به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس، این روزها تا نام زورگیری شنیده می شود یاد انتشار فیلم زورگیری ۴ شرور در آذرماه سال گذشته در ذهن مردم تداعی می شود.

البته نکته آرامش بخش دیگر این موضوع صحبت های رئیس قوه قضائیه پس از این اتفاقات و حوادث بود که در روز ۲۲ آذرماه ۱۳۹۱منتشر شد.

رئیس قوه قضائیه: حکم زورگیری با سلاح سرد محاربه و اعدام است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه کشورمان پس از انتشار فیلم زورگیری ۴ شرور در تهران با صراحت، تاکید کرد: « چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان دهنده است و حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. »

وی افزود: « وقوع این جنایات و انتشار فیلم آن موجب نا امنی است و هرچند در تمام دنیا این وقایع و حوادث وجود دارد، اما چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان دهنده است و نیروی انتظامی باید دور جدید برخورد با اشرار را آغاز کند. »

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: « حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. »

کاهش جرم پس از اعمال حکم اعدام زورگیران پایتخت

این موضوع باعث شد تا در روز اول بهمن ماه سال گذشته ۲ شرور از مجموع چهارنفری که در موضوع زورگیری معروف خیابان خردمند تهران دست داشتند با حکم اعدام به سزای اعمالشان برسند.

این موضوع باعث شد تا مدتها موضوع کاهش جرم و همچنین زورگیری در محافل مختلف مطرح شود.

بازگشت زورگیری به قلب پایتخت

اما به نظر می رسد این موضوع مدت زمان زیادی طول نکشید و بازهم شاهد زورگیری با سلاح سردی که این روزها به نام قمه می شناسیمش، رخ دهد.

این بار هم در ملاعام و در جایی که مردم حتی جرات نمی کنند به جلو رفته و به فردی که تمام زندگی خود را در بغل گرفته تا این پلیدان آن را به سرقت نبردند، کمک کنند.

زور گیری ۶۰۰ میلیونی در تهران/ساعت ۲۱ روز ۱۲ خردادماه امسال

نمونه بارز دیگر زورگیری های پایتخت در روز ۱۲ خرداد ماه امسال یعنی فقط چند روز پیش روی داد. به گزارش بولتن نیوز، عصر روز ۱۲ خردادماه، ۶ زورگیر سوار بر سه موتور با حمله به یک دلار فروش، ششصد میلیون چک و مقداری دلار وی را در انظار عمومی به سرقت بردند.

زورگیران همگی دارای قمه های بلند بوده و برای ایجاد رعب و وحشت مرتب قمه را به سمت قربانی خود می کشیدند تا اینکه این فرد را از موتور به زمین انداخته و قصد داشتند تا کیف حاوی چک و دلار را به سرقت ببرند اما با مقاومت فرد قربانی روبرو شدند.
پس از پرت شدن فرد قربانی به زمین، سه زورگیر که در ترک موتور نشسته بودند، پیاده شده و با قمه کشیدن فرد زور گیر را از پشت به زمین خوابانده و در حالی که این فرد داد و فریاد می کرد، زورگیران مرتب با قمه کشی وی را تهدید می کردند و در نهایت موفق شدند کیف حاوی چک و دلارهای وی را به سرقت ببرند.
زورگیران پس از سرقت کیف فرد قربانی برای اینکه مردم و رهگذران به آنها حمله نکنند قمه های خود را به سمت آنها می کشیدند و بعد از لحظاتی چهار زورگیر با ۲ موتور به سمت غرب خیابان کمالزاده حرکت کرده و وارد خیابان اردیبهشت شده و ۲ زور گیر هم با یک موتورسیکلت به سمت شرق خیابان کمالزاده حرکت کرده و وارد خیابان ۱۲ فروردین و سپس متواری شدند.

این هم نمونه بارز این دسته موضوعات و در قلب پایتخت است. مطمئنا پلیس با این چنین رفتارهایی که باعث ایجاد رعب و وحشت مردم می شود برخوردهای قانونی کافی خواهد کرد، اما بروز چنین اتفاقاتی باعث ترس مردم از جامعه پیرامون خود به علت عدم امنیت می شود.

حال با چنین پدیده هایی باید چگونه رفتار کرد؟ آیا این ۶ زورگیری که در روزهای گذشته با حمله به یک فرد تمام زندگی او را با تهدید قمه سرقت کردند، از حکم اعدام عملکردشان با خبر نیستند؟

آیا این دسته از افراد اصلا از حکم اعدام و استفاده از سلاح سرد و ارتکاب به چنین اعمالی هراسی دارند؟ پرواضح است در زمانی که این افراد توسط پلیس دستگیر می شوند ابراز ندامت کرده و از کرده خود پشیمان هستند.

اما طناب دار و اعدام با چنین افرادی شوخی ندارد.

 

گزارش از میثم حاجی پور//