به گزارش پارس نیوز، شهرداری تهران سه سال پیش از جمعیت دانشجویی امام علی(ع) درخواست می کند که با اجرای طرحی به نام «پرتو» از کودکان در معرض آسیب سراسر تهران با همکاری شهرداری حمایت کند.

اما با پیشنهاد جمعیت امام علی(ع) قرار شد که این طرح در غالب کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار به اجرا درآید، تا کودکان و فرزندان آنها سر کار نروند و به درس و مدرسه بپردازند.

در نهایت با تلاشهای جمعیت امام علی(ع) یک ساختمان دو طبقه با کاربری آشپزخانه و تولید زیورآلات و منسوجات با حضور زنان سرپرست خانواده شروع به فعالیت می کند.

عزم شهرداری برای بیکار کردن زنان سرپرست خانوار

اما از یک ماه پیش شهرداری منطقه 4 با ارائه حکم تخلیه این ساختمان، خواستار تعطیلی آشپزخانه طراوت و کارگاه سپیددخت شده  است.

این ساختمان که موجب اشتغال 7 زن سرپرست خانوار و حرفه آموزی 15 نوجوان شده بود، طبق حکم صادره باید از 15 مهر تخلیه شود و از آنجای یکه ممکن است اجاره کردن مکانی مناسب برای این فعالیت میزان هزینه را از درآمد بیشتر کند، عملا 22 نفر با یک تصمیم غیرکارشناسی بیکار می شوند.

نیما مختاریان، نماینده جمعیت امداد مردمی دانشجویی امام علی (ع) در گفتگو با خبرنگاری گفت: در تفاهمنامه ای که امضا شد، قرار بود شهرداری در زمینه خدمات پزشکی هم همکاری کرده و هزینه آب و برق و گاز را هم پرداخت نماید.

وی افزود: شهرداری نه تنها توانست با عمل کردن به این تعهدات گره ای باز کند، بلکه با گرفتن حکم تخلیه، خود گره ای در کار زنان سرپرست خانوار شده است.

مختاریان خاطرنشان کرد: طبق آنچه شهرداری منطقه 4 به ما اعلام کرده، آنها قصد دارند پس از تخلیه این ساختمان، آن را تبدیل به یک آموزشگاه کنند.

پاسخ شهرداری منطقه ۴

موسوی مدیر خدمات اجتماعی منطقه ۴ تهران در گفتگو با خبرنگاران در خصوص درخواست این نهاد برای تخلیه ساختمان مذکور گفت: این مکان، مرکز «پرتو» و مکانی برای آموزش کودکان کار بوده است؛ این افراد در مکان تحصیل کودکان کار، مشغول به کار و آشپزی بودند و فعالیتشان موجب اعتراض همسایگان شده بود.

موسوی با اشاره به اینکه قرارداد این مکان ۱۵ مهر ماه تمام می شود، تصریح کرد: در حال پیگیری موضوع از شهردار تهران هستیم تا مکان بهتری را برای این زنان سرپرست خانوار ایجاد کنیم تا در آن مکان مشغول به کار شوند.

وی تصریح کرد: این مکان که تابلو مرکز «پرتو» در آن بود، برای مدرسه کودکان کار در نظر گرفته شده است و ما در راستای ماموریت هایی که داریم فضای دیگری را برای این زنان سرپرست خانوار ایجاد می کنیم؛ زیرا تعداد زیادی کودک بازمانده از تحصیل وجود دارند که نیازمند این مراکز هستند.

مسئولان شهرداری به دنبال فرار از فشار رسانه ها هستند

اما مختاریان نماینده جمعیت امداد مردمی  دانشجویی امام علی (ع) به خبرنگاری گفت: من به آقای موسوی پیشنهاد داده بودم  که حداقل در مقابل تخلیه این ساختمان، یک ساختمان دیگری را به ما بدهید تا در آنجا فعالیت کنیم، اما او گفت که واگذاری ساختمانی دیگر امکان پذیر نیست و باید این ساختمان تبدیل به یک آموزشگاه برای کودکان کار بشود.

وی ادامه داد: از آنجائیکه این ساختمان در حاشیه اتوبان است و برای رفت و آمد کودکان خطرناک است، ما درخواست کردیم یک ساختمان دیگر در محلی مناسب بدهند تا ما در آنجا شرایط درس خواندن کودکان کار را برقرار کنیم، اما در مقابل این خواسته مخالفت کردند.

مختاریان با اشاره به ساختمانی که شهرداری حکم تخلیه آن را گرفته، گفت: این ساختمان 90 متر زیربنا و 30 متر بنا دارد که شهرداری تصمیم گرفته این مکان را تبدیل به مدرسه ای برای کودکان کار کند.

وی تصریح کرد: اگر ادعای آقای موسوی درست است، بهتر نبود قبل از گرفتن حکم تخلیه، جای جدید را به ما تحویل می دادند تا در آن مستقر شویم؟

مختاریان با تاکید بر اینکه وعده آقای موسوی حربه‌ای برای فرار از فشار رسانه هاست، اظهار کرد: او از این طریق به ما می گوید که بالاخره مکانی مناسب به شما خواهیم داد، ولی در نهایت می خواهند ما را معطل کنند تا از پیگیری موضوع منصرف شویم و رسانه ها آن را فراموش کنند.

وی افزود: اگر واقعا قرار است جای مناسب بدهند، اول باید آن مکان را تحویل بدهند و سپس بگویند جابجا شوید.

مختاریان در ادامه در واکنش به استدلال موسوی مبنی بر شکایت همسایگان اظهار کرد: ما چندین سال است که در این ساختمان کار میکنیم،  کوچه هم پر از واحدهای تولیدی و پر سر و صداست. وقتی به آقای موسوی گفتم، بگویید چه کسی شکایت داشته تا مسئله را با او رفع و رجوع کنیم، پاسخی نداد و من با این عکس العمل حس کردم این ادعا کاملا یک بهانه جویی برای تخلیه مکان است.

عزم شهرداری برای بیکار کردن زنان سرپرست خانوار

محلی که قرار است به مدرسه ای برای کودکان کار تبدیل شود، در نزدیکی اتوبان است!

در شرایطی که موضوع خداحافظی افشانی از شهرداری تهران داغ است و شورای شهر تلاش بی وقفه ای می کند تا با استفاده از تفاسیر قانونی افشانی را نگه دارد، انتظار می رود شهردار تهران و شورای شهر نسبت به جلوگیری از بی کار شدن این 22 نفر که 7 نفرشان از زنان سرپرست خانوار هستند، اقدامی شایسته کند تا در میان توجیهات خود برای ماندن افشانی دلیلی خوشحال کننده هم داشته باشند.

از سویی دیگر اگر رفتن شهردار تهران هم حتمی شود، جلوگیری از تعطیلی این مرکز می تواند برگ برنده ای در کارنامه او و حتی شورای پنجم باشد.