گیر افتاده بودند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود، اما هم اینک ترافیک در جاده‌ها روان گزارش شده است.

بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و انگار خیال رفتن ندارد؛ تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با ۲۷۵ میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز شدن و پل نیاسته این شهرستان خم شده و در حال ریزش است؛ فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شده‌اند.

این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب دیده بلکه شهرستان‌های صومعه سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان و خراسان شمالی نیز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثال رودخانه در برخی از این شهرستان‌ها طغیان کرده و برخی پل‌ها از بین رفته‌اند؛ خانه‌های برخی از این شهرستان‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند و خلاصه آنکه تاسیسات زیربنایی در این شهرستان‌ها تخریب شده‌اند.