به گزارش پارس نیوز، بیمه تکمیلی طرف قرارداد با صندوق بازنشستگی طی سالهای اخیر،بیمه آتیه سازان حافظ بوده است و تعداد بازنشستگان و خانواده‌های تحت تکفل آنان که تحت پوشش این بیمه قرار دارند بیش از ۲ میلیون نفر هستند، اما گویا از این بیمه ناراضی‌اند.

و در مقابل این نارضایتی، شرکت بیمه گر دیگری که شرایط ساختاری جدید صندوق بازنشستگی را داشته باشد وجود ندارد تا در مناقصه صندوق بازنشستگی شرکت کند، در نتیجه، این مناقصه به نظر می رسد امسال هم بدون فضای رقابتی برگزار شود.

از سوی دیگر، اعتبار پوشش بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ در سال جاری به اتمام رسیده چراکه هرسال در مردادماه اعتبار بیمه تکمیلی به اتمام می رسد و صندوق بازنشستگی با برگزاری مناقصه، یک شرکت بیمه‌گر برتر و مناسب را انتخاب می کند اما اکنون پس از گذشت یکماه، چون فضای رقابتی وجود ندارد، هنوز مناقصه برگزار نشده و صندوق به ناچار قرارداد بیمه آتیه سازان حافظ را به مدت یکماه مجددا تمدید کرده است.

 

به تعویق افتادن مناقصه به دلیل رقابتی کردن فضاست/شاید بازهم آتیه سازان برنده شود 

زهرا زاده‌غلام مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در رابطه با وضعیت قرارداد جدید بیمه تکمیلی برای بازنشستگان به خبرنگار فارس می گوید: مناقصه قرارداد بیمه تکمیلی جدید هنوز برگزار نشده و به دلایلی به تأخیر افتاده است. 

وی ادامه می دهد: هنوز مشخص نیست که کدام بیمه متولی بحث بیمه تکمیلی بازنشستگان در سال جاری خواهد بود. 

زاده‌غلام در پاسخ به اینکه گفته شده بیمه آتیه‌سازان حافظ نتوانسته انتظارات صندوق را برآورده کند و به احتمال زیاد، صندوق بازنشستگی با بیمه ملت قرارداد خواهد بست، گفت: سقف تعهدات مشخص است، آنچه گفته شده که آتیه‌سازان نتوانسته به تعهدات خود در قبال ما عمل کند اینگونه نیست و شاید حتی بیمه امسال بازنشستگان در بحث درمان همین آتیه‌سازان باشد. 

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه می‌دهد: دلیل اینکه گفته شده آتیه‌سازان مناسب نیست و امسال شاید پای کار نباشد، رقابتی کردن ماجراست، ما می‌خواهیم با راه‌انداختن یک بازار رقابتی،‌ بیمه‌ای که برای بازنشستگان کارساز و مفید است را به میدان بیاوریم. 

وی از بیان دلایل به تأخیر افتادن جلسه مناقصه بیمه تکمیلی، امتناع کرد و گفت:‌ تا پایان هفته وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان مشخص می‌شود، افزایش سقف تعهدات در این بیمه جدید وجود دارد، اما جزئیات آن در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد. 

شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که پنج سال پیاپی عهده‌دار بیمه تکمیلی بازنشستگان بوده نتوانسته در این سالها به همه تعهدات خود عمل کند، اما امسال هم با نبود شرکای دیگر، فضای رقابتی وجود ندارد و گویا بیمه تکمیلی بازنشستگان همین آتیه سازان خواهد بود. 

براساس شنیده‌ها در جلسه‌ای که به منظور بررسی وضعیت بیمه تکمیلی برگزار شده، قرار است بازاری برای رقابت‌پذیرکردن سایر بیمه‌های تکمیلی به راه بیفتد و به همین دلیل است که تعیین‌تکلیف بیمه تکمیلی و جلسه مناقصه به تعویق افتاده است تا شرکت‌های بیمه به مناقصه بپیوندند. 

 

۱۴ شرکت بیمه‌گر پا پَس کشیدند

طبق روال قانونی، از سوی صندوق بازنشستگی درخواست و فراخوان برای مناقصه اعلام شده و شرکت‌ها در سامانه ثبت می‌شوند، مهلت قانونی هم در این خصوص داده شده و باید در تاریخ اعلام شده، مستندات و تقاضانامه خود را ارسال کنند. 

به نظر می‌رسید حدود ۱۷ شرکت بیمه گر درخواست خود را در زمینه شرکت در مناقصه اعلام کرده و باید در مدت ۱۰ روز طرح‌های پیشنهادی خود را به صندوق ارسال می کردند اما طبق شواهد موجود، پس از گذشت زمان تعیین شده فقط ۳ شرکت پای کار مانده‌اند که یکی از آنها بیمه آتیه‌سازان حافظ است. 

علاوه بر فرایند قانونی دعوت و مناقصه، برای هر شرکت بیمه‌گر نامه‌ای رسما از صندوق بازنشستگی ارسال می شود. آنچه مدنظر صندوق بازنشستگی است، افزایش سقف تعهدات بیمه در قبال بازنشستگان است، اما متأسفانه در این مدت کوتاه آنچه عاید بازنشستگان شده چیزی جز ضرر نیست چرا که فرایند تمدید و امضای بیمه به تعویق افتاده است. 

