به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در مراسم سالگرد آیت الله احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در استان گیلان آن مرحوم را یک روحانی فراموش نشدنی کشور و جامعه روحانیت معرفی و اظهار کرد: آیت الله احسانبخش خدمتگزار مردم، عالم ربانی و جانباز بود و می توان او را مصداق بسیار صحیح شهیدان دانست.

وی روحانیت و مردم را محور سخنان خود بیان کرد و افزود: روحانیت و مردم از کلیدواژه های بسیار مهم انقلاب هستند که ملت ایران در این شرایط حساس عمیقا باید به آن توجه داشته باشند و در انجام هر کاری آن را اصل قرار دهند.

وی دو رکن روحانیت و مردم را هویت انقلاب اسلامی دانست که نیازمند توجه و تحلیل است و تصریح کرد: باید این ارتباط بین مردم و روحانیت را عمیق تر کنیم زیرا امروز نقشه ها، توطئه ها و دسیسه های فراوانی در کار است و می خواهند بین این دو عنوان که در حقیقت یکی هستند جدایی و تفکیک ایجاد کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز اگر می بینیم بعد از ۱۲سال از رحلت یک روحانی که عمر خود را برای اسلام و انقلاب و خدمت به مردم گذاشته، می گذرد اما این گونه مورد تجلیل قرار می گیرد، در واقع نشان دهنده همین ارتباط قوی و محکم بین قشر روحانیت و مردم است.

وی با اشاره به ضرورت وجود روحانیت برای جامعه و مردم، ادامه داد: وقتی به عمق معارف دینی یعنی قرآن و روایات معصومین (ع) مراجعه می کنیم این حقیقت برای همگان روشن می شود که مسوولیت اصلی حفظ دین در زمان غیبت کبری با روحانیت است و مردم مساله مهم تری جز دین ندارند و در طول زندگی واژه ای مقدس تر از دین را درک نکرده اند.

وی ادامه داد: اگر دین را از انسان بگیرند و ارتباطش را خدا را نادیده انگارند، این زندگی جدا از دین در واقع همانند زندگی سایر حیوانات و موجودات است؛ ارزش یک انسان در دین داری او و مراتب وجودی او در مرتبه دین داری اوست، زیرا مال و عنوان از بین رفتنی است و تنها چیزی که هم دنیا و هم آخرت انسان را می سازد، دین خواهد بود.

فاضل لنکرانی با تاکید بر این که « هیچ چیزی در زندگی بشر باارزش تر از دین وجود ندارد» گفت: در زمان غیبت ولی عصر (عج) این روحانیت است که متولی و مبین دین خواهد بود؛ ما برای روحانیت به عنوان یک شغل، ظاهر و یا لباس ارزش قائل نیستیم بلکه هویت اصلی روحانی است که این هویت نشات گرفته از دین است.

وی با بیان این که « هزار سال است که مردم روحانیت را به عنوان مبین و پاسدار دین می شناسند» خاطرنشان کرد: امام (ره) وظیفه اصلی خودش را حفظ دین مردم می دانست و فرمودند « من تا زمانی که زنده هستم نخواهم گذاشت دین مردم ملعبه احزاب و سیاست بازی ها قرار گیرد» ؛ لذا اگر عالمی بنابر علمش عمل نکند و دین جامعه به انحراف کشیده شود، مورد لعن خدا قرار می گیرد.

وی با بیان این که « امروز مراکز امنیتی دنیا همه توان خود را معطوف به ساختن مکتب ها و مذهب های انحرافی و جعلی کرده اند و دیگر برای ساخت سلاح هزینه نمی کنند» تاکید کرد: استکبار جهانی متوجه شده که دین، نیاز بشر امروز است و براین اساس عرفان سازی و دین سازی می کنند و ۱۰۰ها مکتب عرفانی جعلی درست کرده اند تا به خورد جوانان بدهند.

فاضل لنکرانی ادامه داد: کسی که باید تشخیص دهد که کدام مکتب انحرافی است و این انحراف را در جامعه بشناسد و فریاد برآورد، روحانیت است؛ در واقع روحانیت چشم بیدار و مراقب دین است و آن چه را که قرآن، رسول خدا (ص) و ائمه معصوم (ع) فرمودند را فرا می گیرد و همان را در اختیار بشر و جامعه قرار می دهد.

