به گزارش پارس نیوز، 

با توجه به آغاز محاکمه علنی متهمان و اخلالگران بازار سکه و ارز از سوی دستگاه قضایی کشور حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نماز جمعه امروز تهران به عنوان سخنران پیش از خطبه ها حضور یافت.

در این سخنرانی سخنگوی قوه قضاییه نحوه رسیدگی به پرونده های مربوط به اخلالگران بازار ارز و سکه را تشریح کرد.

 وی در سخنانش گفت: سه مطلب را در این مدت زمان می‌گویم که اولین آن گزارش مختصری است از آنچه قوه قضاییه در حال انجام آن است و در حال انجام وظیفه است و اشاره کنم که به لطف وافر و بیش از حد خداوند عبرتی گرفتیم به مناسبت شهریور.

لطف پروردگار ماه ذی الحجه بود که روزهای پایانی آن را در حال طی کردن هستیم. در این ماه شب و روز عرفه را داشتیم در این ماه شب و روز عید قربان و عید سعید غدیر خم و روز مباهله را داشتیم که البته عید ولایت و روز عید غدیر خم از همه اینها بالاتر است.

اژه‌ای گفت: امیدوارم تفضلات الهی در این ماه شامل همه ما شده باشد و آنچه در این شهریور انجام گرفته است و می‌تواند عبرتی برای حال و آینده باشد این است که ما بعد از انقلاب عبرت های زیادی داشتیم اما یکی از ماه های پر عبرت برای ما همین شهریور است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ماه شهریور از یک جهت خباثت و شیطنت شیطان بزرگ و اذناب داخلی آن را در آستانه انقلاب تا امروز و از طرفی دیگر هوشیاری و بصیرت و صبر و استقامت و ایمان و مقاومت ملت عزیز را نشان داده است که هر دوی اینها کم نظیر است.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در آستانه انقلاب بودیم که رژیم منحوس پهلوی به اشاره اربابش آمریکا در یک روز در چند ساعت در میدان ژاله سابق و شهدای امروز چند هزار انسان بی گناه بدون سلاح و تجهیزات را به خاک و خون کشید به این منظور که مردم به پا خواسته را بترساند و آنها را از راه و هدف خود مأیوس کند اما مردم هوشیار تر شدند و جلوتر رفتند.

در زمانی که هنوز انقلاب ما نوپا بودو دستگاه های حکومتی هنوز کامل استقرار پیدا نکرده بودند و نیروهای مسلح هنوز سامان درستی پیدا نکرده بودند در سال ۵۹ در پایان شهریور می بینیم که حزب بعث عراق به سرکردگی صدام بدبخت می آید و جنگ نظامی سنگینی را بر کشور ما تحمیل می‌کند و هواپیماهای آن از عراق بلند می شوند و مرکز پایتخت ما را بمباران کردند.

در شرایطی که منافقین و بنی صدر مخلوع هم دست شده بودند و با پشتوانه استکبار صحنه را بر مردم ترک کرده بودند و بعد از آنکه اعلام جنگ داخلی کردند و بعد هم به خارج گریختند و فرار کردند می بینیم که در هشتم شهریور در یک روز رئیس جمهور و نخست وزیر منتخب مردم را و نمایندگان ملت را که هنوز مدت کوتاهی از عمرشان نگذشته بود به خاک و خون کشیدند.

محسنی اژه‌ای گفت: بسیار کم نظیر و بی نظیر است در دنیا که رئیس جمهر و نخست وزیر تازه انتخاب شده در یک روز با حوادث قبلش به شهادت برسانند تا این ملت را از ادامه راه باز دارند آیا بازداشته شدند یا با مقاومت بیشتر راه را ادامه دادند.

هنوز مردم مشغول عزاداری بودند که در چهاردهم شهریور دادستان کل انقلاب شهید قدوسی یک عالم وارسته و مجاهد و خستگی ناپذیر را که ستونی برای انقلاب بود را به شهادت رساندند.

ده ها اقدام دیگر ضد امنیتی از دشمنان ما سر زده است یک عالم را به نام شهید آیت الله مدنی رد بیستم شهریور به شهادت رساندند در همین شهریور یک فرد مجاهد خستگی ناپذیر که نفوذ ناپذیر بود را به نام سید اسدالله لاجوردی را شهید کردند.

