به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که پیش از آغاز مناظره فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استودیو شبکه یک سیما حاضر شده است در بخشی از صحبتهای خود درباره اهمیت مباحث فرهنگی و اجتماعی اینگونه سخن گفت: اگر فرهنگ بدون معنویت را در نظر بگیریم جریانهای مادی شکل می گیرد که به غلط تحت عنوان فرهنگ تلقی می شود.

وی در ادامه افزود: مکاتب فلسفی بعد از رنسانس به جهان بدون خدا اعتقاد داشتند و تاکید می کردند انسان جانشین خدا می شود اما در قرآن انسان خلیفه الله لقب گرفته است. انسان یک موجود محدود است که هرگز نمی تواند جایگزین یک موجود نامحدود باشد.

دزفولی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به دیدگاه فرهنگی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی است که مبدا و متفکر آن امام خمینی (ره) بوده است. ایشان در صحبتهای خود در ۳۰ سال پیش انقلاب در مصر و فروپاشی جمهوری شوروی را پیش بینی کرده بود از همین رو مجموع صحبتهای امام خمینی (ره) به تحقق پیوست.

وی تاکید کرد: مناظره ها فرصت مناسبی است برای اینکه نامزدهای ریاست جمهوری بتوانند در یک سطح نظرات و عقاید خود را مطرح کنند. این شرایط باعث می شود که همه نامزدها در یک سطح قرار بگیرند. برگزاری چنین مناظره هایی باعث می شود افرادی که منافعی را از لابی با نامزدها مثل انتخابات ریاست جمهوری دنیا دنبال می کنند، دستشان کوتاه شود. این از خصوصیات جمهوری اسلامی ایران است که چنین طرح هایی را برای آنکه عدالت برقرار شود، طراحی می کنند.

دزفولی ادامه داد: برنامه ریزی این برنامه توسط صدا و سیما ابتکار بسیار خوبی است. این موضوع حتی می تواند الگو مناسبی برای دنیا باشد که از خلاقیت های جمهوری اسلامی بهره مند شوند.

وی در بخش دیگر صحبت هایش تاکید کرد: فرهنگ در کشور ما به بحث های خاص فرهنگی محدود نمی شود و به عموم رفتارهای جامعه مربوط است که شامل فرهنگ، هنر، آموزش و پرورش و … در مقوله فرهنگ است. دولت های قبل در رابطه با فرهنگ و هنر گام های بلندی را برداشته اند و تحولات علمی و فناوری انجام شده است. امیدوارم در دولت آینده این مسیرها تقویت شده و با استفاده از فرصت های جدید به قله های رفیع برسیم. ما تلاش کردیم تا برای فرهنگ و هنر عمومی، آموزش و پرورش و … نقشه راه تبیین کرده و در این نقشه از بیانات مقام معظم رهبری استفاده کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای رسیدن به راهکارهای مناسب در بخش فرهنگ و هنر نیازمند به نقشه راه داریم و باید از استراتژی های کلانی در این زمینه استفاده کنیم. در چند سال اخیر موفق شدیم با به دست آوردن اسناد بالادستی، نقشه های راه را نشان دهیم. به همین دلیل رئیس جمهور آینده باید تمامی تلاش خود را کرده تا از این دستاوردها استفاده کرده و آنها را مورد توجه قرار دهد.

مخبر دزفولی عنوان کرد: در واقع می توان گفت با ایجاد اسناد بالادستی، بخش زیادی از راه رئیس جمهور آینده را هموار کرده و امیدوارم این کار که شامل طراحی نقشه جامع علمی کشور با حضور ۳ هزار نفر، برگزاری ۲۰ جلسه توسط شورای انقلاب فرهنگی در تصویب سند تحول آموزش و پرورش بوده است، مورد استفاده قرار گیرد و راه رفته را دوباره نرویم.

در میان صحبت های دزفولی و خسروی، تصاویری از ورود نامزدهای انتخاباتی به معاونت سیما پخش می شد که برخی از این افراد همراه با مشاوران هنری خود وارد اتاق انتظار برای مناظره شدند.