به گزارش پارس نیوز، احمد حاجبی در دومین همایش ملی پیشگیری از خودکشی با پرداختن به یکی از زوایای خدمات نظام روان به آحاد جامعه که مربوط به عملکرد بیمه‌ها هست، اظهار داشت: در این حوزه باید سامانه‌ها و خدمات بیش از گذشته به سمتی پیش رود تا اعتماد مردم برای دریافت خدمات روان از طرف روانپزشکان و روانشناسان افزایش یابد که این امر در گرو عملکرد بیمه‌ها است.

وی ادامه داد: البته و خوشبختانه شرایط کنونی نسبت به چند سال گذشته در این حوزه بهتر شده است به طوری که 6 الی 7 خدمت رایج روانپزشکی از جمله ویزیت روان پزشک و خدمات خانواده درمانی و گروه درمانی در حوزه خدمات درمان با تعیین تعرفه به ارزش نسبی قید شد ولی متأسفانه در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در توضیح بیشتر عنوان کرد: این مشکل از سوی بیمه‌ها نشأت می‌گیرد یعنی اینکه متأسفانه بیمه‌ها در پذیرفتن تعرفه خدمات روانپزشکی که ثبت قانونی نیز شده است، سلیقه‌ای رفتار می‌کنند. مثلا یک اداره کل بیمه استانی در کشور تعرفه این خدمات را پوشش می‌دهد ولی دیگر اداره کل بیمه‌ای استان دیگری آن را نمی پذیرد. 

حاجبی در توضیح آسیب‌های عملکرد سلیقه‌ای در حوزه خدمات روان عنوان کرد: به هرحال وقتی تعرفه‌های بیمه‌ای خدمات روان به درستی اجرا شود مردم نیز با سهولت و شرایط بهتری نزد روانپزشک خواهند رفت. از طرفی نیز انگیزه‌ای برای روان پزشکان جوان خواهد بود تاخدمات بیشتری در حوزه روان به مردم ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسلما افزایش مراجعه مردم برای دریافت خدمات متعدد روان که امروزه نیز در جامعه بسیار نیاز است، در گرو عملکرد مناسب بیمه‌ها است تا با روان سازی پوشش بیمه‌ای بهتر مردم بتوانند با فراغ بال و بدون نگرانی از هزینه‌های خدمات روان و مشاوره از این دانش و علم روان به خوبی استفاده کنند که تأثیر بسیاری نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور خواهد داشت.

دومین همایش ملی پیشگیری از خودکشی با شعار "خودکشی قابل پیشگیری است به یکدیگر کمک کنیم" در سالن همایشهای راضی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده است.