به گزارش پارس نیوز، 

 حسین نحوی نژاد با اشاره به اینکه زبان اشاره در هر منطقه با توجه به فرهنگ و قومیت متفاوت است افزود: کمیته گسترش زبان اشاره در بهزیستی تشکیل شده تا زبان ملی اشاره برای ارتباط ناشنوایان با جامعه و حفظ حقوق آنان اشاعه یابد.

وی افزود: نرم افزار زبان اشاره در سازمان بهزیستی در دست طراحی و آماده سازی است.

معاون توانبخشی بهزیستی گفت: طبق آمار ارائه شده توسط آموزش و پرورش خوشبختانه در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار نفر ساعت آموزش تخصصی برای مربیان و کارکنان مدارس استثنائی ارائه شده است.

نحوی نژاد، با بیان اینکه در تمام واحد‌های اجرایی سازمان بهزیستی نیز باید یک نفر آگاه به زبان اشاره وجود داشته باشد گفت: با بودجه‌ای که بهزیستی در اختیار نهاد‌ها و NGO‌ها قرار خواهد گذاشت، افرادی را تربیت خواهیم کرد تا با یک تماس آن نهاد مربوطه قادر است فرد را اعزام کند تا از حقوق افراد ناشنوا در مجامع عمومی دفاع کنند.

وی با بیان اینکه در استان تهران ظرفیت مراکز آموزشی کودکان ناشنوا و خانواده افزایش پیدا کرده است، افزود: در گذشته باور بر این بود که ناشنوایان نباید وارد فرآیند دریافت مستمری شود و باید برای این افراد شغل ایجاد شود، اما به دلیل اینکه در ایجاد شغل برای ناشنوایان به دلیل عدم ارتباط با جامعه ناکام ماندیم قرار شده است که ناشنوایان نیز امسال به مددجویان مستمری بگیر اضافه شوند.

وی گفت: بنابراین حتما افراد ناشنوایی که زمینه کار ندارند و سرپرست خانوار هستند در این چرخه اضافه می‌شوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور گفت: امسال در آموزش استخدامی جمعی از ناشنوایان استخدام شدند و از بهزیستی دعوت شد که به عنوان حامی در کنار فرد مصاحبه شونده باشند چرا که در گذشته این افراد را از مصاحبه محروم می‌کردند و حق این افراد تضعیف می‌شد.

نحوی نژاد از آموزش زبان اشاره به رابطان به منظور حمایت و ایجاد ارتباط بین این افراد با جامعه خبر داد و افزود: استقرار رابطان زبان اشاره در ادارات، مراکز پزشکی و مراکز مورد نیاز و مراجعه ناشنوایان خبر داد.