نارضایتی بازنشستگان از بیمه آتیه سازان حافظ

جمشید تقی زاده  مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به تدوین بسته جدید بیمه تکمیلی می گوید: دو میلیون بازنشسته و خانواده آنها را تحت پوشش داریم و در بسته جدید اولین اقدام حمایت از ۳۲ هزار بیمار صعب‌العلاج است. همچنین صندوق در راستای سیاستهای حمایتی و جبرانی در پوشش هزینه‌های توانبخشی، مبلغ توانبخشی را امسال به ۵۴۰ هزار تومان برای هر بازنشسته افزایش داده است.
 
وی ادامه می دهد: تعداد بازنشستگان و خانواده‌های تحت تکفل آنان را که تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ قرار گرفته اند بالغ بر ۲ میلیون نفر برشمرد و از اینکه بازنشستگان از عملکرد این بیمه ناراضی هستند ابراز تاسف کرده و می گوید: درصورت ادامه این روند، تصمیم‌های جدید خواهیم گرفت.

تقی زاده می گوید: بیمه آتیه سازان حافظ پروسه‌های طولانی برای بررسی اسناد پزشکی بازنشستگان دارد و به همین دلیل یک ماه پروسه بررسی اسناد درمانی طول می کشید.
 
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه سعی می‌کنیم بیمه ملت را که متعلق به خودمان است تقویت کنیم می گوید:اما بیمه ملت فعلا زیرساخت های لازم را ندارد و با بیمه آتیه‌سازان ادامه می دهیم اما اگر رضایت بیمه شدگان را جلب نکند حتما تصمیمات جدی درباه آن خواهیم گرفت و آتیه سازان موظف به اجرای سیاست های کلان صندوق بازنشستگی کشوری خواهد بود.

قراردادهای بیمه تکمیلی بازنشستگان هر سال تا تاریخ ۳۱ مردادماه اعتبار دارد و اکنون یک ماه از این تاریخ گذشته و باید هر چه سریع‌تر قرارداد جدید بیمه منعقد شود. 

 

مدیرعامل بیمه آتیه سازان:مشکلی با صندوق بازنشستگی نداریم

اما مهدی ریاحی فر مدیرعامل بیمه آتیه سازان حافظ در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در رابطه با تمدید قرارداد بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ با صندوق بازنشستگی کشوری می گوید: امسال نیز پای کار هستیم و مشکلی برای تمدید قرارداد نداریم. اینگونه نیست که صندوق بازنشستگی از وضعیت بیمه آتیه‌سازان ناراضی باشد حتی هم اکنون به بحث بیمه‌ای تکمیلی بازنشستگان وروده کرده‌ایم و برای یک ماه آن را تمدید کرده‌ایم.

مدیر عامل بیمه آتیه‌سازان حافظ می گوید:یکسری بحث‌های ساختاری و شکلی مطرح بوده که با وضعیت قراردادها، سقف تعهدات و بودجه‌ای که باید در نظر گرفته شود تا صندوق بازنشستگی آن را تامین کند. این در حالی است که بحث‌ تورم‌های اخیر را هم داشته ایم.

 بیمه تکمیلی در صندوق بازنشستگی «بازطراحی» شد

ریاحی‌فر می افزاید: صندوق بازنشستگی نرخ‌های جدید بیمه تکمیلی را بازبینی کرده و چون باز طراحی شده، برگزاری مناقصه به تاخیر افتاده است. ساختار جدیدی در صندوق طراحی شده و به نظر می‌رسد سایر شرکت‌های بیمه‌گر نتوانند در مهلت باقیمانده، خود را با این ساختارها منطبق کنند البته شرکت‌های بیمه‌گر نسبت به تغییرات ساختاری خود اقدام کرده‌اند اما احتمالا برای سال بعد آمادگی شرکت در مناقصه را دارند.

وی می گوید: این در حالی است که بیمه آتیه‌سازان دارای نمایندگی های متعدد است، ساختار نرم‌افزاری ایجاد کرده و به مدت 2 سال است که فعالیت‌هایش را اینگونه به روز ارائه می‌دهد و این موضوع، ورود را برای سایر شرکت‌های بیمه سخت کرده و باید هزینه زیادی بابت آن دهند.

مدیر عامل بیمه آتیه‌سازان حافظ در مورد افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان می گوید: مسلما افزایش خواهد یافت اما برای ما فرقی نمی‌کند چرا که صندوق باید تعهد کند و ما تمام پرداختی‌ها را در قالب یک سند دریافت می‌کنیم و تا کنون نیز در پرداخت هزینه‌های آن از سوی صندوق بازنشستگی مشکلی نداشته‌ایم.

 

بنابراین صندوق بازنشستگی در این یک ماهی که مناقصه به تأخیر افتاده پیش‌بینی کرده که با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ به مدت  یک ماه مجدد قرارداد بیمه‌ای بازنشستگان را تمدید کند تا هزینه‌های سرسام‌آور درمان یک ماه هم که شده گریبانگیر بازنشستگان نشود.

از طرفی حق بیمه‌ای که بازنشستگان هم اکنون برای استفاده از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند، ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر نفر است اما این میزان حق بیمه قرار است در سال ۹۷ به ۳۰ هزار تومان افزایش یابد.

حالا باید منتظر بود تا ببینیم آیا صندوق بازنشستگی می‌تواند هر چه سریع‌تر قرارداد بیمه تکمیلی خود را  با شرکت بیمه گری که رضایت بازنشستگان را جلب می کند، منعقد کند تا بازنشستگان ضرر و سختی کمتری در بحث پرداخت هزینه‌های درمانی متحمل شوند و آیا با افزایش سهم حق بیمه،می تواند سطح خدمات را نیز به تبع آن افزایش دهد؟.