به گزارش پارس نیوز، 

در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، تمامی لیست اصلاح طلبان، با نام امید به سرلیستی محسن هاشمی با اعتماد مردم رأی آوردند و سکان شورای پنجم و نظرات بر کلان شهر تهران را برعهده گرفتند.

در اول شهریور ماه سال 96 بود که اعضای شورای پنجم سوگند خوردند و رسما فعالیت خود را آغاز کردند و اکنون یکسال از دوره پنجم شورا گذشته است و اخیرا با حواشی خاص، گزارش عملکرد یکساله شورا منتشر شد.

در ابتدای این گزارش مقایسه کوتاهی با مدت مشابه شورای چهارم شهر تهران صورت گرفته که در آن شورا از هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا حضور داشتند.

انتخاب 4 شهردار در یک سال

یکی از رکوردهایی که شورای شهر تهران در دوره پنجم توانست به نام خود ثبت کند انتخاب 4 شهردار و سرپرست شهرداری در طول یکسال بوده که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، احتمال اینکه پنجمین شهردار برای پایتخت ایران انتخاب شود، کم نیست.

پس از آغاز به کار شورای پنجم گزینه‌های مختلفی برای تصدی پست شهرداری تهران از سوی جناح‌های مختف اصلاح طلبان مطرح شد که نهایتا اعضای شو4را با حضور محمد علی نجفی در شهرداری تهران به اجماع رسیدند و تا تأیید وی مصطفی سلیمی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند؛ 6 ماه از آغاز به کار نجفی در شهرداری نگذشته بود که به علت بیماری استعفا داد و سمیع الله حسینی مکارم عهده‌دار سرپستی شهرداری تهران شد که البته برای شهرداری هم نامزد بود ولی اعضا به محمد علی افشانی به عنوان شهردار تهران رأی مثبت دادند.

در سال اول پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در مجموع 81 جلسه علنی و رسمی برای بررسی طرح‌ها و لوایح برگزار شد و اعضا 198 تذکر به مدیریت شهری و دیگر بخش‌ها دادند.

تذکر یکی از ابزار‌هایی است که نماینده مردم در صحن شورا می‌تواند از آن استفاده کند تا اقدامات با سرعت بیشتری انجام شود و کاستی‌ها نیز برطرف شود که در همین راستا 198 فقره تذکر کتبی اعضای شورا به شهردار تهران ابلاغ شده است که تا وصول پاسخ حدود 175 مورد پیگیری صورت گرفته است.

در سال اول شورا، بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران و ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران هیچ تذکری را ندادند و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم فقط یک تذکر داده است.

شورای شهرتهران دارای 6 کمیسیون تخصصی، نظارت و حقوقی، سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، شهرسازی و معماری، عمران و حمل و نقل، فرهنگر و اجتماعی و برنامه بودجه است.در یکسال اول شورا، کمیسیون برنامه و بودجه بیشترین و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کمترین  طرح و لوایح را داشته  است.

اعضای شورای شهر تهران برای نظارت بهتر بر عملکرد شهر از محلات و مناطق بازدید می‌کنند که در این خصوص بهاره آروین کمترین و افشین حبیب زاده بیشترین بازدید را از محلات داشته است.