به گزارش پارس نیوز، 

باقرزاده در تلویزیون ایران گروه‌های سنی سوادآموزی را به سه گروه ۱۰ تا ۱۹، ۱۰ تا ۲۹ و ۱۰ تا ۴۹ سال طبقه‌‌بندی کرد و گفت: «طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه‌ اول نرخ باسوادی ۲/ ۹۸ درصد و تعداد بی‌سوادان باقی‌مانده ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر است.»

در گروه دوم و سوم نیز نرخ باسوادی به‌ترتیب ۳/ ۹۷ و ۴/ ۹۷ و تعداد بی‌سوادان مطلق ۶۶۸ هزار و ۸۰۰ و دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر است.

به کانال سیاست در تلگرام بپیوندید

بی‌سوادان مطلق کسانی‌اند که قادر به خواندن و نوشتن نیستند. این افراد برای سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی ثبت‌نام می‌کنند. سازمان نهضت سوادآموزی پس از انقلاب در سال ۱۳۵۸ با هدف ریشه‌کن ‌کردن بی‌سوادی تأسیس شد.

علی باقرزاده بی‌سوادی را بیش‌تر یک مسئله اجتماعی دانست تا آموزشی و گفت، مهم‌ترین مانع راه باسوادی از ابتدای انقلاب تا کنون “نبود تقاضای اجتماعی” بوده است. او همچنین مهم‌ترین راهکار را در این مسیر “الزام‌آور کردن سوادآموزی” خواند که در بسیاری از کشورها نیز اعمال شده است.

امروزه بی‌سوادی در بسیاری از کشورهای جهان ریشه‌کن شده و در برخی از کشورهای منطقه نیز از بین رفته است. طبق آمار رسمی سازمان جهانی یونسکو، نرخ جمعیت باسواد در کشورهای منطقه از جمله ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در آسیای میانه به ۱۰۰درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران در رابطه با اجباری کردن سوادآموزی توضیح داد: «باید لایحه‌ای برای الزامی کردن آموزش آماده شود که ما استارت کار را زده‌ایم و پیش‌نویسی در کمیسیون های مربوطه دولت تهیه شده و الزاماتی هم در قانون حمایت از حقوق کودک برای اولیای دانش‌آموزانی که بی‌سوادند دیده شده است.»

او ادامه داد: «سالانه ۲۸ هزار اتباع تحت برنامه سوادآموزی و بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند.»

او همچنین گفت، نرخ بی‌سوادی در برخی اتباع خارجی به ویژه در اتباع افغانستانی بالاست.

باقرزاده می‌گوید، نرخ سواد در ۱۲ استان بالای ۹۷ و در هشت استان بالای ۹۸ درصد است. او همچنین نرخ رشد عمومی باسوادی طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ را حدود ۸۵/ ۲ درصد خواند.