به گزارش پارس نیوز، 

داود نیک کامی عصر سه شنبه در سیزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری و سومین همایش ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست در اردبیل افزود: امروز مدیریت ضعیف آب در حوزه های آبخیزداری موضوع اصلی است که باید به این توجه مضاعفی داشت.

وی با بیان اینکه ۹۷ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است، ادامه داد: ۹۱ درصد مدیریت اراضی کشور نیز در یک وزارتخانه متمرکز شده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تنوع زیستی دنیا در ۲۰ کشور جهان قرار دارد که ایران هم یکی از این ۲۰ کشور است، اضافه کرد: باید از چالش ها شناخت لازم را داشته باشیم و برای حل آنها راهکار ارائه دهیم.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران نیز در این همایش با اشاره به اجرای طرح نهضت آبخیزداری در کشور یادآور شد: با انتشار فراخوان این طرح از طرف انجمن آبخیزداری، ۲۲۵ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشکده های کشور از این طرح حمایت کردند.

طرح کلان ملی حوزه آبخیزداری تدوین شده است

سیدحمیدرضا صادقی با تاکید برلزوم توجه به فرآیند ایجاد ارتباط علمی در طرح های آبخیزداری کشور ادامه داد: در این طرح ها باید نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید تدابیر لازم برای استفاده از ظرفیت های علمی و منطقه ای در اسناد بالادستی اتخاذ شود، بیان داشت: باید پایش و انجام ماموریت ها و تکالیف مربوط به منابع طبیعی انجام شده و از پژوهش های علمی در این حوزه استفاده کرد.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با بیان اینکه طرح کلان ملی حوزه آبخیزداری تدوین شده است، تصریح کرد: استفاده از بندها و موارد قانونی در حوزه آبخیزداری نباید به حاشیه رانده شود.