به گزارش پارس به نقل از فارس،

رخدادهای ۱۵ خرداد ۱۳۵۹

چکیده

ابوالحسن بنی صدر: کسی که در مقام و مسئولیت ریاست جمهوری است باید بتواند تفاهم ملی را به وجود بیاورد یعنی همه ملت را در خط برادری و وحدت بیندازد.

ژوئه نورمان رئیس انجمن بین المللی وکلای دموکراتیک: من احساسات مردم ایران را در اروپا شنیده بودم اما به هیچ وجه انتظار چنین صحنه های پرشوری را نداشتم.

پائلو واشینگتن محقق علوم دینی از آمریکا: قدرت آمریکا و به طور کلی جهان غرب در بمب و تانک و ناوهای هواپیما بر است اما قدرت مردم ایران در ایمان آنها است.

به مناسبت ۱۵ خرداد سالروز قیام خونین مردم مسلمان ایران علیه رژیم شاه میلیون ها تن از مردم کشور راهپیمایی کرده و همبستگی خود را با جمهوری اسلامی و رهبری امام خمینی ابراز داشتند.

یک توطئه بزرگ خرابکاری علیه انقلاب که قرار بود ظاهرا در سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد به مرحله اجرا در آید کشف و خنثی شد و عامل اصلی این توطئه شناسایی و دستگیر شد.

بنی صدر: دشمن می خواهد اقتصاد ما را نابود کند

دکتر ابوالحسن بنی صدر طی سخنانی در مسجد خندق آباد مسائل و مشکلات کشور را برای مردم جنوب تهران تشریح کرده و گفت: دشمن می خواهد اقتصاد ما را متلاشی کند. وی اظهار داشت: امروز روزی نیست که ما به خودمان اجازه دهیم که به جان هم بیفتیم کسی که در مقام و مسئولیت ریاست جمهوری است باید بتواند تفاهم ملی را به وجود بیاورد یعنی همه ملت را در خط برادری و وحدت بیندازد. (۱)

انتظار چنین صحنه های پرشوری را نداشتم

در چهارمین روز اقامت هیئت های نمایندگی شرکت کننده در کنفرانس بررسی مداخلات آمریکا در ایران هیئت های شرکت کننده وارد اصفهان شدند و در فرودگاه اصفهان مورد استقبال استاندار، روحانیون و جمعی از مقامات محلی قرار گرفتند.

ژوئه نورمان رئیس انجمن بین المللی وکلای دموکراتیک گفت: من احساسات مردم ایران را در اروپا شنیده بودم اما به هیچ وجه انتظار چنین صحنه های پرشوری را نداشتم. گفتنی است در مسیر عبور هیئت های خارجی مردم صف کشیده و در حالیکه عکس هایی از شهدای خود را در دست داشتند شعارهای الله اکبر و مرگ بر کارتر سر می دادند.

قدرت مردم ایران در ایمان آنها است

پائلو واشینگتن محقق علوم دینی از آمریکا که از میهمانان این کنفرانس است با تاثر با اشاره به خانواده های شهدا گفت: این مردم رنج عمیقی را متحمل شده اند و همین رنج به انسان قدرت فراوان می دهد. وی ادامه داد: من راجع به اسلام تحقیقات زیادی کرده ام اما هرگز این گونه تسلیم کامل به خدا را مشاهده نکرده بودم. وی افزود: قدرت آمریکا و به طور کلی جهان غرب در بمب و تانک و ناوهای هواپیما بر است اما قدرت مردم ایران در ایمان آنها است.

آمریکا نمی تواند انقلاب ایران را شکست دهد

هایندر دیگر عضو هیئت آمریکایی نیز گفت: این طغیان احساسات توده مردم ایران است، این صحنه ها نشان می دهد که انقلاب در قلب توده های ایرانی قرار دارد و از این رو غیر ممکن است که آمریکا و متحدانش این انقلاب را تهدید کنند و آن را در هم کوبند. گفتنی است بیش از ۱۰۰ سازمان و گروه معتبر بین المللی و ۲۵۰ نماینده از ۵۴ کشور جهان در این کنفرانس بین المللی شرکت کرده اند. (۲)

گرامیداشت ۱۵ خرداد در دانشگاه تهران

به مناسبت ۱۵ خرداد سالروز قیام خونین مردم مسلمان ایران علیه رژیم شاه میلیون ها تن از مردم کشور راهپیمایی کرده و همبستگی خود را با جمهوری اسلامی و رهبری امام خمینی ابراز داشتند. (۳) مردم تهران نیز سالگرد ۱۵ خرداد را با حضور در محل دانشگاه تهران و خیابان های اطراف گرامی داشتند. (۴)

توطئه خرابکاری در مراسم ۱۵ خرداد کشف و خنثی شد

یک توطئه بزرگ خرابکاری علیه انقلاب که قرار بود ظاهرا در سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد به مرحله اجرا در آید کشف و خنثی شد و عامل اصلی این توطئه شناسایی و دستگیر شد. وی یکی از جاسوسان آمریکا و یکی از سردمداران رژیم منفور شاه مخلوع بود که پس از پیروزی انقلاب در ایران به طور مخفی زندگی می کرد و اخبار و اطلاعاتی از اوضاع کنونی کشور را برای آمریکایی ها و جاسوسان سیا در واشنگتن گزارش می کرد. این جاسوس همچنین یکی از عوامل شاپور بختیار و اویسی در داخل کشور محسوب می شد.

نماینده دادستان گفت: بر اساس اظهارات متهم و اسناد و مدارک مهمی که از خانه وی کشف گردید، وی سیامک زند ایرانی فرزند جمیل سرپرست و سردبیر مطبوعاتی دربار بوده و ضمنا کار مترجمی زبان های عربی، انگلیسی و فرانسه شاه و خانواده اش را نیز بر عهده داشته است. (۵)

پی نوشت:

۱- اطلاعات، ۱۷ خرداد ۱۳۵۹، صفحه ۱۲

۲- اطلاعات، ۱۷ خرداد ۱۳۵۹، صفحه ۱۱

۳- اطلاعات، ۱۷ خرداد ۱۳۵۹، صفحه ۳

۴- اطلاعات، ۱۷ خرداد ۱۳۵۹، صفحه ۴

۵- اطلاعات، ۱۷ خرداد ۱۳۵۹، صفحه ۱ و ۱۲