هرکدام از این جنایت های دشمن که به کشور تحمیل شده می‌توانست انقلاب را به تلاطم بیاندازد اما مردم به حمدالله با هوشیاری و استقامت و با اطاعت از ولی امر نه در راه نماندند بلکه مسیر را با قدرت بیشتری ادامه دادند.

وی افزود اما گزارش قوه قضاییه حکایت از آن دارد که می‌دانید امروز مواجه هستیم با مشکلات بزرگ اقتصادی مردم عزیز ما مواجه هستند با مشکلات سنگین معیشتی و اقتصادی علت این مشکلات چیست؟ آیا یک علت دارد یا علل مختلف دارد و آیا راه حلی وجود دارد و یک راهکار است یا راهکارهای گوناگون دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مشکلات اقتصادی امروز یک علتش تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همپیمانان اوست که سالیان سال است به ما تحمیل شده و سالهای اخیر تشدید شده است و بی تردید یکی از مشکلات همین است یکی دیگر از علل مشکلات ما عملیات روانی و فضا  سازی دشمن است که احساس این مشکلات و بزرگنمایی مشکلات و آدرس غلط دادن درباره درد و درمان دارد توسط دشمن انجام می‌شود.

اما آیا همه مشکلات همین است به طور قطع نه! بخش دیگر مربوط به سو تدبیر و سو مدیریت است بخشی دیگر مربوط به فساد و فساد اقتصادی است که از سوی انسانهای سودجو و فاسد رخ می‌دهد.

عامل دیگر وقوع مشکلات خیانت است که این دو شاید در برخی موارد هم پوشانی داشته باشد یعنی هم فساد باشد و هم خیانت البته شاید هر کدام به تنهایی رخ دهد اما علت دیگر مشکلات کم کاری و بی انگیزگی برخی از مدیران در رده های مختلف است امروز ما نیاز به مدیران با جرأت و جسارت داریم که با تلاش مضاعف خود در مقابل جنگ اقتصادی دشمن بایستد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: شاید در همه قوا مدیران کم تحمل و کم جرأت باشند البته برخی از مشکلات هم به دلیل عدم اعتماد به نفس برخی از مدیران رخ می‌دهد که اعتماد به نفس ناشی از توکل به خدا در آن ها کاهش یافته است و امکانات خودی را نمی بینند و توانایی های درونی را نمی‌بینند و امید به بیگانه دارند.

آیا برای رفع این مشکلات فقط یک راه حل وجود دارد به طور قطع اینگونه نیست و باید راه حل های متعددی به کار بست در مقابل تحریم باید کار مورد نیاز را انجام داد و در مقابل سایر مسائل هم همینگونه است که ساز و کار خودش را می‌طلبد.

محسنی اژه‌ای گفت: امروز برخی ها در مورد درد و درمان درس غلط می‌دهند و بلافاصله در مواجه با مشکلات آدرس غلط می‌دهند و حتی نسخه های آنها هم غلط است. اینها صدای آمریکا و بی بی سی هستند که از آنها البته توقعی جز این نداریم. آنها قرار نیست نسخه درست بپیچند.

اما بخشی از این ها صداهای قلم به دستان خائن است. افراد صاحب تریبون که خیانت می‌کنند اینها اقدامات که مزدورانه انجام می‌دهند و در فضای مجازی آدرس غلط می‌دهند به مردم و مدعی هم می‌شوند و می‌گویند یک راه بیشتر وجود ندارد و می‌گویند باید تسلیم شوید در مقابل آمریکا و مذاکره کنید با آمریکا.

 اینها همان هایی هستند که می‌گویند چه لزومی به اقتدار و ایستادگی و عزت داریم برویم با آمریکا مذاکره کنیم اما از اینها بپرسیم که چه بر سر تسلیم شدگانی مثل مصر و صدام و لیبی آمد؟

امروز وظیفه قوه قضاییه حسب قانون اساسی و وظیفه شرعی و حسب خون شهدا و ایثارگری جانبازان و مقاومت هایی که تا امروز رخ داده این است که با شهامت و قدرت و با درایت در مقابل هر مفسد و خائنی بایستد.

امروز شاید بپرسید آیا قوه قضاییه ایستادگی کرده است من می‌گویم عزم و جزم ما و تمام فکر و اندیشه مان همین است که با همه توان در مقابل همه مفسدین و دانه درشتها و صاحب مقامات و ثروتها بایستیم و این عزم ماست و در پیشگاه خدا شهادت می‌دهم که ما عزم ما جزم است برای اینکه با مفسدین و خیانتکاران برخورد کنیم.

