به گزارش پارس نیوز، محسن منصوبی فر روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص آسیب ها و پیامدهای تک فرزندی و تاثیر آن بر شخصیت کودک گفت: متاسفانه در جامعه امروز والدین به دلایلی همچون کمبود وقت برای تربیت کودک، مشکلات اقتصادی و الگوگیری غلط از فرهنگ های دیگر به تک فرزندی روی آورده اند.

وی ادامه داد: در صورت ادامه این روند و گسترش تک فرزندی، در دهه آینده شاهد جامعه ای با جمعی از افراد حساس و عصبی خواهیم بود.

منصوبی فر با بیان اینکه نداشتن خواهر و برادر بر مراحل رشد کودک تاثیر منفی خواهد گذاشت، گفت: چرا که این دسته از کودکان کسی را برای رقابت، بازی، قهر و آشتی و هم صحبتی در خانه ندارند.

این روانشناس ادامه داد: در نتیجه این کودکان بسیاری از مشکلات و شرایط را تجربه نمی‌کنند.

وی افزود: بلوغ روانی نیز یکی از مواردی است که نیاز به تجربه دارد اما این کودکان به‌دلیل تجربه نکردن بسیاری از شرایط رفتاری در این زمینه نیز ناپخته خواهند بود.

منصوبی فر با اشاره به اثرات منفی حساسیت بیش از حد والدین بر روی تک فرزندان تصریح کرد: مراقبت های افراطی والدین و حساسیت های آنان این کودکان را افرادی لوس، ضعیف و کم تحمل بار می آورد.

این روانشناس با بیان اینکه کودکان تک فرزند همواره تقاضای جلب توجه و مدارای افراطی از دیگران دارند، ادامه داد: چراکه والدین آنها همواره اشتباهات آنها را نادیده گرفته و این کودکان با عواقب رفتارهای خود مواجه نشده و دائما با آن‌ها مدارا می‌شود و آنان نیز به این مدارای همیشگی عادت می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات خانواده های تک فرزند تسلیم بودن والدین در برابر کودکان است. به‌علاوه این دسته از کودکان در بزرگسالی نیز همواره انتظار تسلیم بودن دیگران در برابر آن‌ها را دارند.

منصوبی‌فر اضافه کرد: در نتیجه در صورت ورود این افراد به جامعه و عدم تحقق خواسته‌هایشان با مشکل روبرو خواهند شد.

این روانشناس با بیان اینکه افراد تک فرزند در مشکلات و سختی‌ها دچار اضطراب می شوند، عنوان کرد: اضطراب ریشه اصلی همه مشکلات روانی است که در بزرگسالی نیز فرد را دچار افسردگی و پرخاشگری می کند.

منصوبی فر با بیان اینکه در خانواده های تک فرزند، والدین و فرزندان به شدت به یکدیگر وابسته می شوند خاطرنشان کرد: به همین دلیل تحمل دوری و مرگ در این خانواده ها بسیار پایین بوده و عموما این افراد آسیب پذیر خواهند بود.