به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی محیط زیست به شرح زیر ارائه شده است:

سازمان خواربار و کشاورزی جهانی تخمین زده است که ۱.۳ میلیارد تن غذا در هر سال هدر می رود، این در حالی است که ۸۷۰ میلیون نفر به سوء تغذیه مبتلا هستند. اسراف مواد غذایی به این شکل آن هم در زمانی که میلیون ها نفر گرسنه اند قابل قبول نیست، با وجود اثرات روبه افزایش سوء مصرف مواد غذایی بر محیط زیست مان، ما باید روش های پایدارتری را برای تولید غذا در پیش بگیریم. ما باید به منظور حفظ سیاره مان به آنچه می خوریم بیندیشیم.

به همین دلیل است که امسال پیام روز جهانی محیط زیست" فکر کن، مصرف کن و ذخیره کن" انتخاب شده است. هر کدام از ما سهمی در اجرایی کردن این پیام دارد. روشی که فکر و عمل می کنیم در این مورد بسیار اهمیت دارد و این نشان می دهد که چرا آموزش تا این اندازه مهم است.

یونسکو به عنوان آژانسی که رهبری دهه آموزش برای توسعه پایدار ملل متحد را به عهده دارد برای توانمندسازی یادگیرندگان از طریق آموزش ارزش ها و رفتارها به روش های جدید تلاش می کند تا به این ترتیب رفتار و شیوه زندگی آنها را تغییر دهد. پایداری، مسئولیتی است که همه ما در تحقق آن سهیم هستند؛ از جمله عوامل موثر در تحقق آن، خوردن به طور عاقلانه و ذخیره و حفظ غذاست. مدارس در خط مقدم مبارزه با اسراف، گرسنگی و سوء تغذیه اند. برنامه YouthXchange یونسکو که در همکاری با UNEP اجرایی شود مثالی ملموس از تعهد ما در ترویج پایداری به کمک جوانان است.

کشاورزی در فضاهای محلی جایگاه قابل توجهی دارد و این درست حوزه ای است که باید برای توسعه عملکردهای پایدار مفید برای جوامع محلی تلاش هایمان را متمرکز کنیم. یونسکو۶۰۰ ذخیره گاه ثبت شده در جهان به عنوان محوطه هایی برای یادگیری توسعه پایدار معرفی کرده است.

در تعداد زیادی از این ذخیره گاه ها، مواد غذایی ارگانیک و منسوجات طبیعی تولید می شود که به تقویت اشتغال روستاییان و حفاظت از تنوع زیستی کمک می کند. از ذخیره گاه Luberon – lure در فرانسه و ذخیره گاه Aya در ژاپن تا ذخیره گاه Dana در اردن، جامعه محلی محصولات ارگانیک تولید می کنند که نیازهای محلی و جهانی را تامین می کند. روش های به کار رفته در تولید این محصولات به ایجاد محیط زیستی سالم و کاهش ضایعات کمک می کند.

هیچ چیزی فرهنگی تر و اجتماعی تر از غذا نیست. یونسکو از طریق حفاظت از میراث فرهنگی معنوی بشریت، روش هایی را برای تولید غذا ترویج می کند که کیفیت تغذیه را بالا می برد و ریشه در سنن محلی دارد. از غذاهای مدیترانه ای گرفته تا غذاهای سنتی مکزیکی، خوردن غذاهای محلی یعنی کیفیت بهتر، ضایعات کمتر و کمتر شدن آثار زیست محیطی مواد غذایی به این معنی سهیم شدن در سنت ها و فرهنگ های متنوع است. به علاوه به همین دلیل است که به اشتراک گذاردن سیستم های دانش سنتی و محلی و یادگیری پایداری از روش های سنتی شکار، ماهیگیری و کشاورزی بسیار مهم است.

از تولید، حمل و نقل و انبار کردن تا مرحله فروش و مصرف مواد غذایی، باید از هدر رفتن مواد غذایی در هر مرحله از کار جلوگیری کنیم. هر کدام از ما باید رفتارهای غذایی خود را مرور کنیم تا بتوانیم در سراسر چرخه غذایی تاثیرگذار باشیم. این است روش عمل ما برای ایجاد زیرساخت هایی برای پایداری بیشتر و در این روز جهانی محیط زیست پیام یونسکو نیز همین است.