وی ادامه داد: ما محدودیت هایی داریم مثل بودجه و قانون و کارمند اما از هیچ کدام از اینها متوسل نمی شویم و اینها را بهانه نمی‌کنیم اما یک چیز را باید رعایت کنیم و اگر رعایت نکنیم خلاف عدل است که همانا رعایت قانون است.

اگر بخواهیم عدالت را انجام دهیم باید به قانون عمل کنیم و همه حکومت باید همین کار را انجام دهد نمی شود به عدالت رسید مگر با احترام به قانون اگر قانون نقص دارد باید ان را حل و برطرف کرد.

وی افزود: نمی شود قانون مصوب کشور را زیر پا بگذاریم و بگوییم می خواهیم کار انقلابی کنیم. چند روز قبل در خدمت چندین نفر از نمایندگان مجلس بودم یکی فرمود فلانی باید قوه قضاییه مثل خلخالی در اول انقلاب عمل کند صحبتش که تمام شد گفتم این عملی که می گویید با قانون است یا بی قانون؟ گفت با قانون گفتم شما قوانین را وضع کرده اید و به ما داده یاد در حالی که نظر ما در تصویب قانون رعایت نشده است. باید قوانین عوض شود.

وی افزود: ما باید با قانون عمل کنیم اما بین چند چیز باید ارتباطی برقرار کنیم من به اطاق بازرگانی و بخش های خصوصی رفته ام و دیده ام و خواسته ام که ما برای برخورد با مفسدین در کنارش باید یک قدم دیگر هم برداریم و آن این است که وقتی می خواهیم فردی که متهم به فساد مالی است را دستگیر کنیم که یک مجموعه کارگر دارد و کارگاهی دارد که در حال تولید است باید این موضوع را لحاظ کنیم تا به آن اشتغال زایی ضربه نخورد و به فکر تعطیل شدن آن کارخانه و بی کاری آن همه کارگر باشیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: فردی به اسم زنجانی بازداشت می‌شود شرکت هواپیمایی دارد و ساختمان و پروژه نیمه تمام دارد آیا قوه قضاییه می‌تواند خودش شرکت هواپیمایی اداره کند و یک پروژه نیمه تمام را تمام کند؟ بله ساده است که طرف را محاکمه کنیم و حکم را اجرا کنیم اما رسیدگی فقط به اتهام آیا به نفع کشور یا به ضرر آن است؟

ما از دولت و بخش خصوصی کمک می‌خواهیم تا اینها را بشود کنار هم جمع کرد. مشکل دیگر این است که این فرد متهم مجازات بدنی خود را که باید مثلا به زندان برود را تحمل کرده است اما یک بخش کار او میزان خسارتی است که وارد کرده و میزان اموالی است که تلف کرده و میزان اموالی است که دزدیده است اگر چنانچه مشخص نشود میزان خسارت وارده چقدر بوده است و چقدر اختلاس کرده است اولا به طور طبیعی در مجازات او هم در خصوص رد مال و مجازات نقدی دچار مشکل می‌شویم و خیلی وقتها وصول نمی‌شود.

ما ناچار هستیم یک سری مسائل را لحاظ کنیم برخی می‌گویند چرا یک سال است طرف را گرفته اید اما محاکمه نکرده اید خب بررسی اموال و کارهای و میزان جرائم وی قابل انام آن هم به صورت سریع نیست.

معاون اول قوه قضاییه گفت: گاهی میبینید یک کارشناسی امروز صورت میگیرد اما یک ماه دیگر کارشناسی مجدد می شود آن هم با اختلاف فاحش خب ما این را چکار کنیم؟

عزیزان من توجه داشته باشید در برخی از پرونده می‌گویند خوردند و بردند اما برای آنکه ذهنتان آگاه شود می‌گویم که برای مثال در پرونده ۳ هزار میلیاردی که برخی جاها می نشینند و می گویند خوردند و بردند زمانی که ایشان دستگیر شد ۲ هزار ۸۵۰ میلیارد بدهی وجود داشت که به بیت المال برگشت و از شخص ایشان ۶۴۳ میلیارد جزای نقدی گرفته شد. فقط از متهم ردیف اول بیش از تمام سه هزار میلیاردی که در اذهان مردم وجود داشت برگشت. 

در پرونده های ما چندین مدیر و معاون رئیس جمهور و آقازاده و شهردار محکوم شده اند که توجه داشته باشید که دشمن به شما آدرس غلط ندهد.