وی با بیان این که « انقلاب اسلامی بدون روحانیت نمی تواند به مسیر خودش ادامه دهد» اظهار کرد: امام خمینی این نظام را بر پایه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بنا کرد و فرمود « اگر تمام آزادی ها و استقلال هه را به ما بدهند اما قرآن، احکام اسلامی، حجاب، قصاص، نماز، روزه و… را از ما بگیرند، ما این استقلال را نمی خواهیم» ؛ شخصیتی که ندای آزادی او در دنیا نظیر ندارد و درک او از آزادی بی مانند است این حرف را زده است و در واقع رهبر هیچ انقلاب درک بالای امام را از آزادی نداشته است.

وی با تصریح بر این که « ملت مسلمان ایران از آزادی منهای قرآن، استقلال منهای اسلام و روحانیت منهای اسلام بیزار هستند» خاطرنشان کرد: جدا کردن اسلام از روحانیت خیانت است و آن هایی که می خواهند اسلام را از بین ببرند اول روحانین را از آن جدا می کنند؛ اسلام بدون روحانیت، اسلام نسیت زیرا اسلام با پوشش روحانیت به اینجا رسیده است و این روحانیت بوده که همواره از اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) دفاع کرده و مردم نیز این را می فهمند بنابراین روحانی را برای دین خود مفید می دانند.

این استاد حوزه با اشاره به تاثیر وجود مرجعیت دینی در پیروزی انقلاب، ادامه داد: مردم حلال و حرام ها را از امام می گرفتند و دیدند که او تمثیلی از اسلام در عصر حاضر است و هرآنچه که دین از مردم می خواند را امام (ره) همان را بیان می کند بنابراین گوش به فرمانش دادند.

وی با بیان این که « دشمنان داخلی و خارجی اسلام و انقلاب، همواره برای حذف روحانیت دسیسه می کنند» اظهار کرد: تنها دلیلی که مردم می توانند با ولایت ائمه (ع) مرتبط باشند، همین روحانیت است و کسی که امروز بگوید من امام زمانی هستم ولی روحانیت را قبول ندارم، در واقع امام زمان را نیز قبول نکرده است؛ زیرا ائمه معصوم (ع) ما را مکلف کردند که در زمان غیبت بهروحانیت مراجعه کنیم و اگر امروز ما گوهر ولایت فقیه را در اختیار داریم، دلیلش همین روحانیت و مراجع هستند که ولایت فقیه را در دل دین بیرون آوردند.

وی با بیان این که « اگر روحانیت وجود نداشت، ما امروز ولایت فقیه نداشتیم» تصریح کرد: استقلال و عظمت امروز کشور ما به خاطر همین ولایت فقیه است و غرب امروز توان مقابله با ایران را از دست داده است؛ روحانیت واسطه و تنها حلقه اتصال مردم، دین و ولایت ائمه (ع) هستند.

فاضل لنکرانی روحانی را کسی معرفی کرد که عمر خود را برای درک اسلام سپری کرده و مهذب است و دنبال دنیا و مقام های دنیایی نیست و به مرحوم آیت الله احسانبخش اشاره کرد و گفت: افرادی امثال آیت الله احسانبخش که سال ها تحمل کردند و زحمت کشیدند و عمر خود را صرف خدمت به مردم کردند، در واقع خدمت بزرگی به اسلام، انقلاب و نظام کردند، مصداق واقعی روحانی هستند.

وی با بیان این که « روحانی ای مورد تایید ائمه خواهد بود که در فراز و نشیب ها خود را نشان دهد» یادآور شد: آیت الله احسانبخش ویژگی های روحانی واقعی را داشت و کاروان های کمک های اهدایی شمال به جبهه های حق علیه باطل، از خدمات ارزنده این روحانی والا مقام بود؛ ساخت مساجد متعدد و مصلی رشت نیز از برکات این عالم فرزانه است؛ کتاب « آثارالصادقین» یکی از یادگاری های بسیار گرانقدر آیت الله احسانبخش است که از ایشان بجا ماند.

وی ولایت را تنها حقیقتی دانست که خدا برای مردم قرار داده است و یادآور شد: ولایت فقیه شعاعی از ولایت ائمه معصوم (ع) است و خوشا به حال شیعیان و آن هایی که اهل ولایت هستند.

فاضل لنکرانی در پایان آیت الله احسانبخش را افتخار استان گیلان خواند و گفت: جامعه روحانیت به داشتند علما و فضلایی مانند آیت الله احسانبخش به خودش می بالد و مردم باید با تامل و تفکر در سیره این بزرگان، آثارشان را زنده نگه دارند.