به گزارش پارس ، عبدالوهاب فراتی، ‎ نویسنده کتاب « اندیشه سیاسی امام خمینی» در پاسخ به این سؤال فارس که اولویت در تفکر سیاسی امام خمینی (ره) چیست، گفت: امام از جمله اندیشمندانی بودند که بیش از آنکه به پاسخ مسایل بپردازند تلاش داشتند تا پرسش های خود را عمیق و با اهمیت بیشتر مطرح کنند. بنابراین نخست باید بررسی کرد که ایشان در پی حل چه دغدغه و مشکلی در عصر خود بودند و از چه چیز رنج می بردند.

وی با اشاره به اینکه نظریه پردازان و متفکران زیادی به اساسی ترین دغدغه های ذهنی امام خمینی (ره) پرداخته اند، گفت: دو دغدغه بزرگ ایشان در طول مبارزات سیاسی و تشکیل حکومت، نخست مهجوریت دین و سپس استبداد و نفی آزادی بود. بنابراین نخستین نکته این بود که اسلام در جامعه مهجور مانده، به آموزه های دینی بی اعتنایی شده، جامعه به سبک تفکر غرب با جدایی از دین اداره می شود و رژیم پهلوی هیچ علاقه ای به مذهب ندارد و در مقابل جلوی شریعت، دین و قرآن را نیز گرفته است.

فراتی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) در تمام دوران حیات خود تلاش کردند تا دین را وارد متن زندگی مردم کنند، افزود: ایشان معتقد بودند که در شرایطی می توان قرآن را وارد متن زندگی کرد که تبدیل به یک دغدغه شود، درحالی که استبداد و حکومت دیکتاتوری دوران شاه اجازه چنین کاری را نمی داد و انسان ها اجازه نداشتند آزادانه در لوای حکومت تن به اجرای شریعت دهند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه آزادی باید در امتداد دین در جامعه رعایت شود، گفت: منظور از آزادی مد نظر امام، آزادی به معنای اباحی گری در کشورهای غربی نبود، این تعریف از آزادی در چارچوب های اسلام نمی گنجد.

نویسنده کتاب « ‎ انقلاب اسلامی و بازتاب آن» ادامه داد: تفاوتی که بین امام خمینی (ره) و برخی از متفکران دیده می شود به همین باز می گردد که برخی از آنها معتقدند باید به اسلام، عدالت، آزادی، استقلال و… توجه نشان دهیم اما امام خمینی باور داشتند که اگر به اسلام توجه کنیم، سایر المان ها در حاشیه اش رعایت خواهد شد؛ زیرا در درون اسلام استقلال، آزادی، عزت و… لحاظ می شود. اگر بتوانیم از این منظر به بررسی مفاهیم سیاسی بپردازیم به تفکرات امام خمینی (ره) نزدیک شده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای درک بهتر تفکر سیاسی امام خمینی (ره) باید گفتمان ایشان را با مفاهیم خاص تبیین کرده و آن را در جامعه شرح دهیم، اظهار کرد: مردم باید بدانند که حل مشکلات جامعه با بازگشت به متن دین صورت می گیرد و اسلام این ظرفیت را دارد که مشکلات جامعه مان را حل و فصل کند، از سوی دیگر باید در داخل حکومت اسلامی مجریانی گمارده شوند که چنین نگرش جامعی را باور داشته و بتوانند آن را عملیاتی کنند.

فراتی در پایان اظهار داشت: با توجه به نزدیکی به ایام انتخابات این نکته حایز اهمیت است که مجری حکومت چه کسی باشد تا به ترویج افکار امام خمینی (ره) پرداخته و برای تحقق این ایده بزرگ به جلب اعتماد مردم بپردازد. تفکر ایشان باید در متن جامعه مورد توجه قرار گیرد و به خوبی تبیین و عملیاتی شود.